Bos tackar ja till kalas på "min" helg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har två barn som kontaktfamilj /familjhem
Bio tackar ofta ja till alla kalas o säger att jag får fixa det. Oftast ser jag till att :angel: får gå på kalas.Nu gick det inte. Har försökt informera att de är bra att fråga om de går på "min" helg innan man tackar ja. En del av mig känner att man får slå knut på sig själv så de inte blir värsta konflikten här. Men samtidigt händer de mer o mer att bio informerar vilka :angel: ska på kalas hos..party,sova över.umgås o träffa mm Jag känner rent spontant att de känns fel när de kommer in på "min " mark o styra mer över hur mina helger ska se ut.
Är jag helt fyrkantig om jag själv bestämmer vad som ska vara/hända den helgen :angel: är här.
Börjar känna ett behov av att markera. Risken är ju oundviklig ,blir de inte en konflikt nu blir snart en längre fram.
Hur tillmötesgående är ni. Ibland blir de lite mycket kalas ? hur viktigt är de att gå på alla ?
Oftast fixar jag det. Men ibland är de mycket o då får vi tyvärr tacka nej.. Oftast är de inget problem för :angel: Även om de tycker att de är tråkigt såklart :angel
 
Hej.

saxat: Är jag helt fyrkantig om jag själv bestämmer vad som ska vara/hända den helgen är här.
-----

Nej. Dessutom är det inte meningen att kontakten ska vara EN bekvämlighets inrättning.
Den skal vara konstruktiv eller och andningshål... typ.

Min känsla av det hela.
 
Jag kan känna att det beror på hur gamla barnen är och vad de själva vill. Känner barnen att de känner sig utanför kompisarna om de inte kan komma på kalas/leka varannan helg så kan det bli så att det blir tråkigt att åka till kontaktfamiljen. Så ibland blir det en balansgång. Men att bestämma att barnet ska sova över med kompisar, där hade jag definitivt dragit gränsen.
 
Jo,,, oftast funkar de med kalas. Men just den här gången gick det inte. Ibland har man ju planerat in annant. Jag skulle önska att de kanske är ja som tackar ja/nej på de som är på min helg...Jag skulle ju aldrig planera in saker på bios helg. Men helt klart måste man ju tänka till,de ska ju inte behöva avstå från saker för att de kommer hit.. Ska man till landet en helg ,,så ställer jag inte in för att det är ett kalas. Men där kanske man tänker olika ?
:idea:
 
Jag tycker absolut inte att ni ska behöva ändra era planer för att det är kalas. Har man planerat helgen så vill man ju inte att hela familjen ska behöva ändra planer för att någon ska på kalas lite oförberett. Blir nyfiken på hur biomamman gör med presenter till kalasen. Fixar hon dem och skickar med eftersom det ändå är hon som bestämt på egen hand att barnet ska gå, eller räknar hon med att ni fixar det? Hur gamla är barnen?

Vi har i en situation som var precis tvärt om. Antingen kom inte barnet till oss på vår helg eftersom han skulle på kalas, eller så tackade mamman nej bara för att hon förutsatte att vi inte ville skjutsa. Den pojken hade inte många kompisar så vi skjutsade mer än gärna till kalas för barnets skull. Men det spelade ingen roll hur många gånger vi förklarade det. Det blev ingen förändring.

Men i slutänden är det ju ändå ni som bestämmer hur tiden ska spenderas när det är er helg.
 
Nej hon fixar inga presenter,,,hon tycker barnen kan gå utan. Sen kan hon ge paket senare....
Känns sådär.Ungarna blir osäkra o känner sig obekväma o undrar varför de inte har paket med sig... Tagit de med soc och de säger att jag INTE får ta över där o fixa paket.
Jag känner mig kluven.. Hoppar hellre kalas än lämnar ditt dem utan paket.
De kändes så fel.
 
:razz: Alla barn vet den Gyllene REGELN.... man ska ha med present till födelsedagskalasets huvudperson!!!! och det är inte ok att komma efteråt med presenten.

Alla ska ha med present dvs OM INTE ALLA FÖRÄLDRAR KOMMIT ÖVERENS OM ANNAT.

Mamman visar enbart sin nonchalans och respektlöshet för sitt eget barn eller sitt eget "korta" sinne. Elakt men sant.

Även de med mycket dålig ekonomi brukar kunna finna på någonting passande. :)En visste vi i förväg vad man troligtvis skulle få... Hembakad Rultårta eller liten burk/påse med hembakade kakor :claphappy:

Har en annan egentligen både sorglig och söt händelse.. Till sist stals det presenter... killen slog själv in den stulna presenten. Han blev en gång upptäkt:) (han var 10år då...) jag och min mamma var en av dem som såg det... jag var den som berätta för väktaren att det var barnkalas om snart (stölden va dessutom så uppenbart inte något killen själv var intresserad utav) men resultatet är att den mamman blev uppläxad utav väktaren. (Som bodde nära dem).

Hon måste ha varit typ tvillingsyster till mamman som inte försåg barnet med någon present att ge. Hon den här hon gjorde mig veterligen inte om det.. Killen han har idag bra jobb och hjälper ungdomar.

.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp