Förvånad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag blir så förvånad över kommunernas resonemang kring vissa placeringar. Läs inklistrade notis från en kommun.

kommun, socialförvaltningen söker familjehem till en 11 årig pojke.
Pojken är placerad pga brister i hemmiljön. Han har ADHD och medicineras för detta.
Pojken har ett stort behov av bekräftelse från vuxna, att få uppmärksamhet och bli sedd. Han behöver vara i en familj utan andra barn och helst inga djur.

Här vill man då "äga " hela hemmet och endast just detta familjhems barn ska bo i familjen. MEN man vill bara betala enligt SKL och helst den lägsta 5500kr/mån. Barnet har stort behov av bekräftelse av vuxna. MEN man vill inte betala för att de vuxna ska ha råd att prioritera pojken.

Hur tänker man.Inte enligt BBIC Nej enligt BUDGETEN i kommunen.
 
japp så är det,kommer alltid att finnas,kommuner som erbjuder...hm,ett bidrag kanske? och då är det upp till oss familjehem!!! skulle aldrig jobba för ett "bidrag",jag vet vad jag kan,vilken insats jag gör och kan verifiera det för soc/org! enkel räkning....antingen köper dom det eller inte! jag är familjehem/jour till 100% med allt det innebär och jag tillåter INGEN att utnyttja mig!
 
Snälla TC kan du inte dela med dig av din Verifiering hur du motiverar org och soc att inte utnyttja dig. Ju fler vi är som sätter ribban högt ju svårare blir det att "sälja ungar billigt i sverige"OCH DET GYNNAR BARNEN I LÄNGDEN.
 
ha ha ja man kan ju undra...innan jag kom in i den här svängen trodde jag i min enfald att barn blev placerade pga bristande omsorg hos bio förälder och självklart i o med det kom barnen med bagage som i sig är krävande att hantera, men märker mer och mer att vi familjer blir någon form av vårdinrättning för barn med diagnoser som föräldrar inte kan hantera. Men vi ska orka jobba och ta hand om dessa barn/ungdomar.
Då ställs onormala krav på oss familjer vi måste vara något mer än just det FAMILJER
Har från fler kommuner hört kommentaren: Du är välkommen igen när dina barn är större hallå i övre tonåren då jo men då vill jag inte börja om så att säga....
Undrar om vårdarbetare ute i Sverige jobbar för ca 8kr/ timmen?
 
:D Ja, naiv var man så det räcker i början.

Det gäller att stå på sig som jour- och familjehem och inte vika då många socionomer spelar på människors känslor vilket är ett jäkligt fult spel. När man ger motstånd som jour- familjehem så kan man bli behandlad som skit och då ska det visas tydligt vad de tycker om hemmen.
Trevliga människor vi har att göra med. Inte sagt att alla är sådana :smirk:

Kram
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp