Ersättning för 2 små

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla.

Vi är ett ganska erfaret familjehem som nu har på gång ett nytt uppdrag från en ny kommun. 2 små under 3 år. Troligen ett långvarigt uppdrag där barnen behöver en hel del. Förslaget från kommunen (en kommun i Storstockholm) ligger på arvode 6756/barn och omkostnad 3850/ barn inkl barnbidraget. Jag började faktiskt skratta när jag såg det. Vi har en placering från en annan kommun där omkostnadsdelen är nästan det dubbla... och arvodet ligger på 9700 kr. Detta är en 4-åring. Vi räknade med ungefär samma ersättningsnivå på dessa placeringar eftersom vår livsstil (resor mm), vår erfarenhet, en stadigt hemmavarande förälder (inget lönebortfall alls) gör att vi tycker att vi förtjänar det.

Vi sa till varandra när vi såg siffrorna, att för de summorna som de föreslår, så gör vi det inte.

Vad säger ni andra? Ni kan skicka pm om ni vill.

Sparris
 
Vi går ALDRIG under högsta rek enl skf både när det gäller omk och arvode. Skulle du kunna ta ett jobb nu idag om ni också ska ta detta uppdrag? Om inte så ska du ha lönebortfall så lång tid som du inte kan börja jobba . barnbidraget tar vi alltid utöver omkostnaden.

De menar alltså att du ska ta hand om två vilsna själar dygnet runt, varje dag och inte kunna arbeta vid sidan av (om du skulle vilja) och för detta får du en halv månadslön?

Varför skulle någon nappa på det?
 
Hjärtat sa:
Vi går ALDRIG under högsta rek enl skf både när det gäller omk och arvode. Skulle du kunna ta ett jobb nu idag om ni också ska ta detta uppdrag? Om inte så ska du ha lönebortfall så lång tid som du inte kan börja jobba . barnbidraget tar vi alltid utöver omkostnaden.

De menar alltså att du ska ta hand om två vilsna själar dygnet runt, varje dag och inte kunna arbeta vid sidan av (om du skulle vilja) och för detta får du en halv månadslön?

Varför skulle någon nappa på det?

Nej, vi kommer ju inte nappa. Har framfört våra önskemål och har stora förhoppningar om att det kommer gå vägen.

Jag tror att de flesta kommuner verkligen "försöker" komma undan så billigt som möjligt. Vi måste som sagt stå på oss. Jag sa nästintill rakt ut att vi kommer inte ta detta uppdrag om vi inte kan få rätt ersättning.

Sparris
 
tycker att vissa kommuner är rent ut skamliga. Betänk att det ska dras skatt på summan, samt statlig skatt om man redan har en "vanlig" inkomst som i vårt fall. Vi får betala 55% i skatt på arvodet. Så INGA uppdrag under 12 000 har vi satt som rimligt. Jag tycker att ALLA barn som fosterhems placeras behöver extremt mycket omsorg och vuxenstöd. VI har ALDRIG mött de barnen som soc pratar om som är "lätta placeringar".jag tror ju inte att någon här inne på forumet arbetar med familjhemsvård för att det är så lätt.
 
Trygga Rekan sa:
VI har ALDRIG mött de barnen som soc pratar om som är "lätta placeringar".jag tror ju inte att någon här inne på forumet arbetar med familjhemsvård för att det är så lätt.

Vi har faktiskt stött på "lätta barn", men tro mig FÖRÄLDRARNA var däremot inte "lätta"! Och de ingår ju liksom i paketet...
 
Undra vad som hade hänt om alla familjehem gick ut i strejk .Ej genomförbart i praktiken ( men i tanken :evil: ) Undra om det hade fått soc att vakna och börja värdesätta det arbete vi faktiskt gör.

V B
 
Jag tar ibland fram mina gammla avtal och skrattar åt mig själv som godtroget skrev på dessa ...nu går jag aldrig under 9000 i arvode hoppas att nya fam h hittar våra inlägg både för deras skull och för våra barn... :razz:
 
pimpim sa:
Jag tar ibland fram mina gammla avtal och skrattar åt mig själv som godtroget skrev på dessa ...nu går jag aldrig under 9000 i arvode hoppas att nya fam h hittar våra inlägg både för deras skull och för våra barn... :razz:
Vi har tre barn. Två från en kommun för dem får vi lägsta arvode och lägsta omkostn. vårt tredie barn är från en annan kommun och är äldre för honom har vi lite mer 7200 arvode och 5600 omkostn, betänk att detta är våra första placeringar och vi har tagit det dom föreslagit...inte vetat något annat. Vi jobbar båda med andra jobb då dom går i skolan så det är ok. De små barnen är sjukt krävande och vi får jobba stenhårt och känner oss lätt utbrända emellanåt. Efter att läst allas inlägg i denna fråga ska jag nu kontakta soc och kräva ökning, vad är lämpligt de små är 6och7år den stora 17år.
kram till er alla!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp