Bråk med bio!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ej.
Vi är familjehem,sedan en månad,till två syskon,5 och 7 år gamla.detta är en såkallad "frivillig" placering.
I början fungerade det hyfsad med kontakten med bio,men på senare tid har det urartad til ett h***e! :twomad:
Allt beror på att vi "vagade" säga ifrån om et par saker som inte fungerade i kontakten mellan bio och barnen.
Vid sista umgänge,blev vi attakerat verbalt,utskäld inför barnen,allt i en mcket aggresiv anda!
Vid hämtandet av barnen var ena barnet hysterisk,och vi förstod att det hade blivit fullproppad med goja om oss,av bio!
Detta är obegripligt för mej,varför liksom?
Jag har aldrig i mitt liv sett ett sådant beteende hos vuxna människor!!! :x Barnen må väldigt dårlig av bios beteende,och vi är sjukt frustrerade nu.....
Kan man begära att soc finns medvid lämnandet och hämtandet av barnen? Vad skulle hända om vi nekar att lämna dom,om inte nån från soc kan vara med? :littlesad :littlesad
 
Hej! Jag vet inte om ni får handledning - men det är mitt tips. OBS! Inte socialsekreteraren utan en utomstående. Detta för att kunna vräka ur sig alla svarta tankar och få feedback för att kunna gå vidare.

Att biologföräldrarna krånglar är inte ovanligt och mycket av att vara familjehem är att stå ut. Många gånger så krånglar föräldrarna när barnen börjar knyta an till familjehemmet. Kan det vara så för er?

Ibland så kan en vuxenfika med familjehem och biosar på neutral mark förbättra relationen. Men annars så föreslår jag ett nätverksmöte där alla inblandade inkl soc möts och diskuterar exv hämtning och lämning. (Hur ofta ska det vara umgänge?)

Mitt hetaste tips utöver handledning är att låta soc ta diskussionerna med biosarna om hur kontakten ska vara mellan bio och barn. Just för att ni ska slippa klä skott. Jag menar biosarna är ju i ett så stort underläge, eftersom de inte fixar barnen där ni gör det så det är ju nästan en naturlag att de försöker svartmåla er inför barnen, tyvärr.

Kram och lycka till!

Mama
 
Mama sa:
Hej! Jag vet inte om ni får handledning - men det är mitt tips. OBS! Inte socialsekreteraren utan en utomstående. Detta för att kunna vräka ur sig alla svarta tankar och få feedback för att kunna gå vidare.

Att biologföräldrarna krånglar är inte ovanligt och mycket av att vara familjehem är att stå ut. Många gånger så krånglar föräldrarna när barnen börjar knyta an till familjehemmet. Kan det vara så för er?

Ibland så kan en vuxenfika med familjehem och biosar på neutral mark förbättra relationen. Men annars så föreslår jag ett nätverksmöte där alla inblandade inkl soc möts och diskuterar exv hämtning och lämning. (Hur ofta ska det vara umgänge?)

Mitt hetaste tips utöver handledning är att låta soc ta diskussionerna med biosarna om hur kontakten ska vara mellan bio och barn. Just för att ni ska slippa klä skott. Jag menar biosarna är ju i ett så stort underläge, eftersom de inte fixar barnen där ni gör det så det är ju nästan en naturlag att de försöker svartmåla er inför barnen, tyvärr.

Kram och lycka till!

Mama
Alla våra,och soc,försök att "prata vett" med bio har varit fruktlösa! INGET går in överhuvudtaget!
:? Vet knappt vad jag skall ta mej till....Jag upplever det som om barnen,specielt den äldste,upplever att h*n inte har "tillåtelse" från bio,att tycka om oss.....Då blir ju barnen splittrade!
 
Trist när det blir så här!
Men jag tror också att det är vanligt......en del i processen liksom.Först så tar bios det lite som det är tillfälligt och sen när barnen börjar knyta an till familjehemmet och mopa känner sig utanför kommer konflikterna som ett brev på posten......MEN det går säkert över....med tiden!
Vi har samma erfarenhet.....men vi klippte konsekvent av allt med hänvisning till soc.Hade dom klagomål fick dom vända sig dit.....och jag lovar att de tiraderna "våran" pappa vräkte ur sig inför både oss och barnen var det värsta jag hört....Och mamman körde varianten "när inte vi hörde".....

Vi vägrade ens lyssna(låtsades i alla fall) och pratade ordentligt med barnen som var 3-6-8.....Att det var helt OK att maopa var besvikna....MEN att det var fel att säga som dom gjorde.....Att man mycket väl kan ha 2 familjer som hjälps åt med barnen....Tog samma grej med maopa på nätverksmöten och med tiden så lugnade det ner sig....Nu är vi alla riktigt "goda vänner"!Nu inser dom att vi är anställda av kommunen för att göra det dom inte fixade och att vi inte kör med "fulspel" utan rättar oss efter det soc bestämmer.....

Det finns ju faktiskt en anledning till att barnen placerats och vi familjehem får försöka rida ut stormen....med hjälp av soc.....För det gäller att ha handläggare som klarar av att säga ifrån!För oss tog det 2-3 år innan allt lade sig i samband med att vi fick en helcool handläggare!!! :claphappy:
Lycka till!!!
 
Känner tyvärr igen det allt för väl! Vi har fått en andnings pause i en månad å vi slipper både telefonsamtal och umgänge med bio som använt dessa till att knäcka vårt barn. Nu har vi fått lite hopp i alla fall. Prata med er handläggare.
Kramar
 
Hej! Vår situation liknar EJEs. Vi hänvisar allt missnöje till soc- i början var det mycket som sas och uttrycktes både till oss vuxna och till det då 2åriga barnet. Sedan har vi även fått en kontaktperson som är med på umgängena- som ska kunna avvärja sådant (tyvärr har vi nyss bytt och fått en person som nog inte riktigt förstått sin roll... :littlesad ), och vår Liten fåe ej vara ensamt i något rum med bio då de tidigare sagt massa saker till barnet. Det är så kallat övervakat umgänge.

Bio-biten är för vår del det enda jobbiga med att vara fam.hem. Barnet är härligt och skapar inte några jobbiga priblem som vi stångar huvudet i väggen för...det gör däremot bio osså lite soc-kontakterna....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp