Cigaretter till minderåriga.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Finns ju en lag om att man får inte sälja cigaretter till minderåriga. Vet familjehem som köper ut till 14-15 åring och det känns inte ok, vad säker lagen om detta? Hela byn vet om detta och det fortlöper. Funderar hur det fungerar på HVB hem, gäller andra regler där också? Ngn som vet?
 
Vi skulle aldrig köpa - och de org/kommuner vi haft uppdrag från stödjer detta fullt ut!
Måste vara ngt särskilt skäl.....
 
Skulle hellre aldrig på en miljon år köpa ut dyngan. Jag tror att det oftast är äldre kompisar som köper ut. Tyvärr. Att köpa ut åt en minderårig samtidigt som man säjer att man vill att de ska sluta, är ju en dubbelmoral utan dess like.
 
Då jag haft ungdomar med drog problem har jag (då jag själv är rökare) köpt sigg OM det varit sol placering och föräldrarna godkänt det. Bli av med ett beroende i taget så att säga......
Men har nu en tonåring lvu utan drog problem och skulle ALDRIG köpa ut. Lättare att sluta nu än senare i livet själv önskar jag att jag kunde lägga av med skiten
 
Vår första placering kom precis när vi slutat röka,,,, snacka om att ha det tufft som tonårig tjuvrökare :claphappy: Så här i efterhand kan jag känna att vi la ner allt för mycket tid och tjat på ev rökning.

Våra små :angel: nu som röker (17 år) försöker vi ta det lugnare, vi vägrar i sten att köpa cigaretter eller medvetet låta studiepengen gå till tobak men säger som tidigare här i tråden, vi tar ett beroende i taget, och som deras situation ser ut känns cigaretter som ett ganska lindrigt beroende. :oops:

Tyvärr har jag börjat röka igen och det har hänt vid ett fåtal gånger när ångesten har legat alltför tätt på barnen att de fått ta en cigarett av mig, det som är trist i den situationen är egentligen att det blir en bra samtalsstund, närmare och innerligare än det blir kring köksbordet tex, men vi jobbar på det :smirk:
 
Håller helt med Hoppsan och VildaVillan, vi tar emot tonåringar med superproblem, då tar vi tag i dom stora sakerna först, ciggen får komma mycket längre ner på prioriteringslistan :smirk:
 
Nä köper gör jag inte heller Fox men har dom cigg så har dom.
Jo föresten min mamma/barn har jag gett nåra cigg när hon "klättrat på väggarna" utanför tingsrätten........
Hon behövde dom verkligen......ingen regel utan undantag :banan:
 
Har köpt massa cigg till mina vuxna missbruksgrabbar - men då e dom ju 18 och cigg är att bra alternativ :wink:
 
Det är som du säger olagligt att sälja tobak till personer under 18 år, men i diskussioner på andra forum har jag fått det förklarat för mig att det inte är olagligt att "köpa ut" cigg där sina tonåringar. Har fått lagtext kopierad, om intresse finns kan jag leta upp den.

Men oavsett den juridiska biten tycker jag personligen inte det är moraliskt riktigt, men där får ju var och en avgöra själv. Man kan argumentera att det finns värre droger, och det är ju sant, men jag har begravt tillräckligt många släktingar och bekanta med lungcancer eller KOL för att anse att rökning är ett lätt missbruk.

Ett annat argument är att "köper inte jag cigg, gör någon annan det". Det är riktigt dumt resonerat, anser jag. Låt då någon annan göra det, "supporta" inte era barns eller era placeringars beroende. Gör ni det säger ni i handling att ni tycker det är okej. Och det tycker ni väl egentligen inte?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp