Ensamkommande från Somalia - erfarenheter?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
På måndag får vi träffa vår, förhoppningsvis, nya familjemedlem! Först ska vi ju så klart "godkänna" varann... Kommer från Somalia och kom hit som ensamkommande. Ska bli så himla spännande! Samtidigt har man ju en massa tankar om hur det var där borta och hur det är att komma helt själv, utan familj hit till Sverige etc etc...
Är det någon som har några erfarenheter av detta - tonåringen är 18?
 
Hejsan!

Min familj och jag tog emot en kille från Somalia för snart tre år sedan.
För att föregå händelserna skulle jag inte vilja ha det ogjort, eller ha gjort något annorlunda.

Det var en kulturkrock av mastodontproportioner. Min son hade speciellt svårt med att "vår" kille smaskade när han åt. Man kan tycka vad man vill, men i Somalia betyder det att man uppskattar och tycker om maten.

Jag har ju såklart massvis att berätta så det blir svårt att solla ut det du kanske vill/behöver veta nu.

/Andreas
 
Hej Andreas,
tack för svar! Ja....det kommer nog finnas mycket att fråga om. Just nu har vi "smekmånad" och allt är lugnt och fint. Men jag är ju medveten om att det kommer uppstå situationer - så det känns jätteskönt att det finns folk här som har gjort denna resa!
Jag lär nog återkomma...
 
Hej! Nu har vi haft vår placering sedan september och det fungerar SÅ bra!! Ungdomen hjälper till hemma, är duktig i skolan, blivit bra vän med våra biobarn osv. Jag hoppas h*n får stanna läääänge! Det finns en stor sorg och längtan dock, efter syskon och far som finns kvar i Afrika. Vi har tagit det i etapper - man vill inte pressa på att h*n ska berätta om h*n inte vill. Men det har kommit fram den ena hemska berättelsen efter den andra. Svårigheter att sova ibland etc.
Men som sagt - i det stora hela fungerar det fantastiskt bra! Lycka till med er placering!
(Själv ska träffa nr 2 nästa vecka, från Kenya. Vi får se...)
 
Då det kan vara jobbigt för barnet/ungdomen att berätta och åter berätta om resan till Sverige och vad h*n upplevt i hemlandet, då det är många som frågar om just samma saker ex. Migr.verk, socialförv, advokat m.f.l så fråga godmannen om ni kan få ta del av och läsa själva asylutredningen, som godmannen borde ha kopia på. På så sätt kan ni hjälpa barnet mycket. Dock är det ej självklart att godmannen lämnar uppgiften till er, men då det är för barnets bästa borde det inte föreligga några hinder, då det är hos er han bor och ni har den dagliga omvårdnaden och därmed stötta och trösta och behöver få veta lite mera om bakgrunden.
 
Min mamma jobbar med ensamkommande flyktingbarn och många av dom är somalier. Och just somalier säger hon, är ofta väldigt snälla. Kul att det funkade fint för er! Hur står det till idag?
 
Jag hade en liten kille på 12 år visserligen kom han till Sverige med mamma och en herrans massa syskon men någon delaktighet hade aldrig tagits till det svenska samhälle förutom språket..Bara umgåtts med somaliska familjer i två år.
Något jag gjorde fort var att läsa på om Somalia och insåg att komma hit från generationer av anarki där vi lever i ett samhälle med lagar ordning och regler var inte det lättaste att förstå.
Om det nu var kultur krock eller dålig uppfostran så är det väl också så i den muslimska kulturen (erfarenheten av andra muslimska tonåringar) är att pojkarna fostras som kungar och ofta har förlorat sina fäder tidigt pga krig och är dom då äldst har dom fått tagit ett enormt ansvar över syskon och mamma så dom har mycket i bagaget och mycket att lära..
Men som många säger en genom snäll kille trots sina problem så fanns det inte något ont i honom.
Lycka till....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp