Familjehem och semester

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymous

Guest
Hej alla ni som är familjehem!

Min fråga är, vad är VANLIGAST under semestertider.?
I mitt fall har mina barns familjehem semester på så vis att vi bios inte träffar våra barn på 2 och en halv månad. Det har med andra ord varit lång uppehåll.
Alla skall självklart ha semester men jag skulle helst INTE vilja ha semester IFRÅN mina barn.
Nästa gång vi bios träffar våra barn är nu slutet på augusti..äntligen.

Vad tycker NI familjehem generellt? Tacksam för raka svar!
 
Kan tyvärr inte ge dig några bra svar då jag inte har någon erfarenhet i frågan men 2 och en halv månad tycker jag låter som en väldigt lång semester då normal svensson inte har mer än 5v.
 
Hej!

Tyvärr har det inte alltid bara med oss familjehem att göra utan även socialtjänten. Om det finns socialsekreterare med på umgängena så kan sommaruppehållen vara väldigt långa. Vi har inte haft något uppehåll i våra umgängen denna sommaren utan två av dem har legat under vår semester. Det var inte heller så bra. Jag kan tycka att 4-5 veckor är mer lagom. Inte 2½ månad, det är för länge.

Tre
 
hoppsan sa:
Kan tyvärr inte ge dig några bra svar då jag inte har någon erfarenhet i frågan men 2 och en halv månad tycker jag låter som en väldigt lång semester då normal svensson inte har mer än 5v.
Tack för svar...men så har det varit i nästan 3 år nu...varje sommar. Jag har påpekat soc att vi bios missar den bästa årstiden med våra barn dvs SOMMAREN då man kan göra roliga saker tillsammans,men det går helt enkelt inte enligt soc. Så därför frågar jag här på Familjehemmet ÄR DETTA VANLIGT? Hoppas ni förstår hur jag menar..
 
tre sa:
Hej!

Tyvärr har det inte alltid bara med oss familjehem att göra utan även socialtjänten. Om det finns socialsekreterare med på umgängena så kan sommaruppehållen vara väldigt långa. Vi har inte haft något uppehåll i våra umgängen denna sommaren utan två av dem har legat under vår semester. Det var inte heller så bra. Jag kan tycka att 4-5 veckor är mer lagom. Inte 2½ månad, det är för länge.

Tre
Tack för svar...vi har en kontaktperson med på umgängerna och hon har sagt tidigt att hon kan jobba hela sommaren.Så DET kan inte vara ett hinder. Soc säger bara att familjehemmen åker på semester och det är svårt att få ihop det. Jag har även påpekat att dom flesta människor har semester 5 veckor.Men jag FÅR INGA riktiga svar...
 
Vi tillhör dom som har långa semestrar. :claphappy:
Mannen har de senaste 7 åren haft f-ledigt+ semester=7-10 v och jag har ett jobb som ger mig ca 6 veckors sammanhängande semester.
Dock har vi ju inte varit borta samtliga veckor så umgänget har anpassats efter hur vi varit hemifrån
(vi har både husvagn och sommarstuga att tillgå).

När vi har haft placeringar har vi alltid haft ett umgänge precis innan semestern och ett inplanerat direkt när vi är tillbaka.
 
Oj! För vår del har vi ingen "semester från umgängen" alls under sommaren, finns ingen anledning anser jag då umgängen ju alltid är för barnens skull. Känns som att något annat borde ligga bakom det beslutet annars låter det väldigt konstigt i mina öron... Har faktiskt aldrig hört talas om att man kapar kontakten för barnen så länge pga semester. Givetvis kan det förekomma att man måste flytta ett umgänge pga att man kanske är bortresta, men det handlar isf om en vecka eller två. Har du och familjehemmet en bra relation i övrigt eller är det konfliktfyllt och det är därför de anser det nödvändigt över sommaren?
Jag tycker du ska prata med familjehemmet och din handläggare igen och höra på vilka grunder beslutet är fattat. Det är ju barnens behov i centrum som gäller, och om ni vanligtvis brukar ha täta umgängen, och inget annat (som gräl, dåligt stämning vid umgänge, eller att barnen inte mår bra vid umgänge tex) har med saken att göra, så borde det ju inte vara till barnens fördel att det går så lång tid utan umgänge.

Hoppas det ordnar sig!
 
Hej vi har umgänges stop på semestern 4 veckor på sommaren och 2 veckor på vintern men då liten är så liten så är det 2 veckor per gång
 
Hej. Det har varit olika här hos oss. Vissa somrar med det nuvarande placerade barnet så har det varit umgängen var 5e vecka istället för var 14 dag, detta för att även barnet ska få vila rån bio....o för att kotaktpersoner o soc inte har haft möjlighet att vara med under de perioder då de bilogiska föräldrarna har betett sig lite illa mot barnet eller mot oss som fam.hem. Anra somrar har det varit sm övriga året. Detta regleras utifrån de förutsättningar som finns. För denna Litens skull hade uppehåll på 2-3månader inte verkat spela ngn roll. Ibland dyker nämligen inte en av bio-föräldrarna upp, av oklaranledning barnet verkar tycka det är lite skönt. O umgängena påverkar detta barn- nu snart skolbarnsålder men med försenad utveckling- vid dessa tillfällen med bara en bio mkt mindre negativt med trötthet o så, så visst kan ibland umgängesstopp kanske gagna barnet. Vad som är orsak till dina barns glesa umgängen har jag svårt att sia om. Men hör med soc o berätta gärna för oss, så vi får ta del av det. vad säger dina barn om det- o hur gamla är de?
 
Tack för alla svar!

Jag har aldrig fått nån tydlig svar av soc...dom bara säger att det är semestertider.
Vi har heller inte problem med umgängerna...det kan tex kontaktpersonen intyga.
Största barnet tom frågade mig Hur länge är 8 veckor tills jag träffar dig igen....
Gjorde ont i mig då barnet fattade att det skall bli lång uppehåll.
Visst går jag inte alltid ihop med familjehemmen MEN det skall inte påverka barnens rätt att
umgås med sina bios.
 
hmmm låter konstigt i mina öron..
Att som bioförälder få ha ett regelbundet umgänge med sina barn är för oss en självklarhet oavsett om det är sommarlov eller inte.
Ja vi åker oxå på semester men inte är vi borta 10 veckor i sträck.
Ni föräldrar är en såååå viktig del, att då inte tillåta umgänge bara för det är semester, nä så funkar det inte för oss.
Vi måste oxå annpassa oss likaså måste bioföräldrarna.
Du får kanske gå högre upp och ligga på lite mer.
Jag kan inte svara på varför det är som det är i ert fall men att få en förklaring som man kan förstå är gruvligt viktigt.
Lycka till :razz:
 
my79 sa:
hmmm låter konstigt i mina öron..
Att som bioförälder få ha ett regelbundet umgänge med sina barn är för oss en självklarhet oavsett om det är sommarlov eller inte.
Ja vi åker oxå på semester men inte är vi borta 10 veckor i sträck.
Ni föräldrar är en såååå viktig del, att då inte tillåta umgänge bara för det är semester, nä så funkar det inte för oss.
Vi måste oxå annpassa oss likaså måste bioföräldrarna.
Du får kanske gå högre upp och ligga på lite mer.
Jag kan inte svara på varför det är som det är i ert fall men att få en förklaring som man kan förstå är gruvligt viktigt.
Lycka till :razz:
Tack för svar! Önskar att våra familjehem tänkte likadant som flera av Er! Jag upplever att våra familjehem njuter av att inte behöva ha med oss bios o göra. Vem tänker på barnen då? Inte en enda telefonsamtal från deras håll...det hade betytt mkt.Ja vi har då ingen makt överhuvudtaget känns det som.Jättetråkigt med så lång sommaruppehåll.
 
Visst uppehåll tror jag en del kommuner har när det gäller umgängen sommartid. För några år sedan hade vi uppehåll i 6 veckor, o även om det barnet frågade när nästa umgänge skulle vara vekade det som om det barnet fick en lugn sommar- för det barnet kände att h*n behöde ta ansvar för sin bioförälder, o när umgänget inte var så ofta verkade barnet kunna slappna av mer. Blev inte påmind om det jobbiga så ofta, det som inte fungerade bra hemma. Att umgängen upplevs olika av bio o soc o familjehem är nog vanligt. Vår ena nuvarande biofärälder tycker att barnet mår så bra under umgängena, vilket vi som familjehem inte riktigt tycker...o detta är en av orsakerna till placeringen. Biologiska föräldern kan inte se sitt barns behov. Tycker det är bra att du hör dig för här på forumet, förhoppningsvis har dina barn haft en bra sommar- o att ni nu när umgängena återupptas kan ha en fin höst.
 
vi har semester i 4 veckor och om det passar in i våra semesterplaner så har vi fria händer att ha egna umgängen
 
Hej

Vårt "nya tillskott" hade före semestern umgänge varje vecka, (för föräldern varannan vecka) Men det tyckte jag var för ofta, både för oss som familj, men även för liten. Fick det ändrat till var tredje vecka, och då kör vi båda föräldrarna samma vecka.

För vår stora plac. hade vi ett umg i början av juni och ett direkt nu efter semestrarna. Alltså med två månader emellan, i vanliga fall brukar det vara tre emellan.

Så man kan säga att i vårt fall fick dom ena föräldrarna träffa sitt barn oftare än vanligt, medans det andra barnet fick ett längre uppehåll än vanligt. Men vi hade 4 umgängen på våra 4 v. semester och det fick räcka för oss...

Lycka till, och be att få en förklaring till varför dom inte tycker att du ska träffa dina barn på sommaren.
/Ester
 
Vi har samma intervall i umgänget som övriga månader. Dock har vi inga "föräldrar" bara uppväxtsyskon i umgänget så lite mindre kan det bli någon månad när syskon etc är på semester.
 
Ni som har haft långa sommaruppehåll, har ni fått mindre arvode under den perioden? Om det inte beror på att barnen behöver paus utan att familjehemmet behöver uppehåll så borde man ju isf få avdrag på arvodet? Att vara familjehem är ju faktiskt ett uppdrag man får betalt för och i uppdraget ingår kontakt och umgängen med bios. Sen är det ju en annan sak om det motiveras med att barnen inte mår bra vid umgängen eller liknande såklart!
 
Vänta lite nu så att vi inte missförstår varandra.
Sommaruppehållen betyder inte att de placerade barnen är borta från famhemmet, alltså utgår fullt arvode... Vi "vårdar" ju fortfarande barnet i vårt hem.
Hur tänker du? Varför skulle det inte utgå fullt arvode bara för att soc bestämmer att det ska vara mindre umgänge under en kortare eller längre period?



A-C sa:
Ni som har haft långa sommaruppehåll, har ni fått mindre arvode under den perioden? Om det inte beror på att barnen behöver paus utan att familjehemmet behöver uppehåll så borde man ju isf få avdrag på arvodet? Att vara familjehem är ju faktiskt ett uppdrag man får betalt för och i uppdraget ingår kontakt och umgängen med bios. Sen är det ju en annan sak om det motiveras med att barnen inte mår bra vid umgängen eller liknande såklart!
 
Nu var ju inte detta Ts fråga men jag ska försöka svara ändå.
Jag förstår inte heller riktigt hur du menar?
Om du tänker att vi famhem "slipper ifrån" en del av arbetet med bioföräldrarna och då inte ska ha fullt betalt så tycker jag att du resonerar lite fel.
I vårt uppdrag så inngår ju givetvis att upprätthålla en kontakt mellan barn och förälder med det är ju kanske allt mellan 1gång/ vecka till bara ett par ggr per år.
Det stora "arbetet" är ju faktiskt att vårda ert barn med allt det innebär.

Hur motiverar du att vi ska ha avdrag?
På semestern kanske barnet skulle ha träffat sin förälder ett par timmar, ska det då göras avdrag med ex 11kr* 4 timmar?????
Ja det är vad många får per timma när vi tar hand om andras barn.
Tänker inte dra detta längre för arvode har vi och det SKA vi oxå ha.
Jag har svarat Ts och det får räcka för mig!!!






A-C sa:
Ni som har haft långa sommaruppehåll, har ni fått mindre arvode under den perioden? Om det inte beror på att barnen behöver paus utan att familjehemmet behöver uppehåll så borde man ju isf få avdrag på arvodet? Att vara familjehem är ju faktiskt ett uppdrag man får betalt för och i uppdraget ingår kontakt och umgängen med bios. Sen är det ju en annan sak om det motiveras med att barnen inte mår bra vid umgängen eller liknande såklart!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp