ersättning jour

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tittar på dessa tabeller och blir inte klokare.
Vår familjehems placering är på trolig hemgång och under denna tid har vi fått 10 800kr i månaden före skatt i arvode.
Nu har vi bestämt att vi ska bli jour istället.
Vet att det skiljer sig massor från kommun till kommun och uppdrag osv men ungerfär.... mellan tummen o pekfingret. Hur är månads ers för jourhem ( ej kontrakterat)
Hur blir det om man måste vara hemma, om man får småbarn, får man förlorad arbetsinkomst?
Måste kolla om detta ens är ekonomisk hållbart för oss.. då vi bara vill ha småbarn ( förskolebarn)
 
tja.-. nu har jag inte alla svar
men vi har en "liten" placerad och vi får utöver arvodet ersättning för lönebortfall. Det kommer jag att få så länge vår :angel: är liten och inte ska gå långa dagar på dagis. Just nu får jag LBE för 50%, resterande 50% jobbar jag.
 
Vi har just komit hem från en informations kväll om hur det är att vara familjehem från grann kommunen.
På alla frågor om ersättningar så var det svävande svar och vissa uppdrag är svårare och då för man förhandla om mer.Som kontrakterat jour hem vilket vi var intresserade av så är arvodet att jämföra med en barnskötares lön vad den nu är .Jag har fortfarande frågor i skallen som typ ska inte det arvodet bli högre när man helt plötsligt står med tre barn som är krävande 24/7
Det verkar så olika från kommun till kommun och vad jag förstått är det viktigt att våga förhandla inte bara tacka och ta emot...
 
Jag tycker att frågan är fel-tänket är galet. Det är Kommunerna som behöver er inte tvärtom. Det är enorm brist på familjehem/jourhem inte på kommuner. Tillgång och efterfrågan ni vet :wink:

Vad tar NI betalt för ett uppdrag?! så ska ni tänka och då är det upp till kommunen att ge er uppdraget eller låta bli :angel

om nu ska anlita en målare säger ni då att det här rummet ska målas och du får 500 spänn?
nej, trodde inte det.
 
:D :angel alltid lika inspirerande och roligt att läsa dina svar
önskar att jag kunde tala om för elektrikern som var hos oss vad han skulle få i ersättning... :D

Hjärtat sa:
Jag tycker att frågan är fel-tänket är galet. Det är Kommunerna som behöver er inte tvärtom. Det är enorm brist på familjehem/jourhem inte på kommuner. Tillgång och efterfrågan ni vet :wink:

Vad tar NI betalt för ett uppdrag?! så ska ni tänka och då är det upp till kommunen att ge er uppdraget eller låta bli :angel

om nu ska anlita en målare säger ni då att det här rummet ska målas och du får 500 spänn?
nej, trodde inte det.
 
Adal sa:
:D :angel alltid lika inspirerande och roligt att läsa dina svar
önskar att jag kunde tala om för elektrikern som var hos oss vad han skulle få i ersättning... :D


Jag ska prova med tandläkaren nästa gång. "nej, jag har så dålig ekonomi nu så jag betalar 150kr för den här lagningen" :D

Men så länge det finns hem som låter sig utnyttjas så kommer kommunen att utnyttja det. Om vi alla tog rätt betalt så skulle det aldrig vara något snack. Då skulle förutsättningarna vara bättre för alla familjehem/jourhem OCH placerade barn och vi skulle alla behöva lägga mindre energi på att kämpa med annat än barnen. Vi är själva ansvariga för vår situation (familje/jourhemmen) och att vissa hem låter sig utnyttjas gör att det blir svårare för alla andra hem och placerade barn.
 
Hej!!
Tack så jätte mycket för att vi får nya infallsvinklar på saker. Har inte tänkt på att "vända" på tänket som ni skriver här. Vi har möte med soc i januari och har då förberett de på att vi ska ta upp "penga" frågan. Nu vet jag exakt hur jag ska lägga upp det!! Tack så jätte mycket för alla kloka ord på denna sidan!!

Ps, snön faller så fint där ute och det är bara 2 veckor kvar till jul!! :razz:
 
vart skulle dom springa då?
till nästa familj som också börjar ställa högre arvodeskrav!!!

hehe
ju mer ví enar oss,ju lättare kommer det att bli,tex med "realistiska" lönekrav???

men som fråga va,vad ska man "kräva"???
betydligt högre än 7:-/h iallafall
eller tycker ni 7kr är lagom högt?? eller tom för högt???
 
När vi har vikarierat som jour har vi tagit 4 000/vecka för beredskap.
Har vi behövts har beloppet ökat beroende på omständigheterna.
 
Vi är jourhem direkt åt kommunerna, vi tar 16 000 i arvode (ska ta en liten förhandling nu inför 2012, arvodet måste upp) + att vi tar minst 6000 i omkostnad. Busskort och kläder för årstiden ska dom ha annars får dom betala det också.
Jag tycker nog att vi ligger lite lågt, men det beror ju på vad det är för barn man får också, kommunförbundets rekomendationer var det en kommun som erbjöd mig här strax före jul......men när jag skrattade åt det och sa nej det jobbar vi inte för så erbjöd hon mig på stående fot 16 som vi får av dom andra kommunerna ....så visst är dom förhandlingsbara.......allra helst när det är bråttom :angel:
 
Hm nu blir jag nyfiken fick från vår kommun svaret att för två platser ca en barnskötar lön i arvode för beredskap. skulle jag tolka till ca 22000 i månaden men här menar du alltså 16000 per plats det blir ju en hel del mera...vad är eg. rimligt att begära själv funderar jag starkt på att be dom hoppa och fara om dom erbjuder mig lägsta ingångs lönen.
Jourar du åt fler kommuner samtidigt hur funkar det då?Har du tex en plats åt ena och en åt den andra?
 
Nu jobbar vi båda hemma och har 4 jourplatser, så vi räknas som 2 jourhem (vi har även 2 familjehemsplaceringar två tonåringar) vi är inte kontrakterad hos någon utan vi sammarbetar med 5 olika kommuner, så vi sitter inte och håller några som helsta platser utan först till kvarn......
I.o.m att vi väljer att jopbba som "löshästar" så får vi heller inte ett öre om vi skulle vara tomma, vi får ingen semesterersättning, ingen A-kassa, ingen tjänstepension, blir man "anställd eller kontrakterad" av en viss kommun så har du mer rättigheter som semester och liknande.
Samtidigt har du mer skyldigheter...ringer dom om en 2-åring så måste du ta det, vi tar t.e.x inte barn under 7 år och det vet kommunerna, vi vill heller inte ha för många "bokstavsbarn" samtidigt utan försöka matcha vill vi göra själva, nu har vi t.e.x en Aspberger, en lindrigt utvecklingsstörd och en "utan diagnos" alltså skulle vi just nu kunna tänka oss en ADHD eller lite "mer utåtagerande" men som sagt FÖRSÖKA matcha själv tycker vi är viktigt.
Sen är det ju så att det är väldigt svårt att hitta familjehem så väldigt ofta sitter vi med jourbarnen ett år eller t.o.m 1,5 år.......ALLA kommuner verkar ha väldigt svårt att rekrytera nya familjehem (undra varför..... :roll: hm...)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp