Barnböcker ?

Hej !
Finns de några barnböker som handlar om barn som växer upp i familjehem ?
Eller böcker där de finns misshandel ,,så man kan ta upp det natuligt de som de har varit med om ? Det är ju en annorlunda situation... och jag tycker alltid att man får in ganska mycket i barnböcker...Även som de biologiska barnen i familjehemmet kan läsa.
 
Hej
Vet ej riktigt med böcker men vår lilla började prata mycket om sin uppväxt efter att ha tittat många gånger på "trassel". Fantastiskt vad film eller sagor kan göra att barnen relatetar och våga öppna upp :angel:
 
För hur små barn tänker du dig?
Till äldre tonåringar finns ju en hel del, Kirre av Gunilla O Wahlström, bra ur ett svenskt perspektiv
De bortglömda barnen av Katy Harison, engelsk kvinna som varit famhem länge länge
Sen vet jag att det finns en hel del böcker ang alkoholism för små barn tex Pappa sover! ska kolla upp författaren.

Hmm nu när jag tänker på det så är det nog mest filmer jag kommer på till yngre barn,,, ska kolla runt lite :roll:
 
Beroende på vad du söker.. men om det är föräldrar som sitter i fängelse så har kriminalvården fantastiska målarböcker med berättande text till. Ett fantastiskt hjälpmedel för små barn. Vi har använt dom till andra barn oxå för att ge förståelse.

http://www.foff.se/resurser/Boktips070127.doc

Längst ner i dokumentet så finns mer om vad böckerna handlar om.. hoppas ni hittar nått. :rollhappy:
 
Re: Barnböcker

De prata nyss på TV om barnböckerna om Katitzi. :angel:

Hur bra de är och att de är aktuella också i vårt samhälle idag och tar upp flera svåra frågor.

Katarina Taikons sjalvbiografiska-serie. Katitzi-böckerna (13st)

Divine
 
Tillbaka
Topp