För lång tid i jourhem

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet att 4 månadersregeln bör/"ska" följas när det gäller att ha barn i jourhem men är det någon som VET vad som händer när kommunerna skiter i att följa det?
Får dom någon reprimand eller händer det överhuvudtaget nåt för kommunerna?

Var tusan är barnperspektivet?????? Denna lilla har dessutom varit placerad förut, bott hemma 2 ggr och nu i jourhem hos oss.
På dessa 10 månader så har det inte ens kommit ut någon "annons" på den lille :angel: vare sig på familjehemsbanken eller Sposits sida.
Nu har jag haft en liten boende hos mig i 10 månader och soss i denna kommun är så långsamma så jag sliter mitt hår snart :evil: känner fler som har jourbarn från den aktuella kommunen som har haft barnen lika länge utan att det händer särskilt mycket så det är inget "engångsfall" .

Tror nog att denna kommun ska raderas från min lista över kommuner som jag vill fortsätta jobba med i fortsättningen.

Är så klart en go liten :angel: men att han knyter an på det här sättet till oss är helt galet.
:x någon som har några reflektioner??
 
Men Trixen... Vad säger dom när ni påtalar problemet? Eller skiter dom bara i att ni frågar?
Själv tycker jag att det verkar helt vansinnigt, barnet ska ju ut till en familj. Är det något i utredningen som stoppar upp? Finns det någon tanke hos soc om hurdan familjen ska vara (sammansättningen tex) Kan det bero på sol eller lvu... nämden som stoppar?
Eller är det bara så att de inte tar sig tid att söka reda på en familj?

Det låter iaf vansinnigt att dom behandlar både er lille :angel: och er på detta nonchalanta sätt.
Ring och prata med länsstyrelsen och se om de har tips på hur ni ska göra.
/Adal

Trixen sa:
Vet att 4 månadersregeln bör/"ska" följas när det gäller att ha barn i jourhem men är det någon som VET vad som händer när kommunerna skiter i att följa det?
Får dom någon reprimand eller händer det överhuvudtaget nåt för kommunerna?

Var tusan är barnperspektivet?????? Denna lilla har dessutom varit placerad förut, bott hemma 2 ggr och nu i jourhem hos oss.
På dessa 10 månader så har det inte ens kommit ut någon "annons" på den lille :angel: vare sig på familjehemsbanken eller Sposits sida.
Nu har jag haft en liten boende hos mig i 10 månader och soss i denna kommun är så långsamma så jag sliter mitt hår snart :evil: känner fler som har jourbarn från den aktuella kommunen som har haft barnen lika länge utan att det händer särskilt mycket så det är inget "engångsfall" .

Tror nog att denna kommun ska raderas från min lista över kommuner som jag vill fortsätta jobba med i fortsättningen.

Är så klart en go liten :angel: men att han knyter an på det här sättet till oss är helt galet.
:x någon som har några reflektioner??
 
mammac sa:
Hej
Vad tokigt av dom -barnperspektivet*L

Kan ni inte behålla Ängeln då?
C

Nja behålla :angel: är inte aktuellt, vi har visserligen fått frågan men känner oss för gamla.......våra egna har flyttat hemifrån och vi har en 15 och 16 åring kvar, ska man behålla en 6 -åring så måste man räkna 15 år fram i tiden......då är vi förmodligen för orkeslösa :wink:
 
Något i utredningen som "stoppar upp" är det egentligen inte, just denna kommun är det första gången som jag är jourhem åt, visst har andra kommuner överskridit tiden men aldrig på det här sättet, då har vi oftast väntat på ett överklagande i domstol eller något annat relevant. Dessutom när vi haft barn/ungdommar från andra kommuner så verkar dom kommunerna RÄDDA om dom råkar överskrida 4 månadersgränsen, här är dom nästan oförstående när man pratar om den gränsen.
Utredningen är klar men dom som utreder nya familjehem jobbar antingen väldigt ineffektivt eller så lider dom av extrem personalbrist........
Några superkrav på nya familjen är det egentligen inte, det är det vanliga, :angel: bör vara yngst och nya hemmet får inte vara rädda för kriminella släktingar..... men det är ju inte särskilt märkvärdiga krav för :angel
Och som sagt.... har vänner som också haft barn lika länge som mig från den aktuella kommunen och det är samma där......
När vi klagar så får vi till svar "-oh vi har SÅ mycket, vi har 30 barn som ska placeras så eran :angel: får vänta..... och :angel: har ju utvecklats så bra hos er och trivs så vi vet ju att h*n har det bra!!!!!!!!!!
Ska kanske maila länsstyrelsen och höra vad dom gör med såna kommuner som inte följer tidsgränsen.......
Någon som har mailadress?


Adal sa:
Men Trixen... Vad säger dom när ni påtalar problemet? Eller skiter dom bara i att ni frågar?
Själv tycker jag att det verkar helt vansinnigt, barnet ska ju ut till en familj. Är det något i utredningen som stoppar upp? Finns det någon tanke hos soc om hurdan familjen ska vara (sammansättningen tex) Kan det bero på sol eller lvu... nämden som stoppar?
Eller är det bara så att de inte tar sig tid att söka reda på en familj?

Det låter iaf vansinnigt att dom behandlar både er lille :angel: och er på detta nonchalanta sätt.
Ring och prata med länsstyrelsen och se om de har tips på hur ni ska göra.
/Adal

Trixen sa:
Vet att 4 månadersregeln bör/"ska" följas när det gäller att ha barn i jourhem men är det någon som VET vad som händer när kommunerna skiter i att följa det?
Får dom någon reprimand eller händer det överhuvudtaget nåt för kommunerna?

Var tusan är barnperspektivet?????? Denna lilla har dessutom varit placerad förut, bott hemma 2 ggr och nu i jourhem hos oss.
På dessa 10 månader så har det inte ens kommit ut någon "annons" på den lille :angel: vare sig på familjehemsbanken eller Sposits sida.
Nu har jag haft en liten boende hos mig i 10 månader och soss i denna kommun är så långsamma så jag sliter mitt hår snart :evil: känner fler som har jourbarn från den aktuella kommunen som har haft barnen lika länge utan att det händer särskilt mycket så det är inget "engångsfall" .

Tror nog att denna kommun ska raderas från min lista över kommuner som jag vill fortsätta jobba med i fortsättningen.

Är så klart en go liten :angel: men att han knyter an på det här sättet till oss är helt galet.
:x någon som har några reflektioner??
 
Såg påhttp://www.lst.se/lst/ att from 1 jan 2010 så förändras det lite i tillsynen. Så här står det på sidan:

Den sociala tillsynen förs över från länsstyrelserna till Socialstyrelsen från och med den 1 januari 2010

Som det är nu så har varje län en egen länsstyrelse så du kan ju googla på länstyrelse då kommer det många träffar. Annars kan du ge mig länet så ska jag se om jag kan hjälpa dig.

Fy vilket elände alltså för er alla....
 
Tack Adal.

Det är en Kommun innom stockholms län.
Men tror ni det blir bättre om socialstyrelsen tar över? Vad har dom för befogenheter som inte länsstyrelsen har?
(många frågor jag vet :smirk: )
Men alla fall som ligger hos länsstyrelsen kommer dom då gå över till socialstyrelsen?
 
Tyvärr vet man ju aldrig vad som händer när en annan myndighet tar över. Man kan ju alltid hoppas att det satsas mer resurser. Annars byter man kanske för att det innebär besparingar... önskar att jag visste mer.

Att de nuvarande fallen hos LS flyttas över och hanteras kan man ju alltid hoppas på. Jag hoppas verkligen inte att de bara försvinner i villervallan i överflytten.

Tycker iaf att du kan ställa frågan till LS och fråga vad som händer efter nyår i samma veva.
/Adal

Trixen sa:
Tack Adal.

Det är en Kommun innom stockholms län.
Men tror ni det blir bättre om socialstyrelsen tar över? Vad har dom för befogenheter som inte länsstyrelsen har?
(många frågor jag vet :smirk: )
Men alla fall som ligger hos länsstyrelsen kommer dom då gå över till socialstyrelsen?
 
Nu har jag mailat länsstyrelsen och frågat om det blir någon som helst reprimand om kommunerna väljer att inte följa 4-månaders regeln.
Frågade också hur dom kommer göra med redan inlämnade fall vid årsskiftet om dom kommer slutföra eller om dom kommer skicka över anmälningar.

Nu ska vi se hur sega dom är, hoppas så klart på ett svar under morgondagen.
Svara dom att dom inte gör ett skvatt och att dom inte ser det som något allvarligt problem så är det ju ingen ide att ens gå vidare....suck....
socialtjänstlagen käns som en ost full med HÅL eller vad säger ni?
 
Då väntar jag med dig på svaret för jag tycker att de ska få höra i din kommun att detta väntande inte är OK.

Ha en bra dag så länge!
 
Adal sa:
Då väntar jag med dig på svaret för jag tycker att de ska få höra i din kommun att detta väntande inte är OK.

Ha en bra dag så länge!

Fick inget svar idag.....vem vet dom kanske jobbar lika segt som den aktuella kommunen...... :angel

Vi fortsätter vår väntan.....
 
Re: Har fått svar :)

Så här skrev jag:

Hejsan!

Har en fråga eftersom jag är jourhem åt ett antal kommuner i Stockholms län.

Jag vet att en jourplacering inte "ska/bör" vara längre än 4 månader om det inte finns relevanta själ.
Vad gör NI om kommunerna struntar i 4-månaders regeln?
Får kommunerna någon reprimand eller annat om dom inte följer den lagen?
Vad händer efter årsskiftet när socialstyrelsen tar över?
Kommer ni föra övr dom anmälningar ni har eller kommer ni slutföra dom själv?

Dom flesta kommuner jag arbetar åt försöker följa den regeln och överskrider den bara om man t.e.x väntar på överklaganden, flertalet är också väldigt noga och säger många gånger att dom inte vill "åka dit" genom att jourplacera längre tid.
Att som jag nu gör sitta med en liten 6-åring som jourhem i över 10 månader (och något familjehem som är aktuellt har dom inte)
tycker jag är helt oacceptabelt, vet fler från den kommunen som har haft barn lika länge som mig så det verkar inte vara någon engångsföreteelse.


Svaret jag fick var följande:

Hej!
I socialtjänstlagen 6 kap 6 § fjärde stycket står följande "Om det inte finns särskilda skäl får ett barn vårdas i ett jourhem i högst två månader efter det att socialnämndens utredning enligt 11 kap 2 § om ingripande till barnets skydd eller stöd avslutats". Detta är nytt sedan 1 april 2008. I lagkommentarerna till samma lag kan man även läsa att särskilda skäl exempelvis kan vara att en vårdnadsprocess pågår i domstol, att det saknas lämpligt familjehem eller annan placeringsform eller att en tilltänkt familj kan ta emot barnet men något senare. Nämnden är dock skyldig att, om inte särskilda skäl föreligger, finna annan lämplig placeringsform inom föregiven tid. De skall även dokumentera om de inte hittat ett lämpligt hem inom den utsatta tiden och orsaken till detta. I sammanhanget bör även nämnas att en barnavårdsutredning får pågå i högst fyra månader.
Om det kommer till Länsstyrelsens kännedom att socialtjänsten inte följt tidsramarna kan vi begära en redogörelse alternativt ett yttrande av nämnden där de får förklara sin handläggning. Beroende på vad vi kommer fram till i vår utredning kan vi antingen fatta beslut utan eller med kritik.

Vad gäller länsstyrelsens övergång till socialstyrelsen så kommer vi att fortsätta jobba som tidigare men i nya konstellationer. Allt vi jobbar med här tar vi med oss. Hoppas att detta är svar på dina frågor, i annat fall är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning

Annika Westerbom
Enheten för individ- och familjeomsorg
 
Detta var ju ett väldigt bra svar. :razz: Tycker du ska göra en anmälan då så att de går vidare med sin granskning.
/Adal
 
Men lagen är ju lite tandlös....t.e.x kan ju kommunerna hävda att det inte fins lämpliga hem........
Och hur ska man kunna motbevisa det........dom kan ju säga att dom söker med ljus o lykta....... och det ska domkumenteras skriver länsstyrelsen men en sån dokumentation är inte svår att göra........bara skriva in en gång i månaden att inget lämpligt familjehem är funnet :wink:
Man blir lite förvånad allra helst när man läser här på forumet hur många som sitter o väntar på bli utredda som familjehem o ingen hör av sig.....
 
Uppdatering!

Nu har vi haft lille :angel: i 13 månader............
Kommunen har fortfarande inte lyckats skaka fram något familjehem!
En släkting till barnet har gjort en anmälan till socialstyrelsen :claphappy:

Detta börjar likna "barnplågeri" och jag kan inte göra ett smack.....
Alla i den aktuella kommunen håller med mig när jag framför klagomålen men alla skyller på varandra och lovar återkomma.....
Jag blir så trött och :evil:

Vad är den längsta tid ni andra haft jourbarn?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp