Faderns rättigheter

Hej

Detta är min brors historia.
För 1 månad sen fick han ett telefonsamtal från socialen att han måste göra ett faderskapstest för han kunde vara fadern till ett 2,5 månaders bebis.
Tydligen tjejen han träffat hade fött en son men hon visste inte vem fadern var då det var 4 st till som fick göra testet.
2 veckor senare så var det officiellt att min bror var fadern.
Det var mixade känslor för han har alltid velat bli pappa men tjejen hade hållt det från honom .
Modern till barnet som har psykologiska problem visste att hon inte kunde ta hand om ett barn satte barnet i frivilligt familjehem( har ett barn sen tidigare som också är i familjehem).
Min bror har gemensam vårnad som modern gick med på .
Han har kontakt med socialen som stöttar och hjälper honom om han behöver hjälp.
Men familjehemmet vill att min bror ska träffa sin son var 3 månad i 1 timme, barnet är idag 3 månader.
Väldigt tacksam att familjehemmet har tagit och hjälpt detta lilla barn men min bror vill ha hem sin son .
Han valde inte att sätta barnet på hemmet , han visste inte ens om att han var pappa förrän barnet redan var placerat .
Ju längre barnet bor på hemmet ju mer jobbigare blir det för barnet för det är sin enda trygga punkt.
Min bror vill ha mer tätta träffar där han kan bygga upp en bra relation och sedan sakta i rätt takt få hem honom.
Han har ett bra jobb med stadig ekonomi, en 2: a lägenhet och körkort med bil så han kan försörja sitt barn och köra sitt barn till doktorn och andra viktiga möten.
Han har även ett stort socialt nätverk då han har 5 systrar och 4 bröder och deras respektive och en stolt mormor och morfar som kan stötta och hjälpa honom.
Han har även valt att vissa att han menar allvar att han vill uppfostra sitt eget barn med att gå på föräldrakuser och första hjälpen och hitta en större lägenhet.
Babysaker kan han få av mig då jag har en 16 månaders bebis och mitt barns saker har jag kvar ännu så det finns barnvagn, Skötbord, babyskydd, kläder, leksaker, spjälsäng mm.
Det ända som är kvar är att han behöver få en bra relation med sin son men han måste vissa att han kan innan familjehemmet avböjer honom.
Som förälder så vet jag att han kommer missa alla viktiga ögonblick som när barnet börjar sitta av själv , krypa och gå och alla andra utvecklingsfaser barnet går igenom under sitt första år.
Kan familjehemmet hålla min bror borta från sin son för om min bror träffar honom varje 3 månad så kommer han vara en främling varje gång och skrämma barnet hela tiden.
Bättre att barnet har honom i sin närhet som hälsar på lite då och då så sonen vänjer att han finns i hans lilla bubbla.
Hans dröm var att bli pappa men det verkar som han blir lidande för ett beslut någon annan tog .
Vad ska han göra?
 
Hej!
Förstår att det är en stor omställning för din bror men jättefint att han vill ta sitt ansvar ändå trots att han inte varit med från början.
Det är socialtjänsten som bestämmer hur umgänget ska se ut, helst ska man göra det tillsammans med familjehem och föräldrar för att det ska bli så bra som möjligt för barnet.

Beroende på vad socialtjänstens mål är så planeras umgänget efter det. Om man planerar hemgång inom snar framtid så är var tredje månad alldeles för sällan för en bebis.

Mitt råd är att din bror lyfter detta med sin handläggare på socialtjänsten. Han ska inte ha den dialogen med familjehemmet.

Lycka till!

Anne
 
Tillbaka
Topp