Arvode

Hej,
Vi står i begrepp att bli jourhem. Denna text är hämtad från familjehemmet.se
"Arvode

Arvodet är lön för det uppdrag du utför. Arvodet är en skattepliktig inkomst och beskattas som inkomst av tjänst, det är sjukpennings- och pensionsgrundande, men berättigar inte till tjänstepension. Ett uppdrag berättigar heller inte till A-kassa, semesterlön eller semesterersättning. Som familjehem/jourhem/kontaktfamilj/kontaktperson är man uppdragstagare åt socialnämnden och man är således inte anställd.

SKL´s rekommendationer är även tillämpbara för familjehem som består av anhöriga eller andra närstående och som fått sitt uppdrag av socialnämnden
."

Jag ställde frågan om vad som ingick i arvodet till vår kommun och fick följande svar

" Kommunen betalar ingen sjukpenning, ingen pensionsavsättning, inga sociala avgifter på arvodet, har 5 veckors betald semester men ingen extra semesterersättning, ingen olycksfallsförsäkring för er. Dras vanlig skatt."

Frågan är var kommer texten på familjehemmets hemsida ifrån? Har kollat lite på SKL men inte hittat den formuleringen? Vad gäller?

Vad händer om jag skulle bli allvarligt sjuk och inte kan fullgöra mitt uppdrag? Får man ersättning från Försäkringskassan och vilken inkomst beräknas det på?

Måste jag betala in än mer i pension än för att täcka tjänstepensionen?

Blir bara mer och mer förvirrad och osäker.........
Mvh
Sigge
 
Arvodet är sjukpenning- grundande- SGI- grundande. Om du inte kan fortsätta ditt uppdrag pga sjukdom/ skada kan du då få ersättning från Försäkringskassan. Ang pension - du behöver själv spara till pensionen .
 
Hej Sigge!
Texten är hämtad från SKL´s cirkulär 08:81. Ett mycket matnyttigt formulär där SKL ger rekommendationer inom många olika områden.

Hälsningar
Anne
admin
 
Tillbaka
Topp