Bioföräldrar -viktiga eller inte???

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min stora dotter läser nu till socionom och springer förstås på olika föreläsningar....Nu ringde hon och berättade om vad en professor sagt om det här med bioföräldrar.

I början på 80-talet hade man kommit fram till att bioföräldrar är enormt viktiga för sina barn...Det här har fått vara en oemotsagd sanning som drivits många gånger till rent vansinne.....och det vet vi ju alla hur det rönet utvecklade sig på sikt!!!Pendeln slog över och vi känner väl många av oss att det blivit en ytterlighet åt fel håll!!!!Nu är ALLT med hänsyn till bioföräldrarna.....inte utifrån barnets behov.

Men....enligt denne professor,vad han nu hette, så har det nu forskats fram......Håll i er!!!!....att det viktigaste för ett barn är att få leva i en trygg familj på ett "vanligt" barns vis......och att kontakten med biosarna ska ske utifrån barnets behov.....Oftast alltså en liten titt nu och då för att se vilka biosarna är,om man minns rätt och i princip att få se att dom lever.....Han hade också en undring om det nu skulle ta mer än 20 år att befästa de här rönen.....hos alla som sitter och bestämmer om hur umgängena ska se ut....?????

Helt klart ska umgänget för barn som är på väg hem igen se helt annorlunda ut!!!!

Hur tänker ni andra om det här????
För mina vore det toppen att bara få träffa sina biosar nån gång nu och då - typ 4-5 ggr/år....inte att utlämnas åt dom i flera timmar ganska ofta.....Tänk så enkelt allt vore om vi bara kunde bjuda hem dom på fika/middag eller så när barnen behöver kolla hur dom har det..... :banan:
 
Jag tror också att man får lägga in barnetsbehov....
vi har sskon med helt olika behov av bioföräldrar...
Men du har helt rätt i att umgängen oftast är till för att lugna o styrka bioföräldrar o inte så mcket tänkt på barnen,
Jag känner själv att detta håller på att förändras! Mycket mer tänk på barnen nu än det har varit....
Hoppas verkligen att det fortsätter så o att det inte tar 20 år :angel:
 
Jag är ju ganska ny här, men håller med om att det är ju barnens väl man ska tänka på i första hand. Som kursledaren säger så är föräldrarätten mkt stor i Sve, men det innebär ju inte att det kan till en förändring. Det vi behöver göra är ju att öppna ögonen på våra politiker. Hur man nu ska göra det?
 
Jag hade bio-umjänge i går i nästan 5 timmar.
o Barnet i fråga sover!!!!!!!! i 2 timmar
Men biosen stanna för de har dom rätt till endå får man höra jag kommer aldrig orka ta hand om!(frivillig)
Jag tror att vi är bara en social inrättnig i bland som det bjuds på gratis kaffe.
Som en himmla vännina BBBLÄ!
 
Biosarna här har beviljat 2 timmars umgänge, men än så länge har det max blivit 1½. Då soc anser att om barnet är trött och behöver sova så ska de inte sitta av resten av tiden.
De är här för att träffa barnet, inte mig. Håller med henne helt.
 
Jag hoppas att den dagen kommer då barnet sätts i främsta rummet. Om nu dagens blivande socionomer vågar stå upp mot gamla och ingrodda synsätt när de kommer ut i arbete, först då kan vi se en förändning.
Tyvärr ser det inte ut så. Har haft nyexade rent ut sagt värdelösa socsekr. Ingen ryggrad, var som nickedockor. När de kom så kändes det som att de innan besöket suttit och läst innantill vad som skulle sägas och tas upp. Om vi tog upp eller sa något annat så satt de som frågetecken och var tvugna att ta upp det i sin arbetsgrupp.
Det hände en gång att en av dem faktiskt tog ett eget beslut, då tog det troligen hus i helvetet för socsekr ringde till oss och hade olika ursäkter varför hon var tvungen att ta tillbaka det hon sagt. Hon kom aldrig tillbaka efter sin mammaledighet, undrar varför?

Bioföräldrar är en viktig del i barnets liv, att de får se vart de kommer ifrån, men den viktiga anknytnings/fostringsrollen har vi.
Även om bio är mamma/pappa i den genetiska världen, så blir det inte det i den verkliga världen. Och det är väl detta som många tycker är så sorgligt. Här går myndigheter in och tar andras barn och sen begränsar umgänget för att barnet inte orkar med sina bioföräldrar. Men föräldrar är återigen de som barnet knyter an till och litar på, och åter igen så är det vi.
Pratade med en socsekr en gång som aldrig gjort och heller inte kunde tänka sig att göra en vårdnadsöverflyttning. Anledningen var att man tar ifrån föräldrarna sitt barn och deras rättigheter som föräldrar. Skrämmande att soc är så trångsynta, att de inte kan se till barnets bästa.
Det finns inga riktlinjer kring hur ett umgänge ska se ut, därför så kör de på det gamla invanda, för det måste ju ändå vara det bästa sättet?

/Sara
 
många ungar sa:
Jag hade bio-umjänge i går i nästan 5 timmar.
o Barnet i fråga sover!!!!!!!! i 2 timmar
Men biosen stanna för de har dom rätt till endå får man höra jag kommer aldrig orka ta hand om!(frivillig)
Jag tror att vi är bara en social inrättnig i bland som det bjuds på gratis kaffe.
Som en himmla vännina BBBLÄ!

Det där är bara dumheter! Umgänget skall vara så länge som barnet orkar. 5 timmar låter inte optimalt för barnet. Mina barn har då aldrig orkat mera än 4 h och då är de så trötta efteråt att de gärna går och sover en stund. Den minsta fixar inte mer än 1½ ibland 2 timmar.
Fika?! Existerar inte hemma hos mig, aldrig gjort och kommer inte att göra. Här ska vi inte sitta och vara mera sociala än nödvändigt. De är ändå här för att träffa barnet, inte mig. Lätt för föräldrarna att tappa fokus om man är för social mot dem. Orkar de inte spendera hela tiden med barnet, ja då ska tiden kortas ner också.

Ta upp detta med soc, vet att det är otroligt svårt att få igenom minskat umgänge. Har själv lyckats en gång och då minskde vi ner tiden med 30 minuter. Annars har det varit blankt nej.

/Sara
 
Det här med umgänge är inte lätt har jag märkt. Vi har själv en liten ej gående och förstående och vi har umgänge var 14 dag 2 timmar. Detta har soc bestämt är lagom. Problemet är att bio bara har dykt upp varannan gång ca. Har försökt föreslå att vi skulle lägga det en gång i månaden istället då vårt barn fortfarande är så liten och för att bio ändå inte verkar vilja träffas oftare. Vad gör då soc jo dom frågar bio om hur ofta dom skulle vilja träffas och då svarar dom en gång i veckan!? Men då sa soc att det fick räcka med var 14 dag och så var vi tillbaka på ruta ett igen. Fattar ingenting, och ändå så säger soc att barnet själv har inget behov av att träffa bio förän dom är tre år tidigast. Förstår inte vad dom pysslar med, så nu får vi sitta och vänta var 14 dag för att se om dom dyker upp eller inte. Tycker också att dom kunde vara lite tydligare med sina regler och riktlinjer. Blir så trött på detta daltande med bio. Får väl hoppas att det blir bättre på ett eller annat sätt. Ha det bra alla....
 
Vår 1-åring har umgänge 2ggr/v 4 tim varje gång.Vid dagis start planeras det för en heldag istället så nu trappas umgänget upp i förberedande syfte.Tidigare var umg.3tim varje gång.Kom till oss vid 5mån,då var umg.3ggr/v med en av oss närvarande och kortare tid.Sedan 8mån ålder får vi inte närvara eftersom vi drar focus från biomamman,som själv inte kan ansvara för barnet utan måste ha soc.personal eller ngn släkting med.Hemflytt kan inte uteslutas ngn gång i framtiden,men inte detta år är det sagt........eftersom inget tyder på att biomamma själv skulle kunna ta hand om barnet i nuläget, och i denna umgängesplanering hävdar man barnets behov av biomamma.
 
"lånebarn".....Jag tror jag får dåndimpen!

En baby som bioförälder inte ens kan umgås själv med......ska inte flytta hem under detta år (nämen DET är väl självklart)??????MEN ska ändå ha umgänge så tätt som om det vore hemgång på G........och det skulle vara utifrån barnets behov??????
Och efter en 5-6 år när bioförälder helt plötsligt kan vara en jättebra förälder......(eller väntar man till barnet blivit 15-16 och kan ta hand om bio....?) DÅ ska barnet flytta HEM....eller????

.....Det här är ju ett tänk som till och med går tvärtemot de nya förslag som poppar upp nu och då ang att små barn så småningom ska kunna adopteras av familjehemmen.....(Fast det är ju en diskussion i sig....) :rollhappy:

Klarar inte bio ens att vara ensam med barnet.....så låter det då inte för mig som en hemflytt ens borde nämnas förrän hon kan det.......och då behövs inte dessa täta långa umgängen heller......Jag förstår inte nes hur man kan utsätta ett så litet barn för den otrygghet som bara måste vara när en baby ska umgås med en förälder som har så pass svårt.....och det i sällskap med olika människor från gång till gång....????? :cry:
 
Hej!
Jag blir VÄLDIGT förvånad över det extremt täta umgänget!
Nu har jag ingen stor erfarenhet, men av mina vänner så skulle dem verkligen slå bakut. Går det verkligen att ha ett fungerande privatliv överhuvudtaget med det umgänget? Kan det verkligen vara bra för barnet? Har soc. verkligen tänkt på barnet ifråga? Eller har hänsynen endast tagits till bio?
Jag tror att en hel del kommer reagera på det här faktiskt när dem har läst det.
Vänlig hälsning Mina Goa Barn


lånebarn sa:
Vår 1-åring har umgänge 2ggr/v 4 tim varje gång.Vid dagis start planeras det för en heldag istället så nu trappas umgänget upp i förberedande syfte.Tidigare var umg.3tim varje gång.Kom till oss vid 5mån,då var umg.3ggr/v med en av oss närvarande och kortare tid.Sedan 8mån ålder får vi inte närvara eftersom vi drar focus från biomamman,som själv inte kan ansvara för barnet utan måste ha soc.personal eller ngn släkting med.Hemflytt kan inte uteslutas ngn gång i framtiden,men inte detta år är det sagt........eftersom inget tyder på att biomamma själv skulle kunna ta hand om barnet i nuläget, och i denna umgängesplanering hävdar man barnets behov av biomamma.
 
Hej känner att jag också måste säga något. Vi har ju också en ett åring med umgänge varannan vecka. Det säger vår soc är max om det inte är inför hemflytt. Barnet måste ju få knyta an till sitt familjehem också förstår inte hur det kan det med så täta umgänge. Jag personligen hade aldrig tagit på mig uppdraget på dom promisserna. Även vi familjehem har ju ett liv och med så täta träffar känns det som om inget hade funkat. Vad hände med att så här små barn i första hand behöver en lugn och trygg tillvaro? Hade jag varit du hade jag starkt ifrågasatt detta hos er soc.
 
Min första tanke....Stackars barn. Och er. Ni får ju inte en chans att fungera som familj. Vår lille var 8mån när han placerades hos oss. Och det har aldrig varit diskussion om nåt annat än en ggn i mån då han mådde så dåligt i början av umgänena pga att han inte knutit an ord till oss. Nu är han en liten trygg gosse som hämtat sig. Är nu dryga året.

För honom är det inte aktuellt med dagmamma förrän tidigast till hösten.

Umgänget är på ca 1 timme. Regleras efter vad han orkar.

Mitt råd till dig är att sätt ner foten. Vi som familjehem ska ju fungera även med en plac.

Och det är för barnets skull umgänget ska vara. Inte föräldrarnas. Hoppas det löser sig för er. Du får gärna PM om du vill. Kram och lycka till!!


lånebarn sa:
Vår 1-åring har umgänge 2ggr/v 4 tim varje gång.Vid dagis start planeras det för en heldag istället så nu trappas umgänget upp i förberedande syfte.Tidigare var umg.3tim varje gång.Kom till oss vid 5mån,då var umg.3ggr/v med en av oss närvarande och kortare tid.Sedan 8mån ålder får vi inte närvara eftersom vi drar focus från biomamman,som själv inte kan ansvara för barnet utan måste ha soc.personal eller ngn släkting med.Hemflytt kan inte uteslutas ngn gång i framtiden,men inte detta år är det sagt........eftersom inget tyder på att biomamma själv skulle kunna ta hand om barnet i nuläget, och i denna umgängesplanering hävdar man barnets behov av biomamma.
 
Vi är helt uttröttade på allt umgänge och känner oss väldigt begränsade att leva ett vanligt familjeliv och har STarkt ifråga satt så mycket umgänge,men får till svar att det är det bästa för barnet att ha tätt umgänge med mamma.Det inkluderar personliga assistenter och 2 soc.personal varje vecka!+att annat nätvärks umgänge ska in upp på detta.(Då får man inte ställa in mammans umgänge fast barnet tex träffar pappans släkt)Vi får heller inte ställa in umgänge för att vi privat i familjen ska resa eller dyl,då måste vi "ta ifatt det".I och med att en av oss är lönekompenserad så är det så enl.soc.Vi är arga,lessna och kränkta och känner oss pressade att ge upp detta.Eftersom vi heller inte kan ha barnvakt utöver allt detta umgänge känns livet mycket begränsat..........Barnet är en god och glad unge,tykänns aldrig och går till vem som helst! vilket vi har påtalat för soc.som inte tycker det är något bekymmer...Har även pratat med bvc.Sätta ned foten?Vi försöker men blir helt överkörda!Stödet från fam.hemsekr.är att TRENDEN senaste 2 åren är mycket och tätt umgänge för små barn!Konstigt man har svårt att rekrytera och framförallt bibehålla fam.hem!Tar gärna emot goda råd,erfarenheter!
 
Hej lånebarn. Stackars både er och er lilla. Vilken jobbig situation ni måste vara i när ni har försökt prata med ert soc. och dem inte alls är beredda att kompromissa. Har barnet knytit an till er är min fråga? Har det inte det så är ju det inte konstigt heller, och då är ju det en betydande faktor till att soc. bör tänka om ytterligare.
Är det menat att barnet ska för hemflytt snart nog? Jag tycker allt låter mer rörigt än någonsin med hela det lilla barnet.
Jag tänker på er och hoppas att ert soc. litar på och börjar lyssna på er.
Vänlig hälsning MGB
 
Hemflytt är inte aktuellt,iallafall inte detta år har vi fått besked om.eftersom mamman inte kan ha ha hand om barnet utan personal.Vi inbillar oss att barnet är anknutet eftersom vi kämpat så hårt för det genom att begränsa vårat umgänge och inte ha tex barnvakt,vilket soc tycker är jättebra tänkt av oss!(TRor jag det...)Vi har dock lessnat på det efter snart ett år.Tyvärr får vi ingen förståelse för detta.Barnet sträcker upp armarna och sitter gärna i knät hos dom hon aldrig sett.Van vid många vårdare som matar,byter blöja och leker.Jag bävar för dagisstart då ännu mer personal ska in i detta barns liv,eftersom umgänget ska kvarstå oförändrat även då.Jag trodde i min enfald att man samarbetade om barnet och inte bara skickar ut nya umgängesplaner via posten!Man har verkligen INGET att säga till om som fam.hem,så frusterande!Vi vill inte ge upp detta som vi har satsat så mycket i,men det verkar som att om man ställer saker på sin spets,samarbetar man inte och då kanske soc avslutar samarbetet.Vi ifrågasätter inte det viktiga att barn träffar nätverk,men hur ofta och länge är rimligt???
 
Då vill jag faktiskt på en gång svara väldigt tvärsäkert att om det är så att barnet går till vilket knä som helst, sträcker upp sig mot den som närmast går att få tag i, ja du. Då har hon INTE knutit an, i varje fall inte tillräckligt.
Ett barn som ska knyta an ska ha ett mindre med umgänge bla och inte alltför mycket andra aktiviteter runt om sig som stör anknytningsprocessen.
Då säger jag inte det här för att du ska ta åt dig negativt, jag säger det för att jag tror som många andra har skrivit att det är ett FÖR tätt umgänge, jag tror barnet behöver än mer anknytning till er och som jag tolkar det så är det dessutom för tidigt med dagis för barnet.
Det här barnet blir ju väldigt distanslös! Stackars barn!
Jag önskar er än mer energi att orka säga vad ni tycker!
 
www.anknytning.nu

Läs där....nu gäller det i första hand adopterade barn men anknytning är ju samma för alla.

Anknytning är inget man blir "klar" med en vacker dag....det är en process som pågår hela tiden!Och det gäller att få igång en SUND anknytning....alltså inte bara en anknytning.....

Det sägs ju att inledningsskedet tar minst lika lång tid som barnet är gammalt när det kommer.....och har man nu som ni en massa som stör så vete tusan om det inte minst tar dubbelt så lång tid!Nu är det här f-barn som ska ha koll på sina biosar så det måste få ta lite längre tid.....MEN nån måtta får det vara!!!!!
 
Vi blev uppsagda!med motivering att vi i framtiden skulle få mer svårigheter att samarbeta omkring umgänget.vilket barnet skulle få lida för.Vi var oxå för initierade och pålästa???vilket dom inte uppskattade!Till barnets nätverk var motiveringen av uppsägningen att vi VÄGRADE Umgänge,vilket är helt på hittat.NU söker man efter ett nytt hem som är mer fogliga och kan tänka sig ett umgänge 2heldagar i veckan,men då ska soc,stå för hämtning o lämning av barnet.Hemflytt ej aktuell,men nätverk vill så mycket umgänge det går!Och det går visst ganska mycket!Först chock,nu sorg och en viss lättnad att komma ur denna karusell!!!!Barnets bästa?????
 
Men käre nån! Knappt jag kan tro att det är sant! Vi fick ta hand om ett gravt anknytningsskadat barn och fortfarande, efter mer än fem år, är umgänget starkt begränsat, och någon av oss är med barnet under hela umgänget. Detta beror på att barnet behöver det! Det är inte aktuellt med hemflytt (vårdnadsöverflyttningsförfarande på gång).

Om det är inte är aktuellt med hemflytt under den allra närmast förestående framtiden så finns det absolut ingen anledning för ett så litet, och som det låter ganska gränslöst, barn att ha så frekvent och tätt umgänge. Det finns ingen forskning som stöder det och vänder du dig till barnpsykiatrin skulle de säga samma sak. Det tog lite tid för våra handläggare att förstå detta också, men med hjälp av barnpsykiatrin vågade de fatta beslut som gagnade barnet.

Jag tycker att du ska vända dig till socialkonsulenten på länstyrelsen och anmäla detta förfarandet. Som jag ser det har kommunens handläggare inte gjort ett enda rätt i det här ärendet. Utom när de valde er som familjehem, då, för ni verkar ju sannerligen ha försökt kämpa för barnets bästa!

Jag beklagar att både ni och barnet blivit utsatta för detta!!


lånebarn sa:
Vi blev uppsagda!med motivering att vi i framtiden skulle få mer svårigheter att samarbeta omkring umgänget.vilket barnet skulle få lida för.Vi var oxå för initierade och pålästa???vilket dom inte uppskattade!Till barnets nätverk var motiveringen av uppsägningen att vi VÄGRADE Umgänge,vilket är helt på hittat.NU söker man efter ett nytt hem som är mer fogliga och kan tänka sig ett umgänge 2heldagar i veckan,men då ska soc,stå för hämtning o lämning av barnet.Hemflytt ej aktuell,men nätverk vill så mycket umgänge det går!Och det går visst ganska mycket!Först chock,nu sorg och en viss lättnad att komma ur denna karusell!!!!Barnets bästa?????
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp