Barnvakt åt jourplac ??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har fått en present, en övernattning på hotell, inte alltför långt borta. Frågan är bara om det är " tillåtet" att skaffa barnvakt åt en jourplac ? Det är knappt ett dygn det handlar om.
 
Har inte hört att det inte skulle vara okej. Har du bara någon som känner till jourenplaceringen så kan jag inte se något negativt i datta. Tvärtom så brukar det fungera jätte bra. Du får komma ifrån och få ny energi och barnet kanske kan känna sig delaktig i att få det att fungera. Vi brukar inte göra någon stor affär av att vi själv åker iväg ett dygn och låter vår vuxne son på 23 år ha kontollen hemma. Ni har väl varit jour ett tag? Om jag inte har fel för mig skall jourhem få avlastning lite då och då för att ladda batterierna. Ta upp detta med socialen.
Trevlig helg.
 
Med tanke på hur du/ni har det med den jouren ni har NU skulle jag vänta tills uppdraget är över.
ENBART p g a det som varit/är........... :wink:
Förutsatt att du har "hållbarhet" på presenten så det räcker.....

I övrigt skulle jag inte se att en hemmastadd jour skulle kunna lämnas i hemmet med någon annan vuxen den är trygg (så gott det går) med ett dygn.
 
Man "bör" alltså kolla av med soc att det är okej först ? Har också vuxna barn som klarar av ansvaret galant. Nu är jourisen relativt ny hos oss, ca 1 mån har x varit här. Dock känner x ju " barnvakterna".
Trevlig helg ni med :banan: (här ösregnar det, så vårstädningen ute spricker som det ser ut...)
 
Det kan ju bli en lång placering o då har jag en tanke att om man behöver/måste/behöver/vill nyttja den presenten inom snar tid vore det nog bäst för barnet att barnvakten kommer TILL jourhemmet så att barnet har kvar sin säng, sitt nuvarande boende.

Själv valde vi att inte lämna vår placering alls på över ett halvår över natten, men vi hade inget behov av det eller behövde inte det- o hos oss skulle ju Liten förbli trygg- vi var ju inget tillfälligt hem, inget jourhem. Kan tycka att det är lite skillnad. Ni ska ju inte knyta an så som man ska i ett permanent familjehem. Beehöver du tanka energi så är det kanske bra att åka. Det KAN ju bli en viktig lärdom för barnet att det som du säger också sker. Jag åker nu och kommer tillbaka imorgon klockan....när du har ätit middag....när du ser på bolibompa på kvällen.... Barnet lär sig då kanske att det vuxna säger - det kan man lita på. Det kanske inte detta barn har upplevt.

Bara några tankar....
 
Läste ditt senaste inlägg- tycker nog att ni kan åka :razz: ....även utan att meddela soc...kanske är jag helt ute o cyklar :angel - men kan inte tycka att det skulle vara ngt konstigt med det. Vet att jourfam till vår Liten anlitade sina vuxna barn som barnvakter till sina jourisar.

har du bra o trygga barnvakter så ser jag inte tt du inte skulle kunna åka. Res o ladda batterierna!!! :wink:
 
Håller nog med Honey för min del
Vi har inte lämnat vår jour själva över natten med vår trygga bio så tidigt. Men alla är vi olika. Vi har tom bokat av sånt vi haft inbokat innan :angel: kom.
Samt att jag hade nog sagt till soc...

Hoppas du kommer på en bra lösning. Jobbigt läge
Kram MammaC
 
Vi har åkt i väg ett dygn och lämnat jourisar till våran äldsta dotter som är 26 år, men då har jourisarna varit här hemma och dottern bott här och passat, MEN vi har alltid informerat soss om det innan.
Helt nya jourbarn har vi inte lämnat utan dom har bott här någon månad först.
 
X har som sagt bott här ca 1 mån, våra vuxna biosar skulle isf vara barnvakt på vår hemmaplan och vi skulle finnas inom en knapp timmes avstånd, i knappt ett dygn. Hm, många olika svar... Får kolla av läget med soc iallafall då. Tack alla :bow
 
Nu kommer ett råd från TR som vanligt som en buffel.

Vi lämnade vår ängel i sin egen säng i sin trygga miljö, med min bio son och flickvän båda 22 år som barnvaktade 2 dygn.

detta berättade jag för soc 5 månader senare då de var på hem besök.jag berättade hur bra det gått och hur väl vi behövt komma iväg. inget konstigt med det.soc sa ingenting.

menar vissa av er att ni ringer soc för att be om lov???? själv har jag bara kontakt med dem då det kommer på sitt lagstadgade 6 månaders besök.

Åk kråkan och NJUT.
 
Jag tror inte det går att generalisera denna frågan.
Som vanligt handlar det om OM, OM och OM............
ALLA uppdrag är ju olika med olika förutsättningar.
En gång kanske man känner att man "måste/bör/vill" fråga, en annan gång inte.
Det beror ju HELT på både förutsättningar och omständigheter, barn och ev soc/org.
 
Men det omdömet ska ju VI ha. jag har låtit bli att resa lika ofta som jag har rest, för att omständigheterna kring barnet har varit det som avgjort. Vilka vet bäst hur och om barnet klarar av vissa saker om inte VI. Tror ni att socialarbetarna sitter med svaret?????

jag känner mig helt trygg med min familjs omdöme.
 
Besök var 6e månad....här är det kontakter jämt- både bra o fruktansvärt jobbigt emellanåt.....går inte en vecka utan att det är ngt....leva som vanlig familj...jovars :? :angel ...men nu hamnade jag utanför temat....

Jag tycker som TR- res o njut!!!
 
Som alltid, många kloka råd och svar ! Ni är faktiskt helt underbara allihopa !! :bow
Jag kan ärligt säga att utan detta forum hade jag lagt av för länge sedan , som jour å familjehem...
Jag och mannen har inte haft en ensam dag / natt sedan...jaaaa.... 3 år...
Skulle vara skönt för själen att rå om varandra även om vi älskar att vara tillsammans som familj också.
Inget är bokat, men jag önskar att vi kan åka. Snart.
 
Jag och min man har inte haft en ensam natt på 15 år.
Jag unnar er verkligen lite kvalitetstid tillsammans. Passa på att njut, det kan ju som sagt ta 15 år till nästa gång............ :D :D

Tre
 
15 år låter mycket.....
Jag trodde vi hade rekordet som inte haft en ensam natt på 4 år :angel
Men då för 4 år sen.....tog vi ett dygn på båten till Mariehamn, stora barnen var hemma o passade våra placeringare :D
 
Båt skulle jag också gärna åka , älskar det ! Men skulle aldrig våga " sitta fast" långt ute på havet OM
Något skulle hända hemma. Det får vänta.... :wink:
 
Hej igen!

Jag läste hur hemskt det låter men vi är ju trots allt gifta och lyckliga fortfarande. Vi har fått kortare stunder tillsammans ensamma typ en halv dag eller så.

Kram till er alla
Tre
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp