Ensamkommande flyktingbarn, del 2

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag håller med profilen "1+1=2...", den andra tråden om ensamkommande flyktingbarn är lite väl lång.

Skapar den här och hoppas på fortsatt intresse.

Ny termin och slutet på högstadiet för min son och Somaliern. Spännande.

Ha en bra dag!
/Andreas
 
Hej Hej!
Bra med en ny tråd då den andra var som sagt rätt så lång!
:idea:
Jobbat min första dag i skolan idag, ( jobbar som elevassistent) känner mig rätt sliten faktiskt, och inte blev det bättre av att komma hem och min man berättar att den ena killen( som har strulat lite innan) blev skit sur, då min man inte ville ge han pengar som han skulle skicka till sin familj som har det jätte svårt! Han gjorde som han brukar när han får ett nej, han sticker, dock inte så långt men ändå,

Jag lider verkligen med hans familj som har det så svårt, han säger att barnen i hans familj har lämnat hemmet för att det råder brist på mat, pappan är försvunnen, och mamman är sjuk och kräver då våran kille på pengar, han måste hjälpa dem, men med vilka pengar??

tycker att det är svårt att försöka förklarar att vi kan tyvärr inte hjälpa och försörja hans familj i hemlandet!
Men var drar man gränsen?
När han vill låna pengar att skicka?
Om man låter en gång, kommer det att sättas i system, att det alltid ska lånas för att skickas, det är ju inte det att vi inte vill hjälpa honom och hans familj, men just att skicka pengar, känns inte så lockande!

Vad hade du gjort?
Vad resonerar du Andreas om det jag skriver? har du tankar som jag inte har! :?

Ringde faktiskt till soc handläggaren idag, hoppas att hon ringer upp i morgon, då vi gärna skulle resonera tillsammans med henne, innan har hon vänligt men bestämt avrått oss från detta, men tycker att det har blosst upp igen, och nu låter det mer från killen; ni VILL inte hjälpa mig, min mamma samma död!

Ja, det skär i hjärtat må jag säga....

Ursäkta, babblar bara på med mina bekymmer....Va skönt för eran kille att han har möjlighet att vara hos sina släktingar då han inte vill delta i aktiviteter, Hur blev det med den godamannen, blev ni vårdnashavare för honom eller hur gick det?

Hälsn Elisabeth
 
Hej på er! Härligt bekvämt det blev med en ny tråd, (min önskan är ju fortfarande att ensamkommande flyktingbarn ska få ett eget "kapitel"). Men, jag är tacksam för en ny tråd så länge!
Jag tänker på det du skriver Elisabeth, det uppstår annan problematik när man tar emot den här typen av placeringar förstår jag.
Jag skulle enträget fortsätta säga nej om att skicka ner pengar, men jag förstår att det skär i era hjärtan för att er kille har ett gott hjärta. Men fortsätta neka skulle jag!

Jag skulle vilja skriva mer men mina ögonlock blev så tunga och jag har väldigt mycket att plugga. Jag hoppar in här då och dä!

Sköt om er och ha det så bra!
Vänlig hälsninf MGB
 
Oj vilket svårt läge ni hamnat i.
Jag tror inte det finns något enkelt svar på den frågan. Det humanitära sättet är ju såklart att ge honom pengar att skicka, men vem vet om de alls kommer fram till rätt mottagare.
Det förnuftiga i mig säger nej, skicka inga pengar av samma anledning.
Låter kallhamrat men jag tror att det är enda sättet, att fortsätta säga nej.

Vi hade ämnet uppe för diskussion med vår Somalier när det visade sig att hans mamma inte hade pengar kvar till hyran i väntan på besked från migrationsverket.
Hon (mamman) krävde då att han skulle ta ett jobb så att han kunde hjälpa henne ekonomiskt, varpå han försökte förklara att det inte fungerar så i Sverige. Vi valde då att förekomma honom genom att tala om att vi inte hade pengar att skicka. Det accepterade han.

Det kanske är det som är lösningen. Att försöka prata med er kille om det. Givetvis skär det i hans hjärta när han tänker på sin sjuka mamma, men han kanske också kan förstå er ståndpunkt. Som sagt, vilka garantier har man att pengarna kommer till rätt mottagare.

Angående vårdnadshavande osv ligger ärendet hos tingsrätten för processande eller vad de nu gör. Hoppas på besked i början av februari.

I övrigt är det ju nytt år och nya friska tag som gäller!
Lycka till och ha en superbra dag!
/Andreas
 
Hej!

Tack för snabba svar senast, vi tänker som ni skriver båda, att fortsätta med nej, trots att det svider!
Tog mig verkligen tid att sätta mig ner med killen som har lite bekymmer, och förklarade hur saker och ting fungerar i våran familj, och om han vill vara en del av den så måste man kunna acceptera att alla familjer är olika, vi pratade om allt, han var verkligen öppen för att ta in information, så då passade vi på!

Vi förklarade att vi inte har "någon möjlighet" att hjälpa hans familj, men förklade att vi har gått in hel hjärtat med att hjälpa honom, stötta honom, låta honom bli en viktig del i våran familj!
Vi kan hjälpa honom att lyckas, skola, mat, kläder, bara viktiga saker som trygghet, kärlek!

Tror att han börjar att förstå, men det har vi ju trott innan också, men jag tror ändå att denna gången så kommer han att acceptera, hur saker och ting fungerar i våran familj,
Vi förklarade att det är ok att bli arg i bland det är okej att vara ledsen i bland, men man måste försöka hitta något mittemellan också, tryckte verkligen på att han ska fortsätta gå till BUP, vi har förhoppningar att de kan lära honom hur man kan hantera sin ilska, stoppa den innan det blir en kolaps av det!
Har kontaktat soc om detta också, han ska dit på ett inf möte med tolk så vi hoppas att det blir lugnt efter det!

Vi har haft alla våra barn i helgen och det är helt otroligt att det fungerar så väl!
Kunde inte bli bättre, barnen <kontaktbarnen som är hos oss) och våra killar de tilltalar varandra som syskon, det är verkligen helt underbart att höra den minsta kontaktflickan ropa "bram" = bror (på killarnas hemlandspråk, )
Till våra killar...alla våra barn kompliterar varandra så bra, det killarna saknar kan flickorna ge och de flickorna saknar ger killarna dem, och min man och jag vi njuter av hela våran stora familj, som fungerar så väl tillsammans!

Hur har ni det?
Allt fungerar bra?

Vad roligt att ärendet om vårdnadshavare ligger hos tingsrätten hoppas att ni snart får beslut!

Jag är så glad för att jag hittade till denna sidan och denna tråden, den ger mig så mycket! Bara som vi många gånger sagt att man inte är ensam!
Jag känner mig inte ensam, mycket tack vara er!

Hälsn Elisabeth
 
Vaknade till skönsång i morse, tittade upp och ser hela familjen runt sängen. Då slår det mig att jag fyller år. Tror det är första gången jag glömmer. Kanske beror på min höga ålder...36.

Våra flyktingkillar hade gjort gemensam sak och tittat igenom filmhyllan och kommit på en film jag inte har med min absoluta favoritskådis, Jet Li. Det värmde att de gjort sig sånt besvär.

Nu är båda killarna inskrivna i den lokala fotbollsföreningen så nu kan cirkusen med matchhelger och cuper börja. Jag har svårt att se mig själv på läktaren. Både jag och frugan är kampsportsmänniskor och är direkt ointresserade av fotboll.
Kanske blir annorlunda när man har nära och kära på planen...

Nu vankas det snart lunch och efter det blir det bullbak här på kontoret.
Ha en bra dag!
/Andreas
 
Det värmer i mitt hjärta att läsa både Andreas och Elisabeths inlägg. Vilken tur att ni finns och gör så bra jobb och ni verkar också ha väldigt fina ungdomar!
Det är kul att läsa era inlägg, lite som en blogg faktiskt.
 
Hej!

Vad härligt med födelsedag, speciellt när det är ens egen så man slipper fixa så mycket och bara kan njuta! =)

Visst är det härligt när killarna fixar på egen hand och överraskar.
Välkommen in i fotbolls världen!
Inte heller någon fotbolls fantast,gillar hockey...men har faktiskt börjat få upp ögonen även för fotboll.. =)

Bullbak på jobbet =) vart jobbar du? söker ni folk? :wink:

Hoppas att du hade en fin födelsedag!
Grattis i efterskott...

Ha en fortsatt trevlig tisdag!
Hälsn Elisabeth

MGB= Tack för dina ord!
 
Hej igen,

Ja det var en skön avslappnad dag.
Jag är systemutvecklare och arbetar på en mindre konsultfirma med kunder runtom i Sverige och Europa.
Angående jobb söker vi konstant nya medarbetare, fast då med förbehållet att man kan programmera, och gärna då i Microsofts .Net-miljö.

Tycker det är kul med MGB's små glädjeskuttsinlägg. De sätter ett leende i ansiktet. Det blir väl lite så att vardagen rullar på och man inte tänker så mycket på att man gör en insats. Man kan behöva påminnas ibland. Tack!

Vet inte riktigt vad som hände i måndags morse, men efter att jag fått filmen av killarna (jag blev riktigt glad) så har även Somaliern börjat kalla mig för pappa. Det kanske berodde på min fullkomligt uppriktiga glada reaktion och att jag skuttade ur sängen och kramade de båda.
Eller så kanske det beror på mitt yrke. Vi har ett gäng datorer därhemma och det känns skönt att fortfarande ligga steget före de yngre vad gäller pc-kunskaper. Den här gubben lurar de inte... :evil:

Igår var det dags för f-möte i dotterns skola. Minst sagt annorlunda. Vi blev bjudna på middag och eleverna serverade. Utan tvekan det trevligaste och mest uppsluppna f-möte jag varit på i hela mitt liv.

Ha en fortsatt bra onsdag!
/Andreas
 
Hej Hej!

Hoppas att helgen har varit fin!
Det har våran varit, killarna har varit på sin fösta konsert, det var lite lokala band som spelade här, vilket de tyckte var jätte skoj, då det var en del från skolan där som de kände sedan innan!

En nära vän till killarna har flyttat till en lägenhet i byn där vi bor vilket har varit väldigt positivt för våra killar, då de gärna går bort dit och tillbringar lite av sin fritid, även övernattning fungerar utmärkt, Känns roligt att det rullar på med vänner och aktiviteter för dem hoppas att det håller i sig! =)

Nä, du några vidare kunskaper har jag tyvärr inte i Microsofts .Net-miljö =)
Får nog hålla mig till elevassisstent jobbet ja!

Vilket trevligt föräldra möte, sådana skulle det finnas fler av...
Roligt för eleverna att visa upp sig lite!

Visst värmer det lite extra när man får höra pappa, mamma...från barnen..=)

Önskar er en trevlig vecka!
Hälsn Elisabeth
 
Usch och fy!

Somaliern gick hem tidigt från skolan igår med magont och kräkkänslor.
Jag är helt paranoid på magsjuka och skulle hellre ta en vecka diarré så jag gick in benhårt med att han bara fick använda den ena toan, dricka kokt vatten med dextropur, jättenoga handhygien mm.
Han tittade på mig som om jag kom från en annan planet. Det gjorde de andra barnen också när de kom hem och jag informerade dem om läget.
Jag kan bara inte tänka mig att spy. Det är det absolut värsta jag vet.

En roligare sak är att jag fick flyga i lördags. För ett år sedan fick jag en flyglektion i present och nu fick jag tummen loss. Jag fick starta, spaka i luften och även landa. Mäktigt!
 
En tröst i det hela i alla fall Andreas är att magsjuka ger med sig väldigt snabbt även om alla i familjen brukar smittas av det. Viruset är ju luftburet tyvärr. Men roligt, ne, det är det verkligen inte.
krya på er!
 
Usch, ja, det är inget roligt!
"infomera dem om läget" hehe, då är man verkligen orolig! =)

Va roligt! att du har använt din flyglektion, jag har faktiskt ett liggande hemma, bara i väntan på att jag ska våga mig upp, känner mig lite orolig och ser inte överdrivet fram emot det! Som tur var är det gilltigt i två år, så jag har ett år till på mig!
Mitt är utfärdat uppe i Linköping som är min mans hemma stad, så vi har en bra bit att åka när jag väl bestämmer mig för att testa, hmm...som sagt vet inte om det är nått för mig!


Hoppas du kan undvika att drabbas av otrevliga kräkningar! :smirk:

Hälsn Elisabeth
 
Elisabeth sa:
Usch, ja, det är inget roligt!
"infomera dem om läget" hehe, då är man verkligen orolig! =)

Va roligt! att du har använt din flyglektion, jag har faktiskt ett liggande hemma, bara i väntan på att jag ska våga mig upp, känner mig lite orolig och ser inte överdrivet fram emot det! Som tur var är det gilltigt i två år, så jag har ett år till på mig!
Mitt är utfärdat uppe i Linköping som är min mans hemma stad, så vi har en bra bit att åka när jag väl bestämmer mig för att testa, hmm...som sagt vet inte om det är nått för mig!


Hoppas du kan undvika att drabbas av otrevliga kräkningar! :smirk:

Hälsn Elisabeth

Linköping...Ska du flyga JAS? :wink:
Jag är otroligt flygtokig så det hamnade rätt hos mig. Jättekul.

Något som inte är fullt så kul är det här:
Somaliern därhemma vill hemskt gärna ha ett pass. Jag fattar inte varför, men det hör inte till den här historien.
Vi skickar in alla papper, fotografier mm som behövs för ansökan. Migrationsverket kontrar med att skicka hem ett ganska otrevligt formulerat brev där det står att om de överhuvudtaget ens ska titta på ärendet så kostar det 750 bagis. Inte nog med det, vi fick 8 dagar på oss att betala annars skulle de anse ärendet som avslutat.

Fy skäms!
Dagens taggtråd går till en viss handläggare på migrationsverket.
 
Andreas; Den avgiften bör ju socialtjänsten stå för. Har ni diskuterat med soc. om pass? Alla gånger jag har pratat med soc. har dem sagt att sådana kostnader ska dem stå för. Jag har dålig koll på migrationsverket och deras rutiner, men det är väl en kostnad för handläggning/tid. Kan ju vara jurister som ska gå igenom sådana saker osv. Det tar väl en viss arbetstid att handlägga kanske....
Ja, jag vet inte, jag försvarar inget/ingen men har själv arbetat på annan myndighet där vi ofta (ljämt) jobbade med mycket handläggningsärenden som vi fick göra "gratis". Det tog ju av vår arbetstid, som vi skulle ha lagt på annat, vi fick lov att utöka personalstyrkan= dyrare utgifter för myndigheten. Dem flesta statliga myndigheterna lever på skattemedel, just den enhet jag tillhörde levde på avgifter (rättmätigt) som kunder fick betala för tjänster som dem ville ha utförda. Kunden fick betala för en tjänst helt enkelt.
Vilket företag har råd att utföra tjänster gratis? Försök att se det med andra ögon så kan man kanske få en annan förståelse.
Men som sagt, sen beror det MYCKET på hur handläggaren lägger fram förklaringen till varför det ska kosta pengar osv.
Jag blir själv så fruktansvärt sné på tjänstemän som missbrukar sin position genom att sätta upp som ett skal framför sig genom att vara rätt så otrevlig. Jag anser att en BRA tjänstekvinna/man ska kunna visa sig professionell men ändå kunna visa en ödmjukhet och det är MÅNGA myndigheter VÄLDIGT dåliga på!
Jag hoppas att du förstår mig rätt angående detta Andreas! :smirk:
 
Jag förstår dina argument, men som du säger spelar det mindre roll när man får en apa på halsen.
Kommunen kompenserar oss, men jag får ändå känslan av att den där avgiften mer är till för att avskräcka fortsatt handläggning.
 
Haha, ja, så kan man ju också se på det hela. Men jag tror nog inte att myndigheter får "hitta på" diverse avgifter för lustens skull faktiskt.
Alla myndigheter blir ju reviderade av riksrevisionen, (iaf den vi tillhörde), då gällde det att det fanns ett tydligt underlag för varje aktivitet sas.
Men jag förstår dig faktiskt om det är så att ni träffade på en sån där tjänsteman/kvinna som jag talade om!
 
Hej igen!

När våra killar ville ha pass, den ena ville ha ett hemlandspass och den andra hade inga möjligheter att fixa ett sådant, utan fick istället ta ett främlingspass, men ibåda fallen så fick vi betala 750:- som du sa för att ärendet skulle tas upp, våran socialförvaltning har beslutat sig för att inte bidra med några eventuella kostnader i samband med pass ansökan!

Svaret vi fick var: att det får killarna själva stå för! Fast vi betalde det till dem båda.

Killen som fick ett främlingspass skulle enligt migrationsverket få det utfärdat på 5 år, men lika väl när lappen dök upp i lådan var det skrivet att gälla i 1 år, måtligt irriterade blev vi allt! Vänte tiden var satt på 3 månader: lämnade ansökan i början på september fick passet förra veckan!

Den andra killen som skulle ha ett hamlandspass, strulade det också med de har stavat dubbla S i sverige och i hemlandet har det skrivit med ett S på hans efternamn, och nu sa migrations verket att han kanske måste skaffa ett nytt pass, men det verkar ju inte klokt! Hoppas verkligen att de bara kan ändra namnet i sverige, det hade varit det enklaste, skönt med en godman när dessa saker ska fixas!

Hälsn Elisabeth
 
Men då ska ni klaga! Har Migrationsverket sagt en sak ska den gälla! Har dem gjort fel så ska dem stå för det!
Allrahelst ska man när man pratar med en handläggare anteckna namn på handläggaren + tid/datum för att ha något att referera till om det strular. (Kan jag ju tipsa om att man ska ha till vilken myndighet eller företag man än ringer).
det var snålt av soc. att inte stå för den kostnaden anser jag!
 
Hej!
Migrationsverket, motiverade sitt beslut med att killen under ett år som passet utfärdades på, skulle ha möjlighet att själv försöka ansöka om ett hemlandspass, killen tillsammans med sin godaman som har i uppdrag att hjälpa honom i sådan frågor, var med honom när han ansökte och därför ligger det på honom att ifrågasätta det beslut som handläggaren på migrationsverket tagit! Jag ringe genast upp godamannen och info honom om beslutet och han sa att det inte fanns så mycket meer att göra utan att man få vänta nu detta år, och sen se vad som händer, Kanske har läget i hemlandet blivit mer stabilt och då kanske chansen finns till att killen kan skaffa sig ett hemlandspass, men som sagt vet jag inte hur det blir!

Vi är glada att han nu har pass så vi kan åka runt lite mer, till grannländerna.
Även om det endast är utfärdat på 1 år.

Beslutet som soc har fattat att inte bidra med ersättning vid passansökan, är ingen kamp jag vill ta, då det gäller så "lite" pengar, det är inte bara våra killar som beslutet gäller utan alla, trots det kan jag hålla med dig om att det allt är lite snålt!
Men jag är glad att de har beviljat pengar till varsin data till killarna,

Hälsn Elisabeth
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp