Bra start - vad behövs?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hejsan.

Jag och en annan familjehemsmamma diskuterade för ett tag sen om vad som skulle ha underlättat när vi fick våra placeringar. Tänk om vi familjehem kunde skriva ihop en lista här med tips som vi sedan kunde lämna till våra soc som vi jobbar med (eller mot ibland).

Tex att soc har ett formulär som de ska fylla i och sedan lämna till oss. Precis som när barnen börjar skolan/förskolan så fyller man ju i ett papper om barnet. Sjukdomshistoria, allergier, fysiska förutsättningar mm. Jag inser givetvis att när det gäller vissa placeringar kanske detta formulär inte blir så mycket ifyllt men det säger ju oxå ngt om plac, eller iaf om bio.

Mitt förslag är detta:

Födelsedatum, födelseort

föräldrar och släkt i livet

blodgrupp

allergier

sjukdomshistoria

mediciner

fysiska förutsättningar

intressen, aktiviteter

ev. vanor, bra som mindre bra (tex 7-åringen brukar faktiskt dricka välling varje morgon)

förskola/skola

ev. husdjur

Det finns givetvis mycket mer men detta kom jag på nu.

Även att man genast (när formuläret lämnas) får fullmakter för apoteket och ev annat som behövs. Pass om det finns, annars fullmakt från soc att skaffa ett (vid lvu). Om man får spädbarn eller små barn borde soc se till att man får en bärsele med (eller insistera på att man köper en. Vi har en Ergo bärsele och den är guld när man har ett otryggt barn, även annars givetvis. En lista med kontaktuppgifter till alla. Soc. sekr, familjehemshandläggare, kontaktpersoner, handledare osv.

Ni har säkert fler förslag att komma med.

Sparris
 
Vad kul att ni gillar tanken!

Kom med alla förslag så sammanställer vi sen när det blir stiltje. Är vi många som ger förslag så blir ju underlaget bättre. Jag tror oxå att det är bra för soc att få det på papper vad vi behöver. De ska ju tänka på alla deltagande och det kan inte vara lätt. Om vi familjehem talar om för soc innan vad vi behöver för att kunna utföra vårt uppdrag till BARNETS bästa så borde de ju bli lite enklare för dem med. Är det ett soc som inte inser det kloka i våra förslag så kanske man ska dra öronen åt sig innan man väljer att samarbeta med dem. För till sist är det BARNET som kommer i kläm om vi inte kan samarbeta med varandra.

Detta kan även var väldigt bra för nya, intresserade familjer som inte har så mycket erfarenhet. Jag minns själv att man inte visste riktigt vilka frågor som var viktiga, vad vi som familj behövde veta. Med ett sådant här formulär eller "startkit" blir allt enklare.

Jag tror även att det skulle vara bra om båda (om det finns) familjehemsföräldrarna får möjlighet till typ 2 "pappa" veckor som standard, som efter en förlossning.

Sparris
 
Sparris:
Man kanske kunde göra det som en slags "fyller-i-lista" så att man bockar i vad som behövs utefter vad barnet redan har med sig.

Kanske man kan lägga upp det som en kolumn där "Finns" bockas i och en kolumn där "Behövs" bockas i.

På så sätt behöver listan inte anpassas efter vilken ålder barnet har utan man kan skriva allt på denna lista och bara markera på ett lätt sätt det som finns och det som inte finns. Det som är orelevant kan man bara låta vara.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp