Försäkring

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej tänkte kolla hur är våra små försäkrade ?

Igår hände en olycka här och vi fick åka ambulans och jag fick reda på att föräldrarna inte har försäkring

Är hen försäkrad via oss ? Eller är hen försäkrad vis den planerade kommunen ?

Det gäller utökat kontaktfamiljskap

Skorpan
 
Barnet ska ha en olycksfallsförsäkring via kommunen. Kolla upp det! Sjukförsäkring bör man nog teckna själv. Kolla bara vem som får utbetalningarna så att de inte hamnar fel. Kanske man måste ha en godman som förvaltar ev. utbetalning för t.ex. ärr eller liknande tills barnet blir 18.

Hoppas det inte var nåt allvarligt!
 
Hoppsan, såg nu att det gällde kontaktfamilj och då är det inte du som ska teckna någon sjukförsäkring för barnet utan föräldrarna. Men barnet ska ändå vara olycksfallsförsäkrat via kommunen.
 
Hoppas att det inte var något allvarligt!
Alltid obehagligt när det händer (vårt första kontaktbarn bröt foten i pulkabacken).

Det väldigt olika hur barnen är försäkrade.
En del omfattas bara av olycksfallsförsäkring, samma som de har på skoltid.
I en del kommuner gäller den bara på skoltid, en del är tilläggsförsäkrade.
För att gå på er (hem)försäkring måste barnet vara skrivet på er adress.

Våra sista kommuner frågade hur våra bio hade det med försäkringar (både sjuk- och olycksfall) och ersatte så att placeringarna skulle ha samma skydd.
 
Kolla även med facket . Jag har genom facket en försäkring som täcker alla som bor imitt hushåll . Fick det i hemförsäkringen som jag har genom facket . Min sambo däremot får inte några försäkringar direkt genom sitt fack . Kan löna sig att kolla . När bio :angel: blev påkörd tillföll ersättning mig då försäkringen stod på mig , så olika försäkringar olika regler . Förklarades för mig åxå att jag kan försäkra grannen och jag får ersättningen :? :? :? .
 
ja jag såg det i vårat avtal med,,, ska kolla med hemförsäkringen i morgon, men har för mig att det gäller alla i vårt hushåll!
C
 
mammac sa:
ja jag såg det i vårat avtal med,,, ska kolla med hemförsäkringen i morgon, men har för mig att det gäller alla i vårt hushåll!
C

Hemförsäkringen gäller (dom flest, inte alla) dom som är FOLKBOKFÖRDA på samma adress.
Alltså inte jourisar..........
 
Hej tack för alla svar

Lilla ängeln ramlade i deras "våningsäng" som vi gjort själv bara 80-90 cm och botten sängen står direkt på golvet men hen slog hakan på vägen ner och bet nästan av sig tungan helt satt fast lite på varje sida :( så ambulans till sjukan blev det :( men hen mår efter omständigheterna bra

Efter lite mer en en vecka här så var det dags att åka hem så 20 minuter innan vi skulle åka händer detta !!
 
Diskution med försäkringsbolaget idag gav denna info .
Jag kan genom min fack.förs. ge försäkring till alla barn i mitt huhåll , sjuk och olycksfall . Barnet måste inte vara skrivet hos mig men måste vara helt boende hos mig , barnet täcks även av min hemförsäkring som jag har genom facket ..... kontrolerat juridiskt gällande åxå :razz: .
Mitt fack och mitt försäkringsbolag är fantastiskt :D
Allt detta för bara 80 kr per mån / barn .
 
Kollade med min hem försäkring ang reseförsäkrng då vi skall åka till Disney land. Med alla ( om bara liten får ett pass :( ) och man kan lägga till så många man vill och dom behöver inte vara skrivna man bara lägger in persson nr..
 
Det var ju himla bra att veta. Håller tummarna att det löser sig med pass åt liten, annars får det bli nationellt id...(antar jag) :razz:
 
Men ... kan inte soc. göra något ????
För ett antal år sedan så var den här diskutionen i en familjehemsgrupp där det ena familjehemmet hade problem med mamman och det fanns då något speciellt som soc. kunde göra men inte just den här familjen för barnet var äldre och så var det något annat åxå i placeringsformen .
Jag förbannar mitt bristfälliga minne :twomad: :bounce: .
 
"Adal" ...... du kanske kunde snacka med kompisarna i skåne och kolla hur dom bar sig åt .

Liten fundering : kanske så att om barnet är under viss ålder kan man få ut nationellt id .......
 
man kan ringa passpolisen för de är duktiga... dom föreslog nationellt id för vår lille när biosarna först inte ville skriva på. Hon pratade om att man skulle ha ett intyg från soc men eftersom det är ½ år sen så förtränger man viss info :oops:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp