Berätta

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er!

I denna tråden skrivs det inte mycket :oops:

Skriv gärna lite o berätta om ERA erfarenheter, bra o dåliga, för o nackdelar och andra tänkvärdheter!
Nyfiken :bow
mvh C
 
Är det ingen som har något att berätta om :?

Kanske: blev det som ni tänkte er? bättre eller sämre? var det svårare enklare än ni trodde? ventilera....

mvh en nyfiken mamma!
 
Jag kan berätta vår pågående historia lite kort... :roll:
Vi har vår första placering,en 15 årig kille. När vi var utredda o klara, det gick ganska snabbt, bad vi om en "enklare" placering för att inte bli "avskräckta". Soc. sa sig ha den perfekta killen åt oss........ Han hade INGA stora problem alls :angel SA DOM. Det var föräldrarna som inte hade plats för honom i sina nya liv. Det lät hemskt så vi accepterade såklart att ta emot honom !
Det visade sig att han har någon form av psykiska problem (utreds nu VÄLDIGT långdraget),
han STJÄL och ljuger som en korp, har inga direkta vänner längre pga. det, orkar/vill inte gå i skolan trots enormt stöd där, har knappt ngt, umgänge med biosarna, har ett EXTREMT svängande humör, det är antingen JÄTTEBRA eller "slint i huvudet". Vi kan inte lämna honom ensam hemma ens 5 min.....
Allt detta dolde soc. för oss. Har MKT. svårt att tro att dom inte visste NÅGOT av detta !!!!
Han har bott hos oss i ca 4 mån. nu, det har gått upp o ner hela tiden. Just nu är det inte alls bra, han drog för 2 dagar sedan o vi vet INGENTING om hur framtiden ser ut.. :bounce:
Detta var väl inte ens i närheten av vad vi hade tänkt oss som förstaplacering direkt, vi kommer nog vara väldigt misstänksamma med en evt. nästa placering. Eller snarare mot SOC.
Ingen solskenshistoria direkt.................... :roll:
 
Först; Kråkan - jobbar ni som förstärkt familjehem?

Vi har uppdrag som kraftigt förstärkt familjehem via org. Har jobbat så i flera år nu och började när vår/t yngst* biol. barn var 4 år. Det är tuffa uppdrag, ofta med dbl diagnoser, kriminalitet.... Men det är en fantastisk uppbackning runt omkring - nätverket av vuxna, involverade är "tight", lite möjligheter till dribbel. Vi trivs alldeles utmärkt och har lärt oss och lär oss fortfarande massor! Att ha tillgång till vår konsult årets alla dagar, dygnet runt känns väldigt bra - i synnerhet som det faktiskt händer "saker" utanför kontorstid och på helger också :angel Att ha möte minst 1 gång i veckan tillsammans med konsulten o plac gör också att det fungerar mkt smidigt! Har egentligen bara gott att säga om att jobba på detta vis - kanske ngn annan har ngt annat att förmedla! Jag kan bara varmt rekommendera att jobba så här :claphappy:
 
NEJ, vi är bara vanligt familjehem.... :roll: Med väldigt dåligt stöd & uppbackning när det behövs. Inga regelbundna möten här inte ! Vi får jaga soc. om något händer. I bästa fall får vi tag i någon, men får då oftast svaret att "avvakta" om det inte blir värre.........
 
Tack för att ni berättar :claphappy:

Men kan man verkligen lita på att de som placerar kan matcha oss mot våra förutsättningar? Jag förstår ju att det är "tyngre" fall av olika de slag, men det kan ju vara något att bita i om man är van att hantera stökgökar eller bråkstakar*S och vågar offra lite...men inte till vilket pris som helst! Jag tror vi passar, måste bara få lite kött på benen, hull har jag redan :rollhappy:

Allvarligt talat! Är det bara Fox som arbetar förstärkt :?
Finns det fler som kan delge sina förstärkta fam hems "tänk på att" berättelser?

MVH MammaC
 
Puffar upp denna lite. Jag har inte tankar på att bli förstärkt familjehem men är liksom MammaC väldigt nyfiken på er som jobbar med detta.....

Jag skulle också bli glad om någon ville berätta lite,
 
....slit o släp....pust.....drar....

Jag lyfter upp denna gamla tråd igen och hoppas att fler än FOX svarar denna gången :angel
(PS ser fram emot att höra av FOX igen om du vill :wink: )
TEX: Vilken ålder bör ej bio ha??
Carina
 
Ja vi gör det. har gjort i flera år. Det är till org soc vänder sig med "svåra" placeringar. Det är i regel ensamkommande dlykting barn (svåra att hitta villiga hem till) handikappade, kriminnella och drogproblem, samt psykiskt mycket svåra.

det är tufft många gånger. Jag kan ta några exempel av tidigare placerade:

Våra kontokort kopierades och användes i utlandet/Afganistan(ensamkommande flykting flicka 17 år)

Ständig trafik med pike polisen då stölder och droghandel förekom. polisförhör. samtal från drogklinoker dit X tagits in påverkad. Alltid på sin vakt gentemot x vänner som stal grejer. vaknade mitt i natten med 2 okända i x rum, rökandes mariana.(2225 årig flicka som bott i 29 olika hem)

vandalisering av ett rum. tapeterna nerrivna och uppätna. Bajs på ALLT.förståndshandikappad 7 år)

Man ska nog tänka sig för ordentligt. Visst är det mer betalt än kommunstyrelsens rekomendationer. men bra är det inte med tanke på att familjen blir totalt låst 24 tim/dygn.
 
Oj oj detta kan bli långt
Bestämde oss från början att jobba för organisation pga uppbackning möjligheten att vara hemma heltid mm.
Visst uppdragen är svåra men för oss var det inte en chock när placering började gå bärsärkargång kasta ut möbler osv. adhd låsning på hög nivå som pågick i ett dygn.
Då vi nu har en vuxen son med den problematiken har vi erfarenheten av kraftiga låsningar utbrott mm.
Detta var vår placering nr 3 och min tanke var stackars människor som råkar ut för detta och aldrig har varit med om något liknande vilken chock.
Hade under detta tät kontakt med temledare mest för att hålla henne uppdaterad om hur jag hanterade situationen och för att kolla av att jag agerade ok man blir osäker när :angel: i fråga skriker jag ska anmäla er era jävlar. Denna :angel: ville även testa hur långt han kunde gå för att se om vi skulle stå kvar. En tuff situation som ofta uppstår dom oftast valsat runt i systemet ett tag innan soc inser att dom behöver kalla in förstärkt hjälp.
Vi har nu under våra två år haft att göra med det mesta kriminalvård,utsluss,soc,lvu,adhd,missbruk mm
Allt har fungerat bra jag trivs med min teamledare men börjar ledsna på ledningen.
Vet att många företags ersättning är betydligt högre och jag känner att med denna enorma arbetsbördan är vi värda mkt mer än vad vi får så jag börjar se mig om efter andra organisationer några tips?
 
Jag vill gärna lyfta/puffa denna tråd .
Jag tror knappast det är så få som jobbat/jobbar med förstärkt/kraftigt förstärkt familjehemsvård . :wink:
Fler berättelser/ tips är hjärtans välkomna och trots att denna tråd har ngr år på nacken är den definitivt fortfarande aktuell även för dom som inte jobbar på det viset . :smirk:
Såå, fatta pennan , är väll felformulerat men fatta era tangentbord och dela med er :razz:

Soliga hälsningar från söder :wink:
 
En dum fråga, kallas det förstärkt så fort det är via org där man har dygnetrunt jour och en kunsulent eller liknande som stöd och mellanhand till soc eller är det först när det är uttalat det här är ett förstärkt uppdrag?
Som sagt antagligen en dum fråga (speciellt eftersom vi själva har placeringar både direkt från kommun men även via 2 olika org)
 
Det undrar jag åxå :?
Hade en kommun här för lite sedan som hävdade att de lade upp det som att vi då skulle vara förstärkt familjehem , men jag uppfattade det som att dom skulle vara lite mer tillgängliga än vad soc vanligen är men det var allt . Jour mellan 9-17.00 vardagar . EEh ??
Okej det är ju bättre än sist jag jobbade dir. åt soc. . Då kunde det ta allt mellan ett par veckor till månader innan jag fick tag i ansvarig soc.sek.
Har pratat med några andra kommuner som säger liknande .
Innan så var jag tvärsäker på skillnaden mellan de tre olika sorterna men nu :? :? :?
Antingen så har inte jag förstått skillnaden ELLER så är det soc. som inte förstått . :oops:
Jag skulle i alla fall villja veta den korrekta innebörden så jag slipper vara förvirrad :oops: :wink:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp