Avslut

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Tänkte be om lite råd från er alla som har erfarenhet!

Min placering ska flytta till eget, är 20 år så det är egentligen naturligt... men h*n vill inte! :littlesad
När h*n kom för ca 4 år sedan hade jag ett fåtal regler som absolut inte fick brytas, bla droger, misshandel etc. Vi var helt överrens om detta. Likt för*nnat har det nu hänt.
Men h*n är egentligen inte mogen att stå helt på egna ben,vad rekomenderar ni mig att göra? Kan man stå kvar som kontaktperson för att försöka påverka åt rätt håll? Känns annars som att h*n springer rakt in i fel kompisgäng om vi försvinner. Jag kommer nog alltid att finnas men skulle vilja ha "mandat" att kliva in och hjälpa till.
Vad är brukligt när placeringar flyttar till eget?
Soc tycker det enda rätta är att låta h*n falla för att själv sedan söka hjälp. Någonstans kan jag se det korrekta i detta då h*n alltid vill bli servad och själv inte tar ansvar.
Känner mig orolig men det är man kanske alltid när barn flyttar hemifrån? :smirk:
 
Vi har med mycket möda "langat ut" en f d placerad till eget.

Det bästa sättet är att få dem att göra sakerna själva, alltså inte göra saker ÅT dom.
Stå snett bakom och lotsa (nu gör du si och med det här gör man så) men att det är DE som är aktiva.
Allt från att handla möbler och bohag till att lämna in anmälan till folkbokföringen.
Hur det fungerrar i tvättstugan och städrutiner.
När det sedan kommer till kritan så är det upp till dem själva hur saker görs och OM de görs och där har soc en poäng, man får lära av sina misstag.
Men man kan inte stå och se på hur mycket som helst utan att det gör ont och man blir orolig.
Något "mandat" att kliva in kan du inte få eftersom det är en vuxen person men det är viktigt att de VET att man finns bakom.
Att de alltid kan ringa och fråga om det är något.
 
Vi har varit med om detta några gånger...
Flicka= funkade inte alls
Flicka= funkar fint fint!
Pojke = funkade inte alls i början, funkar skitbra nu...
Pojke= NEJ!

Vi har varit kvar som kontaktperson ett tag. I pojkes 1 fall så fungerar det bättre nu när vi INTE får bet. Han har liksom fattat att vi hjälper honom för att vi VILL! O inte bara för att vi får bet
I Flickas 2 fall gjorde vi likadant.

Flicka 1 har rett upp sitt liv efter många om och men, men utan vår hjälp.
Pojke 4, på rymmen från behandlingshem...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp