erbjuden vårdnad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha fått vårdnaden av sina fosterbarn. Vilka för- resp. nackdelar upplevde ni att det blev? Ekonomin? Vi har fått förfrågan av kommunen om det. Vi fick det intrycket att söka vårdnaden tar tid, kanske t.o.m. något år.... Vår äldsta skulle troligen hinna bli myndig, men syskonet är mycket yngre. Några tankar? :?
 
Vi skrev på papperna i fredags för en kille som är 7 år och han har bott hos oss i 3½ år. Vi skulle få samma erättning som i dag både då det gäller omkosnader och arvodet. Kommer att få höjningar genom åren fram tills han är 18 eller i falla han studera så blir det 21 år......... Har förståt att detta inte gäller alla. Undra givetvis varför det skall vara skillnad?
Enligt vår sekreterare skall detta vara klar i höst då vårdnadshavaren redan har godkänt och skrivet på alla papperna.
 
Om inte jag har missuppfattat totalt, så finns det två olika begrepp när det gäller vårdnadsfrågor. Det ena är att det kan beslutas om att det blir en vårdnadsöverflyttning och då gäller samma villkor i familjehemmet som tidigare, vad det gäller arvode, omkostnad och handledning osv. Beslut om vårdnadsöverflyttning kan fattas efter att barnet har bott 3 år i samma familjehem.

Det andra är när familjehemmet blir särskilt förordnad vårdnadshavare då socialförvaltningen skriver ansökan till tingsrätten som därefter beslutar. Då upphör stödet och allt annat från socialtjänsten.
 
Hej! Det finns bara EN (1) form av vårdnadsöverflyttning. Socialnämnden ansöker hos tingsrätten att någon, exv familjehemsföräldrarna, ska bli särskilt förordnade vårdnadshavare. Biologföräldrarna kan medge eller neka till vårdnadsöverflyttningen men det är tingsrätten som bestämmer.

Civilrättsligt avtal mellan nya vårdnadshavarna och socialnämnden ska skrivas INNAN vårdnadsöverflyttningen görs i tingsrätten för att de nya vårdnadshavarna ska vara garanterade ersättning. (Gå inte på vad soc säger - jag vet familjer som blivit utan ersättning.) Särskilt förordnade vårdnadshavare är inte underhållsskyldiga för barnet utan det ansvaret har biologföräldrarna kvar enligt lag och då antagligen med hjälp av soc.

Vårdnadsöverflyttningen är inte en adoption utan biologföräldrarna kan i domstol begära umgänge eller överflyttning av vårdnaden igen så se till att det civilrättsliga avtalet även täcker ev rättegångskostnader.

När jag ändå är i gång: Glöm inte försäkringskostnaderna för barnet som uppstår när kommunens försäkring inte gäller efter vårdnadsöverflyttningen!

En vårdnadsöverflyttning behöver inte ta lång tid i tingsrätten. För oss gick det på sex veckor.

Mama :wink:
 
Då passar jag på att berätta att vi har en social som "inte" vill låta oss ta över vårdnaden (placerad hos oss i 5år) eftersom umgänget inte fungerar. Bion har för ""1år sen" klart och tydligt sagt att hon inte vill ha kontakt med sitt barn, soc vill nu att biomormor ska ha någon slagt kontakt, av erfarenhet vet vi att det kommer inte heller fungera i långa loppet. Altså kommer vi någonsin få vårdnaden??
Kan vi söka vårdnaden även om soc inte vill?

Ingrid
 
Hej igen! Jag rekommenderar att familjehemsföräldrarna själva skriftligt begär vårdnadsöverflyttning för att få del av all dokumentation som skickas till tingsrätten om det går så långt. Mao så måste inte soc verkställa en vårdnadsöverflyttning efter tre år men då måste soc inställning vara att hemflytt ska ske eller liknande. Allt för många kommuner gör inte vårdnadsöverflyttningar efter 3 år - pga okunskap?

OBS! Enligt lag så är placerande kommun inte tillåten att fortsätta stötta de nya vårdnadshavarna med insatser eller pratkontakt om det inte råkar vara samma kommun som vårdnadshavarna bor i. Jag skulle inte gå med på att överta vårdnaden om biokontakten är infekterad eller att barnet behöver stora insatser i skolan eller på fritiden pga av den övanstående lagen.

Glöm inte att allt soc gör kan granskas av länsstyrelsen. Ring till dem så kan du få adekvata råd i just ditt ärende eller för att göra anmälan.

Mama :mrgreen:
 
Jag glömde skriva att vår vårdnadsöverflyttning har en suverän biomormorskontakt trots eller på grund av vårdnadsöverflyttningen! Mormodern är en extra mormor till alla våra barn.

Varför skulle en vårdnadsöverflyttning försämra den relationen? Vad svarar kommunen på det?

Mama :P
 
Mycket att tänka på...

Tack ni alla som har svarat på min fråga. Vi känner att vi verkligen måste tänka oss för, för när det gäller skolkontakter och annat är det bra med stöd från soc. Tack för beskedet om stöd när det gäller rättegångskostnader! Värt att lägga på minnet. Vi är fortfarande osäkra på vad som är bäst, så fortsättning följer.... :smirk:
 
Hej
du har redan fått bra svar här ovan, men jag vill lägga till att omkostnadsersättningen får du genom två underhållsbidrag, barnbidrag + ev. vårdbidrag. detta har många familjehem som blir vårdnadshavare fått ansöka om själva vilket kan vara lite trixigt. Sedan fyller kommunen på med resten upp till det belopp man kommit överrens om som omkostnadsersättning. Kolla noga om ni får försäkra barnet. Kan vara problem. Vid en ev. skillsmässa i familjehemmet kan bara en av er vara vårdnadshavare. ( än så länge, kanske ändras längre fram)
Mat-tilda
 
Mama sa:
Jag rekommenderar att familjehemsföräldrarna själva skriftligt begär vårdnadsöverflyttning för att få del av all dokumentation som skickas till tingsrätten om det går så långt. Mao så måste inte soc verkställa en vårdnadsöverflyttning efter tre år men då måste soc inställning vara att hemflytt ska ske eller liknande. Allt för många kommuner gör inte vårdnadsöverflyttningar efter 3 år - pga okunskap?

Måste få fråga - kan man som famhem SJÄLV begära vårdnadsöverflyttning? :? Som jag fattat det av länsrätten kan man inte göra det. Det är bara bios och soc som kan ge socnämnden det förslaget och nämnden beslutar.

En nybliven socionom förundras fortfarande över att vi inte fått vårdn om vårt famhemsbarn. H*n har bott här i över 4 år och hon säger att de diskuterat väldigt noga om/kring treårsregeln när hon gick sin utbildning. "Kan inte barnet arbetas hem på tre år ska det få känna tryggheten i att tillhöra famhemmet". Så ja, det är nog mest okunskap och gammal skola som gör att lagen inte efterföljs.


Glöm inte att allt soc gör kan granskas av länsstyrelsen. Ring till dem så kan du få adekvata råd i just ditt ärende eller för att göra anmälan.
Men vad gör detta för barnet? Kan uppdragskommunen få reda på att just jag som famhem ringt och pratat om mitt ärende/uppdrag med länsrätten?

Vi sitter i en rävsax med soc som jobbar för biofar (el så käns det iaf) med massa umgänge och övernattningar och ett minskat umgänge för biomor. Biomor vill att barnet ska bo kvar hos oss och få ha regelbundna umgängen med bio. Biofar har sagt att han vill ta hem sitt barn...
Soc säger åt oss att vi måste ha ett bra samarbete med biofar annars tänker de flytta hem barnet fortare än vad som kan vara möjligt för att minska barnets lidande. Hmm...barnet själv vill INTE vara hos biofar, jo, kanske över dagen bara men inte mer. Det hade varit skönt att få diskutera med länsrätten men har inte vågat. Vi måste stå kvar hos barnet som blivit övergivet två gånger och har en stor misstro till vuxna (klarar bara av kroppskontakt från oss i famhemmet tex)
/Mor Anna



Mama :mrgreen:
 
Hej igen!

Som familjehem kan ni ansöka till soc om att ni vill bli särskilt förordnade vårdnadshavare för att få soc att aktualisera frågan och ni få ta del av vad som skrivs om er och barnet. Det är socialnämnden som ansöker om vårdnadsöverflyttning hos TINGSRÄTTEN. Tingsrätten begär en social utredning av soc och givetvis utlåtande från nuvarande vårdnadshavare innan det antingen blir en skrivbordsprodukt (= ingen tingsförhandling med kallade parter) om alla är överens. Är någon av vårdnadshavarna emot vårdnadsöverflyttning så blir det rättegång. Då är de blivande vårdnadshavarna helt riktigt ingen part men får ofta visa upp sig för rätten.

Tingsrätten går enbart på vad som är bäst för barnet, dvs vart har barnet den starkaste anknytningen. Är barnet äldre så får barnet självt yttra sig och är det yngre ska barnets uppfattning framgå i den sociala utredningen.

Vad gäller Länsstyrelsen så har vi haft stor hjälp av deras expertkunnande i vår egen vårdnadsöverflyttning - och de säger inget till soc om ni inte gör en formell anmälan! Soc ska kunna motivera för er varför de inte beslutat om vårdnadsöverflyttning efter så lång tid som fyra år. Begär vårdnadsöverflyttningen formellt, dvs skriftligt, och se vad som händer men ring Länsstyrelsen först är mitt råd. Hur gammalt ert barn är av stor betydelse. Kom barnet före två års ålder kan det gå fortare än tre års placeringstid och är barnet äldre så spelar barnets uppfattning stor roll.

Glad Påsk!

Mama :wink:
 
Hej igen
Tack för råden!
Jag ska ringa biomors advokat på tisdag (enl hennes önskemål ska advokaten prata med gossen och höra hans vilja och önskan)
Sen ringer jag länsstyrelsen och pratar med dem. Jag har inte vågat pga att jag inte vetat vad ls säger till soc.
Detta barn har blivit övergivet två ggr innan och lider av det fast han var så liten. Ofta när han har haft sina reaktioner efter umgänge och slagit tex hundarna har han sedan frågat om han varit så stygg att han måste flytta vidare...

Gossen kom till oss 22 mån gammal med svåra anknytningsbekymmer, stängde av sig (blev som en trasdocka) i flera timmar dagligen, inget språk, ingen lek etc. Efter ett år hade vi fått anknytningen och det kändes sååå skönt! Då var vi redan inne på soc sekr nr 3 och 4.

Vårdnadsansvarig soc sekr "passade" gossen medan vi hade samtal med våra handläggare för ca 3 veckor sedan. Han fick då chansen att berätta för henne vad HAN ville. Tyvärr tog hon inte honom på orden utan ansåg att det var vi och biomor som lagt orden i hans mun.

När vårdn ansv var på förskolan och pratade hade hon sagt till fröken att treårsregeln "ställde till det". Ingen av oss begriper vad hon menade och fröken försöker dagligen att klura ut vad som menades. Alla pedagoger på förskolan anser att soc jobbar helt galet mot deras erfarenhet av placeringar. De stöttar oss och gossen så gott det går. De har en specialapedagog en gång i mån och hon hjälper också till. Men soc - de går sin egen väg..

Soc vill komma "under skinnet" på oss och vill att vi ska ha förtroende för dem. Detta är oerhört svårt då vi stått ensamma i nästan fyra år utan deras handledning (pga för stor personalomsättning). Vi har kämpat själva med umgänge och med gossen och tycker faktiskt att vi gjort det bra! Vi bad soc om ärlighet - att få veta vad deras intentioner är men får bara rappakalja tillbaka. Biofar har under fyra mån fått oerhört mkt uppmärksamhet av soc och biomor skuffas som sagt bara undan.
Nu var gossen sjuk när han skulle varit hos biofar ons-fre. Vi erbjöd mån-ons nu i veckan som kommer men biofar vill ha helgen. Dvs den helg VI har med gossen (och som biomor anser är jätteviktig för hennes son) och som vi hade tänkt åka till Sthlm på. Biofar säger att vi får åka själva och gossen får vara hos honom. Är det rätt att vi inte får planerar något alls på den umgängesfria helgerna? Är det rätt att gossen inte får fortsätta träffa vänner etc bara för att biofar väljer "vår" helg? Soc säger att vi ska få till umgängena - kosta vad det kosta vill...

Något måste göras!

Gossen (idag sex år gammal) har alltså bott här sen han var 22 mån (utredn hem när han var 5 mån tillsammans med biomor som lämnade hemmet, LVU när han var 6 mån och placerades i första famhemmet då, frivillig plac sedan sommaren 2006) och i dec 2006 passerade vi fyra år hos oss. INGEN har ens viskat om vårdnadsöverflyttning!

Vi har fått reda på alla nackdelar och fördelar kring en överflyttning och vi står där att vi tycker det är okej för gossen. Vi ser fördelarna med att rätten säger hur umgängena ska vara och att det sedan följs. Vi vet att det är upp till oss att se till att de blir av och det är också okej. Biomors advokat säger att med den kunskap han har om biofar så är det INTE lämpligt att sända hem gossen till honom. Vad är det han ser som inte soc ser?

Ojoj...vad långt det blev!
Glad Påsk iaf!!
 
Nu har jag pratat med Länsstyrelsen som är bestörta över vår uppdragskommun. De gav oss lite hjälpmedel men önskade att vi sen, om de inte hjälper, tar och gör en formell anmälan. Vårt soc har uppenbarligen inte barnets bästa för ögonen när man vill flytta hem honom till en far som inte varit närvarande, knappt, på fem sex år.
Biomors advokat vill att vi väntar så det inte går ut över gossen. Han vill först försöka flytta hela ärendet till den kommun biomor bor i. Han jobbar efter biomors önskan om att gossen ska bo kvar här hos oss och att det ska bli rutin och kontinuitet på umgängen. (Samma som vi kämpar för). Han hade helt missat att det nu är en frivillig placering och fick helt plötsligt glöd i byxan. "Här måste ageras per omgående", sa han.

Biomor accepterar en vårdnadsöverflyttning men hon kommer inte frivilligt skriva under ett sådant papper. Hon vill inte behöva förklara sig ytterligare för gossen när han blir stor om varför hon först tvingade biofar att ha halva vårdn och sen lägga över hela på oss. Jag förstår henne och tycker att det är okej.

Skolan blev så bestörta att de undrade om de kunde ringa och prata biofar till rätta? nähä - kunde de ringa och prata med soc då? nähä - men ngt VILL de göra för att hjälpa oss och gossen. DET känns oerhört skönt iaf!

Jag återkommer nog om hur vårat ärende slutar eller fortlöper.
 
Spännande...

Jag väntar med spänning på fortsättningen. Jag har en liten tanke kring det ekonomiska i det hela, tjänar socialkontoret pengar när de gör såhär? De har ju en budget som de ska hålla.

Jag har läst på internet att målet med familjehemsplaceringar är att barnet ska återförenas med den biologiska familjen. Borde inte målet vara att barnet ska må bra? De två sakerna behöver ju inte hänga ihop nämlingen.

LYCKA TILL
 
Enligt lagen ska man arbeta för att sammanföra barn och föräldrar. Det behöver inte alltid betyda en hemflytt men tyds ofta så av gamla soc sekr.

Barnets behov sätts tyvärr ofta sist fast det talas så vitt och brett om vad som ÄR bäst för barnet. Oftast är det synonymt med vad bio vill...

Det som skrämmer mig är det som Uppdrag Granskning handlar om just nu. Man låter en flicka flytta hem till sin okände far som en del i HANS rehabilitering. Det är det vi har sagt om vår biofar! Han använder sin som i självläkning... Grr...

Länsstyrelsen var oerhört poängterande på att BARNET ska gå först och har det bott så länge, sen det var så litet, som vår gosse kan soc inte göra annat än att säga att anknytningen ligger här.

Biomors advokat vill agera per omgående. Ska bli spännande att se vad han säger i morgon. Under tiden skriver vi ihop vår berättelse samt vårdnadsansökan till socialnämnden i uppdragskommunen. Den är vi beredda på att lämna in omgående om advokaten inte hittar ngt annat sätt. Vi skriver också en formell anmälan till LS nu som vi kommer skicka in. Vi är nämligen övertygade om att soc kommer att stå i dörren nästa vecka och hämta gossen med "våld" el poliseskort. Så hårt följer soc vad biofar säger... Grymma, grymma värld...
 
Soc sa idag att vi ska fortsätta jobba som innan. Förbättra relationen med biofar fast den är ensidig (bara vi som kompromissar), fortsätta jobba för en skolstart till hösten här hos oss och följa umgängesplanen.
Idag har biofar ringt och varit mkt otrevlig mot dagis som rapporterade till soc. Han ifrågasatte om gossen varit sjuk förra veckan till exempel. Dagis sa till honom att lita på oss för vi känner gossen bäst. Biofar sa till dagis att han kommer att ringa soc på mån el tis och begära att de flytta hem gossen omgående. Dagis var mkt oroliga för detta.

Nu är vi oroliga för att vi inte får gossen åter när vi ska hämta honom på söndagkväll. Enligt en lista jag är med så kan vi inte göra ngt alls då det är en SoL-placering. Detta känns mkt oroväckande! Är pojken helt rättslös? Kan man inte få hjälp av soc-jouren eller polisen bara för att det är en SoL-placering? Det låter konstigt för då skulle ju biofar inte ens behöva be soc om att göra en hemflytt utan bara "ta" honom.
Pojken kommer bli förstörd och tro att VI har övergivit honom. Han genomlever helgen med vetskap att vi kommer och tar honom hem igen...


Så nu sitter vi här med vår ansökan om vårdn att sända till soc, vår anmälan mot soc till LS och en oro över att vi inte får hem gossen efter helgens umgänge.

Trött och slut på ideér... :(
 
Trist situation


Er situation,Mor Anna,verkar ovanligt kämpig!Och inte är det rätt när barn ska fara illa i onödan....... :(

Frågan är väl vad man gör åt saken :? ..........Och nu pratar jag rent generellt! :wink:
Att barn blir slagträn mellan familjehem-soc-bioföräldrar kan ju aldrig vara rätt!

Problemet,som jag ser det.är att våra lagar/bestämmelser är skrivna på ett sånt sätt att alltför många barn "faller mellan stolarna" för att tolkningsfriheten är alldeles för stor!
Jag är(som du vet genom "listan") oftast kritisk till hur soc hanterar saker och ting-"bekvämlighetsfaktorn" verkar vara alldeles för stor....(och det ser man ju tydligt nu iom Louise....).

Vi familjehem har en nästan omöjlig uppgift när det gäller att hitta "rätt nivå" på våra "uppdrag" och för att klara det behöver vi soc fulla stöd!Vi behöver också att BUP,förskola,skola,BVC,Hab,skolpsykolog,skolsyster och alla andra inblandade i resp barn får information/vetskap om hur allt runt dessa barn ska se ut....både lagligt och hur man stöttar oss!Det borde vara soc uppgift att "lära upp" nätverk runt varje barn!

Vår uppgift är ju att hitta balansen i relationen till barnet och allt runtomkring.....Vi ska ju samtidigt som vi älskar barnet som det vore vårt eget hålla distansen såpass att bioföräldrar också får plats......samtidigt som vi ska reparera det som samma bioföräldrar förstört.....samtidigt rusta barnet för framtiden med allt vad det innebär.....Utan stöd och hjälp från nätverket blir det ju omöjligt!Och soc är ju dom som ska ha huvudansvaret för att allt detta fungerar.
Vi familjehem har ju ramar/regler/lagar/värderingar att rätta oss efter och dessa stämmer ju inte alltid överens med vad vi känner är rätt för barnet......och då ska soc ta sin del och tillrättalägga situationen för barnets skull......oavsett vem/vad det är som "felar" för/runt barnet.

Jag inbillar mig att vår "arbetsbeskrivning" inte är tydlig nog.....lika otydlig som den soc har....
Hur ska man göra i olika situationer?Vi kanske behöver en STOR & TYDLIG LATHUND?????..... :D

Vi har ju INTE med vanliga familjer att göra.....för då vore ju barnet inte placerat!!!!Alltså blir relationen/samspelet/samarbetet med bioföräldrar nåt utöver vanliga relationer.....Att tro att man kan svara/bemöta/hantera dessa bioförädrar som man bemöter "vanliga vuxna" går ju inte....Vi behöver säkert utbildning i det också!!!
:idea:

Stöttar inte soc oss på rätt sätt blir det ju så lätt att konflikterna tar överhand och hela situationen tippar över......Det är deras jobb att hitta rätt väg åt oss.....och vår uppgift att hålla oss på den vägen!!!!
 
Det enda som soc har vidhållit i dessa 4.5 åren är att de anser oss vara mkt duktiga på att hitta på lösningar på problem och att vi har en stooor kompromissvilja. Borde inte detta automatiskt hjälpa oss?
Under fyra år har vi kämpat som blådårar för att få umgängen att fungera, få gossen att få nya tankar och minnesbilder av sina föräldrar och kunna vara i deras närhet utan att stänga av. Allt detta jobb känns så meningslöst när soc bara fortsätter säga att VI ska få samarbetet att funka trots alla våra ansträngningar. (ja, jag har fallit i det djupa hålet där jag medvetet gjort försvårande saker med men de är ytterst sällsynta och har varit av trötthet.)

Går man in på LS och läser så har de kommenterat ett lagförslag (vet dock inte vilket) om just att kommunerna måste bli tydligare i sitt handlande! För än idag är det BARNEN som faller emellan och kläms.

Ja, vi har ett uppdrag att ta barnet till oss och låta det leva som i en helt normal (om man nu kan anses som det hahaha...) men samtidigt mota bort dem åt föräldrarnas håll. Vi som familjehem får (hmm...när tid ges) möjlighet att prata av oss med soc och/eller bup. Vi kan få vända ut och in på våra tankar hur vi ska lösa problemen, men biosarna då? De har ett lika stort behov av att få reda ut ett och annat och innan de gör det tycker inte jag att man kan kräva av ett BARN att förstå varför det är som det är. Om jag fick lägga ett förslag så vore det att i och med ett utökat umgänge ej förlagt i famhemmet ska per automatik bios få tider hos tex bup eller psykolog. För har inte biosarna viljan att rätta till det som är fel och få hjälp med det varför ska då barnet behöva stå ut och "gilla läget"?

Jag är bara frustrerad och mkt är för att vi ÅTER har hittat på ett alternativ för att underlätta umgängen (el rättare sagt överlämningarna) och biofar har accepterat det denna gången men jag vet av erfarenhet att det inte kommer fortsätta. Han accepterar INGET som VI kommit på - bara det soc hittar på själva. Soc vill inte ta åt sig "äran" för en lösning som vi funnit - de anser det vara viktigt att biosarna förstår att famhemmet faktiskt försöker. Men när bios inte vill acceptera då? Vilket är bäst?




Nä - jag ska nog passa på att sova när jag inte har en vildbase i huset! Jag lär behöva all kraft på söndag...
 
Näää....precis!!!

Nä...precis! :wink:

Soc ska ta sitt ansvar....Här har du min "bekvämlighetsteori" igen! :oops:

Det är INTE ert ansvar att hitta en form som fungerar....med bioföräldrar i den här situationen är det ju nästan en omöjlighet för familjehemmet.....precis som jag sa i förra inlägget!

Soc ska lägga ut vägen och ni andra ska bara följa den....under förutsättning att vägen går åt rätt håll vill säga!Det här ska vara deras problem....inte ert!!!

Personligen så tycker jag att den situation ert barn nu har beror på att soc inte gett er rätt verktyg......Det enda ni ska ta när det gäller bioförädrarna är att ni har ett trevligt sätt mot varandra när ni ses....soc ska fixa så att ni inte har saker att "klara av" tillsammans....

Har ni en massa åsikter om HUR bioföräldrarna gör får ni överlåta åt soc att bestämma vad barnet ska måsta stå ut med och nöja er med det....NI kan aldrig påverka dom bitarna genom att ta konflikter MED bioföräldrarna.....Det är det här som är svårtast med att vara familjehem....att oroa sig för barnets säkerhet när det är umgänge!

Håller tummarna nu för att allt går som en dans på söndag..... :roll:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp