Ensamkommande flyktingbarn kommer akut

Hej!
Vi är nya här och glada över att ha hittat detta matnyttiga forum med så mycket bra information.

Jag och min familj har utretts men har ännu inte fått någon placering. Dock ringde de för några dagar sedan och frågade om vi kunde ta emot ett ensamkommande flyktingbarn. Hon kom direkt från afrika och vi skulle i så fall ta emot henne redan nästa dag. Vi tvingades säga nej pga inplanerad resa men detta väckte ju en del frågor ifall detta händer igen:

* Är det "normalt" att man får en ensamkommande med så kort varsel?
* Behöver man vara rädd för smittor eller ohyra? Kommer de direkt från utlandet kanske de inte har hunnit genomgå hälsoundersökning än?
*Man bör väl inte ta emot en placering utan att ha skrivit något slags kontrakt med uppdragsgivaren om t ex ersättning? Ska man kräva det?
* Är det något annat som är viktigt att tänka på om man får just ett ensamkommande flyktingbarn?

Tacksam för svar och hoppas inte frågorna är alltför "dumma" :oops:
 
Bra Mirre att du ifrågasätter.
Självklart ska ni kommit överens om arvode och omkostnad INNAN. Är man jour så är det ibland snabba ryck då hinner man inte få något placeringspapper innan men som jag förstod det så skulle ni ta som familjehem.

Det här med smittor.....JA det förekommer, både HIV, hepatit och TBC är inte helt ovanliga, jag har haft från Afrikanska länder med både HIV och Hepatit och jag har haft Thai med TBC.
Lilla "Thaien" jag hade var undersökt och hade TBC, prover var även tagna för fler saker men det hade ingen fått svar på.
Vi ska inte sticka under stol med att det är relativt vanligt från Afrikanska länder.
Du kan (ska) absolut se till att dina placeringar är läkarundersökta innan dom kommer till dig, är man jour och får med kort varsel så har jag alla försiktighetsåtgärder som tänkas kan.
Nu är jag inte livrädd för dessa smittor eftersom jag jobbat innom vården och vet hur det smittas men Hepatiten kan vara lite vansklig och man SKA vara försiktig.

En kollega till mig fick även vägglöss.....vilket var ett helskotta för dom att bli av med, alla stoppade möbler och madrasser fick slängas, vem tror du betalade? Inte soss i allafall ...... kan tilläggas att det var från barn som bott i sverige länge.....

Är det en kommun direkt eller en organisation ni ska jobba med?
 
Hej och tack för mycket intressant och bra information!!

Usch vi känner oss väldigt förvirrade angående detta och känner att vi inte har fått speciellt mycket information.
Vägglöss är jag rädd att få hit. Har hört att det är väldigt vanligt att flyktingar har med sig. Och smittor är jag självklart rädd för också.

Jag känner spontant att det vore enklare för oss att få en placering som inte kommer ny till Sverige. Men vi vågade inte undanbe oss flyktingbarn av rädsla för att verka etiskt inkorrekta..hmm.. Och nu verkar ensamkommande vara väldigt vanligt.
Det är en privat organisation som vi ska jobba med och de verkar inte göra någon direkt skillnad mellan jourhem och familjehem vad jag förstår.
 
Jo du kan faktiskt säga att du INTE vill ha ensamkommande, vi tar inte det längre för det passar inte oss helt enkelt, dessutom när jag får förfrågningar om muslimer så upplyser jag ALLTID soss om att dom självklart slipper äta fläskkött MEN halalslaktat kött kommer inte innanför mina väggar för jag tycker det är djurplågeri.
Ingen har faktiskt blivit sura utan jag tror att det är viktigt att vi gör ett bra jobb och det gör man inte om man inte känner sig bekväm med uppdraget.

Men ställ frågorna till din organisation, självklart så ska man kunna fråga om allt :banan:
 
Tack snälla för snabbt svar!!
Skönt att prata med dig som vet så mycket och har så mycket erfarenhet <3
Vad det gäller halalkött så har jag tänkt precis som du, att det kommer aldrig att serveras i detta huset. Det är en viktigt för oss att det vi äter har mått bra under sitt liv.
Jag mår mycket bättre nu och har fått lite perspektiv på det hela. Självklart måste jag ringa organisationen direkt på måndag och fråga alla frågor jag kan komma på innan dess. Detta ska ju inte vara något mysterium utan borde vara positivt även för dem att jag söker information. Kanske kan jag flika in då också att jag tror det blir lättare med ett svenskt barn som första placering? Eller låter det för fördomsfullt?
 
Du kan ju "förfina det hela lite" säg att du vill börja med någon som pratar samma språk eftersom ni är så nya med detta ;)
Vart i landet bor du Mirre?
 
Ursäkta att svaret dröjde.
Det låter som en bra sak att säga till dem. Tack för det tipset.
Vi bor i en mindre stad i mellansverige men uppdragsgivaren är verksam i Stockholm. Ska man vänta ut dem eller finns det egentligen något som hindrar att man vänder sig till andra organisationer och kommuner om det inte händer något med de som har utrett oss? Vi är så laddade nu så vi skulle ju vilja göra allt vi kan för att någon ska komma hit snart...
 
Du är i din fulla rätt att gå till vilken organisation eller kommun du vill, så länge du inte är kontrakterad och har lön även fast du är tom :)
Är ni utredda av den första organisationen? Tänk på att be om kopia på utredningen direkt, för får dom reda på att du tänker jobba för andra så kan vissa hålla inne eran utredning.... :roll:
 
Vi fick som nya oxå flera förfrågningar om ensamkommande flyktingbarn. Men vi fick, efter inrådan från en handläggare, tänka lite extra på vad vi kunde och ville ta emot. Vi var tydliga med att vi vill ha svensktalande placeringar som första uppdrag. Vi har efterhand varit mer säkra på vad vi vill och då fått uppdrag som vi klarar av och som matchar oss. Vi har sagt nej till ensamkommande och även barn med vissa typer av diagnos, vi har även sagt nej till missbruk och vissa åldrar då det krockar med vad vi önskarno vad våra placeringar vill. Allt detta för att det inte skulle bli bra för alla familjemedlemmar, alla i vår familj får vara med o önska om vad som är viktigt vid en placering. Ingen handläggare har sagt något om detta utan snarare varit glada över att vi vet vad vi vill och klarar.

Var tydliga, tänk efter och hoppas ni får något som ni känner är rätt.

Hur har det gått?
 
Tillbaka
Topp