Diagnos

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu har vår :angel: fått en diagnos fastställd. Kraftig Adhd, asbergersdrag, svagbegåvning och dyselexi. phuu..

Min fråga är nu om någon vet om man kan få vårdbidrag? Och hur går man till väga om det går.

En annan fråga är ju om man kan få arvode och omkostnad höjt? Gör soc det per automatik el man ska be om det? Har nu den lägsta omkostnaden och arvode.
 
Hej!
Som familjehem har man inte rätt att söka vårdbidrag.

Att kommunen skulle öka per automatik ska man inte räkna med. Har man en bra kommun så är det en självklarhet att man får ersättning efter uppdraget omfattning, har man en sämre så behöver man en väldigt bra motivering till höjning. En diagnos i sig är inte alltid ett själ till en höjning.

MEN :D
Självklart ska ersättningen höjas! Det räcker med att läsa alla diagnoser barnet fått så förstår man utan att ha stor kunskap att ni gör ett hästjobb med detta barn. Ta upp det med handläggaren. Nu vet inte jag vad ni har för en handläggare (lyhörd och kunnig eller blundar och inte är alls förstående) så utifrån det så får man göra en liten "plan".

Finns säkert andra som har mer förslag än jag, är lite för negativ idag känner jag :twomad:

Lycka till!

Sara
 
Hej alla igen!
Har nu kontaktat min familjehems sek, som absolut inte tycker vi ska ha någon höjning... :littlesad
Vi har lägsta omkostnad, men inte det absolut lägsta arvodet, men vi kommer inte upp till andra steget i rekomendationen.
Är det någon som vet vad stegen står för, vad man ska ha för bekymmer för de olika... el någon som vet var man kan hitta fakta om det.
Vi vet familjehem som har mycket mer än oss, än de har barn utan diagnos och trilskiga bio....

En placering med dessa diagnoser kräver verkligen en hel del av oss och kostar faktiskt mer också med tanke på allt som går i sönder, både kläder och saker.
Tänk om det kunde vara lika för alla!
 
Hej Fi !

Vi har ett barn som har diagnos kraftig adhd och håller nu på att utredas för asberges, Det var inte tal om någonting annat än att vi skulle ha både det högsta arvodet och omkostnadsersättning när :angel: placerades.
Även vid vår förra placering fick vi det.

När vi har diskuterat ersättningar med andra kommuner så ser de det som självklart att man ska ha de höga ersättningarna när man har ett barn med diagnos.

Vi har även nu sen vi påbörjade utredningen fått en ytteligare höjning av arvode och omkostnadsersättning.
Så stå på dig och se till så att ni får rimliga ersättningar för det är ni väl värda. Dessa barn är så energikrävande :angel

Sätt annars lite press på kommunen och överväg att säga upp placeringendet kan få dem på andra tankar, de hittar antagligen ingen annan som är så bra som ni för barnet.

Lycka till Mammamoa
 
Tack Mammamoa för ditt svar!!
Det stärker mig att höra vad andra har för ekonomisk ersättning när jag ska försöka "överklaga" deras beslut om att inte höja.
Hoppas fler vill skriva om sina erfarenheter när det gäller detta, så att jag blir riktigt taggad...
 
Självklart ska både arvode och omkostnadsersättningen öka. Det finns egentligen inget tak för hur hög ersättningarna kan vara. SKL:s normer är bara rekomendationer. De olika grupperna med förhöjt arvode som föreslås i mallen är bara exempel. Det kan vara vilken summa som helst i arvode. Det högsta motsvarar ca en halvtidslön men kan vara mer om arbetsinsatsen kräver det. I ditt fall tycker jag högsta 11 048 för uppdraget som familjehem om ni har lite problem med föräldra-släktkontakter. + en summa förhöjt för den funktionsnedsättning barnet har. Där kan man kolla med försäkringskassan hur mycket ni skulle få i vårdbidrag om det vore ett biologiskt barn. Jag skulle kunna tänka mig att ni skulle kunna få 25 - 50 % av vårdbidraget som ligger på 250 % av prisbasbeloppet. Det bidraget omprövas kontinuerligt om ni har vårdbidrag från försäkringsk. så om barnets tillsynsbehov ökar, ökar också ersättningen och om barnets tillsynsbehov minskar, minskar även arvodet. Vårdbidrag från försäkringskassan kan man bara söka om barnet är vårdnadsöverflyttat och man i avtalet vid överflyttningen inte får förhöjt arvode och omkostnad från kommunen inskrivet i det civilrättsliga avtal man då skriver med kommunen.Om man vid vårdnadsöverflytten får ett vårdbidrag från försäkringskassan drar kommunen av motsvarande summa från sin ersättning. Man kan inte få dubbelt.

Omkostnadsersättningen räknas i % på prisbasbeloppet. det högsta skattefria beloppet man kan få är 150 % om barnet är 0 - 12 år och 170% av prisbasbeloppet för barn över 12 år. Även här kan man få högre, men då måste kommunen intyga att det är befogat med en högre ersättning pga. att omkostnaderna för barnet är högre. Det är skatteverket som vill ha det intyget. Här tycker jag också att ni ska ha det högsta. De här barnen förstör så mycket, och slitaget på hemmet blir större och det är svårt att mäta så att det kan ersättas med en bestämd summa. I försäkringskassans vårdbidrag kan det även vara en ersättning för fördyrande omkostnader och då gäller samma som för arvodet vid en vårdnadsöverflyttning.
Hoppas att det något så när klart framgår vad som gäller. det är svårt att skriva så det klart framgår. Fråga gärna mer om något är oklart. SKL:s rekomendationer finns det länk till på www.familjehemmet.se och den uppdaters snart då det är ändrade siffror från nyår. Viktigt att bevaka så att kommunen höjer varje nytt år om det i era avtal står att de förljer SKL:s rekomentationer. Några kan ha andra avtal där det bara står en summa som ska betalas ut i arvode och omkostnad och då får ni själva säga upp avtalen för omförhandling av arvode och omkostnadsersättning för att få ökningen.
 
Tack så jätte mycket för dit svar!!
Jag får mer och mer kött på benen och ska skriva ett mail till vår handläggare.
Men det där med att säga upp uppdraget om man inte får igenom sina önskemål känns jobbigt...
Hota med det kan man ju göra, men tänk om de inte går med på det vi önskar och säger att de då får flytta. Det vore förödiskt för :angel: . Är det någon som varit med om det?
Men när man läser vad andra kan få för sina uppdrag känner man ju sig utnyttjad.
Soc säger själva att vi har gjort/gör ett jätte jobb med båda :angel:(syskon par) och att de absolut måste stanna hos oss. På 1,5 år de varit hos oss har det hänt jätte mycket. Till och med skolan säger att de aldrig varit med om ungar som har gått framåt med så stora steg på så kort tid. (skolan här i byn har väldigt stor erfarenhet av placerade barn)
Vi tycker ju jätte mycket om våra ungar och det är väl det kommunen vet också, att det bär emot att säga upp uppdraget för ersättnignens skull. Men det finns många kommuner som skriker efter familjehem och många Ungar som hade behövt oss i andra kommuner också.... :cry: vi får väl se vad som händer.....

Ännu en gång, Tack för era svar!!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp