Bio bestämma?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar lite här- hur ni tänker kring vem som ska bestämma när ett umgänge ska/bör ställas in på grund av sjukdom hos barnet? Problemet har uppstått då barnets soc anser att umgänge ska genomföras till varje pris. Oavsett om barnet har kräkts, haft problem med en sjukdom barnet har, har feber o liknande. Vi får inte ställa in.

I samtal med fam.hemssekr igår säger denna person att vi måste ta upp det med de biologiska- när det ska vara ok att ställa in. Jag anser att det är vi som lever med barnet som är i stånd att avgöra när barnet är i skick att träffa bio . Till saken hör att behovet att ställa in är kanske 1-3 gånger per år av ca 26 umgängen per år- alltså YTTERST sällan, enligt mig. O då av skäl som att barnet vaknar med feber på närapå 39 grader, kräkningar o sånt eller att barnet varit inlagt på sjukhus pga sjukdom (vilket varit mindre en gång per år)

Igår sa denna fam.hemssekr att ställer vi in så måste vi ordna med ny tid, arrangera lokal, få med ngn av dem på socialen o sånt praktiskt o det blir besvärligt. (Krånligt för oss vuxna alltså , enligt honom) jag undrar nu hur mkt man då tänker på barnet? Bio har rätt till sina umgängen, sa han vidare. Jag ha funderat mkt på detta i ett dygn. Ska inga hänsyn tas till barnets välmående? Hälsa? :?

Vi ska alltså stoppa i barnet alvedon , trots att barnet blivit hemsänt från förskolan timmarna innan ett umgänge- (pga feber o kräkningar) o köra till ett krävande umgänge som i friskt tillstånd är jobbigt nog för barnet. Detta känns inte bra. Hur tänekr ni? När ställer ni in umgängen o ersätter ni dem med annan dag?
Finns det ngn härinne som gör som vi? Kör barnet till umgänge med tydlig sjukt barn? Till saken hör att barnet här har en grundsjukdom som kan förvärras av feber o sjukdom o som påverkas negativt av stress. Det stressar oss- att oroa oss för att barnet kanske ska bli dålig pga att di kör slut på barnet som behöver vila.

Nu ska vi ta upp detta med bio på ett möte , så att vi kommer överrens om när vi ska ställa in. Kanske blir det ett klokt beslut- men tännk om bio säger att barnet oavsett dagsform ska till umgänge- ska bio då få bestämma det?? Detta gäller ett LVU som gällt sedan barnet var bäbis. Det är ju barnet som far illa, men som fam.hemssekr sa, så överlever h*n ju det...men inte är det vettigt? Eller? Fam.hemssekr sa att vi som familjehem är ålagda att genomföra vårt uppdrag- i detta fall menar han att vi ska köra barnet till umgänget.

Vem tar beslut ang inställda umgängen för era placerade barn? Ni/soc/bio??
 
Men är de inte riktigt kloka?! Det var det värsta jag har hört. Finns det ingen annan på soss som du skulle kunna ta upp det här med?
Jag anser att det är barnen som har rätt till sina föräldrar och inte tvärt om. Och umgängen ska ALLTID vara på barnens villkor. Soss sätter ju detta barns hälsa på spel. Och hur mycket får ett sjukt barn ut av ett umgänge? Det blir ju bara en lång pina och i slutänden kanske barnet blir sjukare för att det har fått kuska runt.

Jag skulle vägra om jag vore du. Och att säja att d t är bio som ska bestämma. De vet väl inte hur barnet mår?

Lathet och bekvämlighet från soss sida, låter det här som. De skulle skämmas! :twomad:
 
Håller helt med Svalan.....Är de inte riktigt kloka?? ....påminn socialen att det finns nåt som heter BBIC och det ska de jobba efter....fråga vems behov umgängena ska fylla?? ....Barns behov i centrum!!! ....de kan väl inte tycka att barnet har behov av umgänge när det är sjukt!, .....det är socialens uppgift att prata med biosarna, det hör inte till ditt uppdrag! Du ska kunna ringa soc. och sjukanmäla och sen är det deras uppgift att ta det med föräldrarna. har föräldrarna umg. varannan vecka så är det väl bara att vänta på nästa umg....om socialen pratar med föräldern och förklarar vikten av barnets hälsa så måste de ju fatta, annars är det väl ytterligare en punkt att de inte är bra förälder?! .....barnet är ju LVU men det låter nästan som om soc. jobbar som om det är en sol placering, då brukar de vara mer mesiga mot föräldrarna.....har själv en lvu sen 4,5 år och barnet var 1,5 år när hen kom....vi hade umg. varje vecka i början och det var ett jäkla åkande och körande. men soc var alltid min länk till biosarna, jag behövde aldrig ta några beslut eller prata om jobbiga saker med bio...det skötte alltid soc. även umg.planering......men olika saker gjorde att jag fick ta kontakt med socialstyrelsen och de var tydliga med att det skulle vara barnets behov som styrde umg. och när de kom in i bilden så blev det glesare mellan umg. också....är tanken att barnet ska växa upp hos er så försvårar täta umg. anknytningen.....sätt ner foten! och kräv att de tänker på barnet inte på föräldrarna...lycka till
 
Jag tänker o tänker på hur jag ska formulera detta till den nya soc.sekreteraren. Än har denna person bara jobbat med ärendet en mkt kort period. Det är tidigare soc. sekr o nuvarande fam.hemssekr som har haft denna linje. Nya har jag ännu inte pratat med detta om. Jag tror liksom ni att barent kanek är sjukt/förkylt längre om det får kuska omkring o dessutm sititer vi här med oron att barnets grundsjukdom sk förvärras av dessa situationer då det ska pressas o stressas till umgänge , trots att vi ser med blicken o på barnets kroppsspråk att det inte mår helt bra. MEn barnet är ju inte ett barn som lägger sig ner när det är hängigt eller extremt trött- då kan det istället skruva upp tempot än mer o fortsätter leka. Det är ju då vi vuxna måste hjälpa barnet att anpassa sin aktivitetsnivå- för barnet klarar inte det själv. Föresenad utveckling o visst handikapp finns. Ska ringa Socialstyrelsen, men även barnets hab.sjuksköterska o se om jag kan få ngt stöd därifrån om soc negligerar mina ord o inte litar på det vi säger att barnet behöver. Lyssnat hitills ang detta har de ju inte gjort. Det är skönt att läsa hur ni gör, o hur ni resonerar. Tack
 
Hej,

Säg nej till umgänget och se vad soc. säger om det!
De lär inte kunna göra så mycket åt det och barnens bästa är ju det som gäller även för soc.
 
Inte ringt Socialstyrelsen- dock till barnets barnmottagning o pratat med sjuksköterska som tänkte som mig o som skrev upp mig på teletid med barnets doktor imorgon- hon fixade en tid fanss det egentligen inte fanns utrymme för det- o så hoppades hon att doktorn skulle hinna med det. Ringde även habiliteringens sjuksköterksa o pratade länge med denna person. Mkt engangemang från deras håll. de ska ta upp det på derras teammöte imorgon för att kunn astötta detta barn o mig i helheten. Får se vad som sker. Känns iaf skönt att bara prata med människor som har FOKUS PÅ BARNETS VÄL O VE- o inte på biologiska föräldrar. Oavsett om de kan hjälpa i denna fråga så kändes det gott att de iaf är vänliga o pratar gott om barnets behov.
 
Barnläkaren tyckte som vi alla härinne gör....Ingen tvekan alls. Hon sa direkt att hon kan skriva intyg. Att ta med barn som är hängiga -o som i detta barns fall, har en svår grundsjukdom- till jobbiga möten, umgängen o liknande är inte förenligt med god omsorg. Så nu känns det lite bättre.... Skönt att inte vara själv med detta. Ska på möte snart med soc o bio- o det ska bli spännande o se vad som händer. Tänker inte säga direkt att jag samtalat med läkare- tänkte avvakta o se hur de andra resonerar- dvs bio o soc, nu när vi ska ta upp det till diskussion. Jag har ju ännu inte intyget i min hand o vet ju heller inte exakt vad läkaren skriver- hur hon formulerar sig. Så jag avvaktar lite. Men nöjd än så länge är jag. O tacksam att barnmottagningen ser barnets bästa somd et viktigaste. Läkaren pratade om att krasst i Sverige har barnen inget skydd, det är förldrarna som man tar mest hänsyn till . Alltid skönt att även sådana personer ser o vågar uttrycka sig så. :banan:
 
Va skönt att känna att du har stöd därifrån! Hoppas på bra formuleringar som inte ifrågasätts!

Glad för er skull :claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp