Asylsökande från Somalia- vi har INGEN erfarenhet !!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har vi fått en förfrågan som vi är på vippen att avfärda pga okunskap, därför frågar jag er nu !
Det handlar om 2 pojkar, ca 5 och ca 10 år. Kan inte bo med sina föräldrar på förläggningen av olika orsaker. Vet inte när de kom till Sverige heller. (många frågetecken än så länge) Det är en jourplac.
För enkelhetens skull blir det numrerade frågor :rollhappy:

1. Hur kommunicerar man när de inte kan annat än sitt hemspråk ? Allt ifrån att veta om de är hungriga, behöver gå på toa, om de gör något som inte är okej osv osv.
2. Är de muslimer i Somalia ? Tänker mkt. på maten, ska man introducera fläskkött..?
3. Hur funkar det med djur (har 3 stora hundar o flera katter)
4. Hur gör man med dusch/bad, tänkte mest på att det är killar... Vet inte deras förhållningssätt till att
en kvinna serr dem avklädda .. ( främst den lilla då)
5. Kanske en dum fråga (återigen total okunskap) ; hur vet man vilken "levnadsstandard" de haft i sitt
hemland ? Jag menar en sån självklar sak som tex. Tv är för oss...
6. Jag har hört att pojkar i Somalia behandlas som "kungar" , vilken krock blir det inte här då...?
7. Om de kommer som jour Från förläggningen, hur mkt. Tex. Kläder kan man förvänta sig att de har med sig då ? Kan man kräva att soc. Lämnar en startpeng omgående då ?
8. Till sist, men inte minst ; vad kan man begära i arvode och omk. per barn , då det går genom en org.
Har aldrig arbetat varken med asylsökande barn eller denna org. tidigare, så har absolut noll koll !
Föreställer mig att det kan bli mkt. Svårare iom att de inte pratar språket , är nya i ett främmande
Land samt att man inte vet vad de har i ryggsäcken ! Å om de dessutom ska ha annan mat, blir ju det också en högre kostnad o mer arbete.

PUST !! Måååånga frågor !!! :littlesad Hoppas verkligen att någon kan hjälpa oss med att våga säga ja till pojkarna...... :bow
 
Jag känner att jag nog bara kan svara på en fråga!
Språket är nog det "minsta" problemet.
Hur gör du utomlands när du inte kan språket?
Teckenspråk kombinerat med svenska ord och ev lite engelska
Man kommer jättelångt med lite fantasi!

Har själv varit gäst i Vitryssland utan att kunna ett ord.
Men när jag åkte hem, ja, då hade jag historien om hela familjen jag bodde i med mig hem.
Med tecken, något enstaka ord engelska så gjorde vi oss förstådda med varandra!

En spännande utmaning, lycka till om ni bestämmer er för att testa.
 
Kråkan sa:
Nu har vi fått en förfrågan som vi är på vippen att avfärda pga okunskap, därför frågar jag er nu !
Det handlar om 2 pojkar, ca 5 och ca 10 år. Kan inte bo med sina föräldrar på förläggningen av olika orsaker. Vet inte när de kom till Sverige heller. (många frågetecken än så länge) Det är en jourplac.
För enkelhetens skull blir det numrerade frågor :rollhappy:

1. Hur kommunicerar man när de inte kan annat än sitt hemspråk ? Allt ifrån att veta om de är hungriga, behöver gå på toa, om de gör något som inte är okej osv osv.
2. Är de muslimer i Somalia ? Tänker mkt. på maten, ska man introducera fläskkött..?
3. Hur funkar det med djur (har 3 stora hundar o flera katter)
4. Hur gör man med dusch/bad, tänkte mest på att det är killar... Vet inte deras förhållningssätt till att
en kvinna serr dem avklädda .. ( främst den lilla då)
5. Kanske en dum fråga (återigen total okunskap) ; hur vet man vilken "levnadsstandard" de haft i sitt
hemland ? Jag menar en sån självklar sak som tex. Tv är för oss...
6. Jag har hört att pojkar i Somalia behandlas som "kungar" , vilken krock blir det inte här då...?
7. Om de kommer som jour Från förläggningen, hur mkt. Tex. Kläder kan man förvänta sig att de har med sig då ? Kan man kräva att soc. Lämnar en startpeng omgående då ?
8. Till sist, men inte minst ; vad kan man begära i arvode och omk. per barn , då det går genom en org.
Har aldrig arbetat varken med asylsökande barn eller denna org. tidigare, så har absolut noll koll !
Föreställer mig att det kan bli mkt. Svårare iom att de inte pratar språket , är nya i ett främmande
Land samt att man inte vet vad de har i ryggsäcken ! Å om de dessutom ska ha annan mat, blir ju det också en högre kostnad o mer arbete.

PUST !! Måååånga frågor !!! :littlesad Hoppas verkligen att någon kan hjälpa oss med att våga säga ja till pojkarna...... :bow
Jag har ingen anknytning med Somalia. Men lite har man fått lära sig av andra skäl. Ja Somalier är muslimer. Ja teckenspråk kommer man långt med. Dom flesta vet vad Tv är! Det är inte dyrare att köpa halal kött! Om ni vill göra tex köttbullar av köttfärs. Muslimer kan vara så olika sinsemellan. Vissa nöjer sig med med all kött men inte gris. Dom kanske tom är vana att äta med fingrarna!!!
Spännande för er! Var inte orolig. Ta det som det kommer!
 
Tack för era snabba svar :claphappy:
Då återstår bara att se om någon vänlig själ kan hjälpa mig med resten av frågorna.....
Känner att vi måste lära oss mer innan vi törs !
 
Hej!

1 - se till att ha ett telefonnr till telefontolk, ex.v. Semantix, som går att ringa dygnet runt. Jätteviktigt att ha möjlighet att ha telefontolk vid behov. Men vardagliga saker fungerar oftast jättebra med "teckenspråk" :)

2 - Japp - de som bott hos oss har varit muslimer. Inget fläskkött och för den ena inget annat än fisk! Vi har bestämt att vi INTE serverar halalslaktat kött/fågel hos oss så då blev det endast vegetarisk/fisk.

3 - Ofta rädda för hundar - hundar springer ofta lösa och är väldigt förvildade och elaka i deras hemland. Vi har haft hund och det går men tar tid!

4 - Prata med barnet/ungdomen med telefontolk - av samma kön - och bara förklara lite hur det fungerar med dusch etc och fråga om dom vill ha ngn av er med för att visa hur det fungerar första ggn.

5 - Fråga - beror väldigt mycket på men de flesta har haft tv.

6 - Krock blir det - ibland av gigantiska mått!!

7 - Skulle absolut begära startstöd innan - svårt med kläder efter väder och de aktiviteter vi gör i våra familjer.

8 - Organisation - alla är ju olika, beror på om du ska jobba genom org, eller om det är förstärkt eller kraftigt förstärkt, ska ni vara hemma på heltid, en eller två vuxna hemma.......

Vi har tagit emot båda könen och det har varit spännande och utmanande MEN tuffa uppdrag - har haft kraftigt förstärkta placeringar. Massor med lycka till!!!
 
dom flesta frågor är besvarade. Det jag märkt är att dom kommer från ett laglöst land där anarki råder även deras föräldrar är uppväxt på det viset. Så lagar och regler är svåra att förstå.
För dig kommer nog det inte märkas på dessa mindre barn men föräldrarna kommer nog ha svårt för att deras barn blir placerade då dom inte är vana med lagar och myndigheter.
Ja visst ofta är det så att pojkar är mer bortskämda än flickorna.
För oss blev det mkt kyckling lätt att ta till en kyckling file när andra åt fläskotlett tex.
Willys är en bra affär har tom hittat typ burk skinka fast kyckling perfekt när vi var ute på sjön.
Försök ta reda på så mycket du kan om vilka förhållanden dom kom ifrån så du får lättare att förstå jag googlade mkt inför första placeringen.
Jo detta kanske kan bli problem längre fram men jag har också erfarit att barn med problem stöter man bort. Fick en som utreddes och fick diagnos adhd och då tappade mamman intresset för barnet.
Med sunt förnuft och kärlek kommer man långt. Lycka till...
 
jo just ersättning inom org. varierar så otroligt dom flesta organisationer har en fast summa inte beroende på vilken placering. Det finns alla varianter men oftast betydligt högre än skls rekomendationer. Ska du vara hemma förstärkt så tänk dig en lön har hört allt från 600-850kr dygn.
 
Oj vad mkt bra information ! Tusen tack allihopa :bow
Nu har vi ju lite mer att tänka på.... Helt klart...
Hm.. Låter som att det kan bli tufft för alla inblandade. Ska prata lite mer med resten av familjen o vänta på mer info ang. Plac. Så får vi se vad som bestäms !
 
Jag önskar dig Kråkan all lycka och är enormt glad för att detta forum finns så vi kan hjälpa varandra. Men kan ändå inte låta bli att undra varför soc och organisationer kan informera och utbilda bättre.
Som i det här fallet är det inte bra och låta Kråkans familj få kontakt med andra fam. i samma komun som tar emot barn från andra länder.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp