Bios rätt till umgänge vid LVU

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skulle vilja att någon klok själ här bringade klarhet i hur stor rätt biologiska föräldrarna har till umgänge med barnet vid en LVU-placering?

Hur ofta träffar era LVU-placerade barn sina bios?

Om bios varit polisanmälda för sexuella övergrepp på barnet, men blivit friade från misstanke, hur mycket bör/kan/ska de då ha rätt till umgänge med barnet?
 
Äldre förskolebar boende här . LVU sedan baby. Nu förtiden umgänge var 14 e dag o ringumgänge 3 ggr i veckan (men Liten vill ej prata) . Fram till 3 års ålder- var det umgänge varje vecka- 1-2 ggr. Men det var under jourtid o sen drogs det sakta ut på det . Liten mår inte bra av umgängena, har ingen direkt anknytning till sina bios o grov misshandel är orsak till LVU. En barnpsykolog som handleder soc tycker att umgängena borde vara 4-6 ggr per år, men det tycker inte soc. :littlesad .

Vad som är lämpligt för ert barn är svårt att råda om. Ålder, hur umgängena är, hur barnet påverkas...framtiden..många saker är det som styr. Min upplevelse så här spontant är att det inte skiljer sig så mkt på umgängesfrekvens om barnet är omhändertaget via LVU eller placerat genom SoL-men där kansek ngn annan et/tänker ngt annat
 
Vår lvujour har umgänge 2 ggr per vecka...... ( jag personligen tycker att det är alldeles galet, men har ju ingen talan...)
 
Det bör vara BARNETS behov av umgänget som styr. Inte de vuxna bios rätt. Men en bra tanke är väl att ha täta umgängen i början som sedan glesas ut men inte för sällan heller för då glömmer små barn. Vi får betänka att ÄVEN om föräldrarna är skit så blir det enormt trauma för barnen att de skiljs åt. Däremot skulle jag önska (kräver det ofta) att umgänget ska vara övervakat av soc.För barnets skull.
 
Kan verkligen hålla med om att man ska se till barnets behov och inte föräldrarnas rätt. Vi har två syskon med LVU. Känner att vi har ett mycket gott stöd i barnens socialsekreterare som har förståelse för detta. Vi har umgängesbegränsning vilket innebär att vi har umgänge en gång i månaden. Dessutom har de telefonkontakt en gång i månaden. Umgängesbegränsningen har hunnit prövas några gånger sedan vi fick den men än så länge ser man att barnen skulle fara för illa med umgänge som är tätare.
 
Trezler- på vilket sätt skulle syskonen må dåligt av mer umgänge? FInt att ni har en bra soc.sekr. :claphappy:

Intressant vad denna tycker är skäl nogatt dra ner på umgänge....
 
Vår lilla har umgänge 2 gånger per år. Första året, kom som mkt liten bebis, 1 gång per månad. Andra året varannan månad och efter det som nu. Varje umgänge är på socialkontoret med personal därifrån med och ett syskon med sitt familjehem.
 
paulina sa:
Vår lilla har umgänge 2 gånger per år. Första året, kom som mkt liten bebis, 1 gång per månad. Andra året varannan månad och efter det som nu. Varje umgänge är på socialkontoret med personal därifrån med och ett syskon med sitt familjehem.

Oj, vem har glädje av det egentligen ...? Förstår barnet verkligen vem det är som h*n träffar 2 ggr per år ?
 
Själv tror jag att för ett barn kan det vara alldeles yperligt att umgås med bios 2-4 ggr per år som många biobarn gör med sina släktingar som man bara träffar vid jul o på sommaren. Ska barnen inte hem så tror jag det gagnar barnet. De blir inte splittrade så mkt då. Tycker ändå att barnen då bibehåller en viss kontakt som de sen kan vidareutveckla när de själva vill är mogna för det.
 
Vore intressant att se någon forskning kring ämnet: Umgänge hur ofta.

För HUR kan man veta, och vad är bäst? JAG verkar hellre för umgänge ofta än att vara den som försöker "avpolleterra biosarna"
 
För vår del har vi inte alls dragit åt ngt håll utan det är soc tillsammans med bio som lagt upp det så här. Men naturligtvis är det viktigt att prata med barnet om biosarna mellan umgängena så h-n vet vem h-n träffar. För oss och för vår lill har det fungerat bra. För alla inblandade har det varit klart på ett tidigt stadium att h-n ska växa upp här och att anknytningen ska ske med oss. Lill har från ca 2,5 års ålder kunnat uttrycka vilka det är och att h-n legat i biomammas mage innan h-n kom till oss. Jag tror att det är bra att de har gles men regelbunden kontakt, även om umgängena är svåra påverkar det inte lill på ett negativt sätt och de får ändå en relation som kan utvecklas allt eftersom lill växer upp.
 
Vad jag egentligen ville ha sagt med mitt första inlägg är att det ser väldigt olika ut. Säkert av många skäl. Framförallt om man tror att ett barn ska hem igen eller inte och hur föräldrarna mår. Dessutom är det säkert olika beroende på vilken socialförvaltning man har.
 
Hej.

Vår :angel: har umgänge med sina föräldrar var tredje månad, var sitt umgänge.... hade tidigare varje månad men det blev alldeles för ofta då vår :angel: blir väldigt "orolig" efter umgängena. Vi är alltid med, men ingen från soc. Vi har ca hälften av umgängena hemma och hälften ute på någon aktivitet. Våra umgängen fungerar skitbra, men jag har jättebra bioföräldrar som verkligen vill sitt barns bästa. Klart att dom vill träffa sitt barn oftare och det kommer det förmodligen bli också i framtiden, men allt får gå i :angel: takt :claphappy: :claphappy:

/Ester
 
Ester sa:
Hej.

Vår :angel: har umgänge med sina föräldrar var tredje månad, var sitt umgänge.... hade tidigare varje månad men det blev alldeles för ofta då vår :angel: blir väldigt "orolig" efter umgängena. Vi är alltid med, men ingen från soc. Vi har ca hälften av umgängena hemma och hälften ute på någon aktivitet. Våra umgängen fungerar skitbra, men jag har jättebra bioföräldrar som verkligen vill sitt barns bästa. Klart att dom vill träffa sitt barn oftare och det kommer det förmodligen bli också i framtiden, men allt får gå i :angel: takt :claphappy: :claphappy:

/Ester

Så glad jag blir då jag läser att det finns umgänge som fungera för barnen... Grattis/bra jobbat :claphappy:
 
vi har umgänge med biomamma en ggr per månad . Varannan gång hemma hs oss och varannan gång hos henne. De gånger umgänget är hos oss får hon själv välja när hon tar bussen hem, det blir alltid efter två timmar....

Biofar har haft umgängesbegränsning i fem år nu! ( inget umgänge) Detta för att han fortfarande är förknippad med stor rädsla och har inte kommit någon vart med sitt liv. Soc lyssnar på vad barnen vill!! Barnen får bestämma om de vill träffa honom och så länge de säger blankt tvärnej, blir det inget.

Barnen är LVU och uppväxtplacering. Soc har sagt klart och tydligt till barnen att de skall växa upp här tills de får körkort! :D

Vi har haft flera vändor upp i kammarrätten men där råder enighet! De stannar i familjehmmet!!
Biomor har en situation och begränsning som uteluter att de flyttar till henne.
 
Blir så mörkrädd att vissa av oss påhejar begränsningen av umgänge vid barn som har blivit fråntagna av sina föräldrar...
Vi kan inte dra alla över en samma gräns, det finns de barn som måste skyddas för sina föräldrar. men långt i från alla... Finns inte bios kanske någon annan i nätverket finns som "blodband" i nätverket... jag har svårt att tro att alla runt ett barn är så farlig för ett barn att den måste skyddas....
Blir riktigt ledsen när jag läser hur olika inlägg bara slås ner på allt och alla runt barnet...
ÄR familjehem har varit i 14 år har haft ett 10-tal barn som har kommit och gått under dessa år, och jag vet att i vårt uppdrag som familjehem är att verka för barnens nätverk, är alla så farliga så får vi ställa upp som stöd....
Nu säger jag att alla är inte lämpliga som umgängesförälder under vissa perioder, men där kommer vår planering in...
Vi får inte glömma bort föreningen "stulen barndom" där många placerade mår jättedåligt att de inte fick träfffa sitt nätverk under placeringstiden, de om några kan vittna om hur vi som familjehem har styrt och ställt och har haft makt....
Barn som har föräldrar som sitter i fängelset, behöver se sina föräldrar...
Glöm inte bort att ALLA kan komma i en sits som gör att vi inte kan ta hand om våra barn....
Så var ödmjuk, visa respekt ge föräldrarna tid och utgör ingen maktkamp mot dem, Vad vi som familjehem vill eller inte vill göra.... ja vi får faktiskt betalt att utföra familjehemsvård de har inte sålt barnen till oss....
Med risk att jag sticker ut hakan.... men jag blir så ledsen av så många hetsiga inlägg, som får att vissa tro att det är så vi ska bedriva familjehem....
Att mista sitt barn, måste vara det hemskaste en människa kan uppleva, så vi måste visa respekt och ödmjukhet!
 
jag håller fullständigt med dig Fia-Lotta. BRA
jag tycket till och med att urkassa föräldrar ska träffa sina barn, för barnens skull. När föräldern är olämplig så ska soc ställa upp och bevaka.Vi kan vara med för att barnet ska känna sig trygg. men inte agera polis gentemot bio( helt absurt för fortsatt relation)

Av erfarenhet under åren som Familjhem så tycker jag många kommuner är lata nonchalanta när det kommer till umgänge. mentaliteten: "skönt att mamman slutat bråka om mer umgänge." det är tyvärr ofta så.

Soc tar inte reda på alla förutsättningar som finns för att umgängen ska fungera. Det vikigaste verkar vara att soc ska slippa undan att då hellre ställa in umgängen.

Familjhemsvård innebär för mig att verka för HELA barnet med dess nätverk.
 
Jag tänker så här. Om ett barn visar att umgänge med föräldrar är jobbigt för barnet så kan man inte gömma undan den känslan och den reaktion som barnet visar. Man kan ta ifrån barnet umgänget, men någon gång i livet vaknar intresset för barnets/ungdomens/vuxnes biologiska ursprung. Har det då inte fått möjlighet att bearbeta känslorna tidigare i livet så finns kanske inte vi kvar i barnets nätverk och kan stötta . Om barnet reagerar stark på umgänge och efter så ska vi trygga upp, visa förståelse och hjälpa barnet igenom detta, kanske med hjälp från BUP och handledning så vi kan ta emot de starka känslor barnet bär på och visar. Starka känslor från barnen kanske väcker upp egna obearbetade trauman i våra egna liv.
Vi vet inte hur länge vi får ha barnen i vår vård och en förälder kan dyka upp varsomhelst och närsomhelst. För många föräldrar till våra barn följer inte lagar och regler som man kan förvänta sig. Om föräldrar spelar ut barnen mot oss familjehemsföräldrar vid umgänget kan en kontaktperson utses som hämtar barnet och är med på umgänget och som sedan kan lämna över till familjehemmet efter umgänget. Min erfarenhet är att föräldern skärper sig mycket mer med en kontaktperson med, och att föräldern inte har behov av att smutskasta oss och sätta igång bråk under umgänget.
 
Om barnet reagerar stark på umgänge och efter så ska vi trygga upp, visa förståelse och hjälpa barnet igenom detta, kanske med hjälp från BUP och handledning så vi kan ta emot de starka känslor barnet bär på och visar. Starka känslor från barnen kanske väcker upp egna obearbetade trauman i våra egna liv.


Tack för alla PM jag har fått efter mitt inlägg...
Ja, våra behov får inte styra vårt jobb, vi ska hjälpa och stötta.
Har tittat på Kalla Fakta nu ikväll och även där fick jag bekräftelse hur viktigt det är för barnen
att de har umgänge med sina föräldrar..

Ha en trevlig Valborgs helg :)
 
Hej igen

Självklart ska man se till att barnet har en bra kontakt med sina föräldrar, om det är möjligt och fungerar för alla parter. Men det är ju barnets behov som ska styra, inte att föräldrarna mår dåligt. Vår uppgift att ju att först och främst stötta och finnas till för barnet, för mig kommer föräldrarna i andra hand.
Vår juvel är en "trolig uppväxtplacering" och träffar som jag skrev inte sina föräldrar speciellt ofta. Umgänge oftare satte bup stopp för i samråd med förskola och soc. För att h-n inte gick framåt i utvecklingen, blev alldeles för "orolig" och fungerade inte här hemma heller. Med glesa umgängen fungerar allt som det ska här hemma, våra umgängen fungerar skitbra och även på förskolan tycker dom att det blivit mycket bättre.
Jag vet att båda föräldrarna vill träffa sitt barn oftare, och mitt hjärta blöder verkligen för dom, kan inte tänka mig något värre än att behöva lämna bort sitt barn, men just nu är det deras behov inte :angel: .

Jag tror att huvudsaken är att man kommer överens dom gånger man träffas, att det blir så naturligt som möjligt, för barnet känner direkt om vi inte kommer överens med biofamiljen.

/Ester
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp