Familjehemmen värre än jag trodde...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag halkade in på det här forumet lite av misstag, blev tipsad om ett forum där många familjehemsföräldrar skrev av sig mycket och tyckte det kunde vara intressant att läsa om. Intressant har det förvisso varit, men mest för att jag fått i princip alla fördomar jag haft om familjehem bekräftade.

Men jag vill gärna tacka för att ni delat mer er av en syn på bioföräldrar som kämpar för sina bran (de är "struliga" och vet inte när de ska ge upp) jag vill tacka för att ni visar vad ni tycker om omhändertaganden och placeringar (soc gör alltid rätt som omhändertar barn och några fel görs aldrig enligt er - en helt skev verklighetsuppfattning alltså. Särskilt tackar jag för att ni visar hur gärna ni ser att barn blir omhändertagna (många skriver att de väntar med spänning på att kommunen ska ringa och säga att det finns en ny placering åt er - med andra ord längtar ni efter att barn och vuxna ska drabbas av det trauma ett omhändertagande alltid innebär för barn och föräldrar).

Det finns mycket annat att ta upp, som det här med ekonomiska frågor, men jag är för trött för att skriva så mycket mer nu. Jag tackar er som sagt, de erfarenheter ni har givit mig kommer bli till stor nytta. Har en artikelserie på G om hur familjehemmen egentligen resonerar, och intresset är stort. Det tackar vi för.

Jag tror det mesta handlar om HUR man läser och HUR man tolkar. Helt klart kan man, om man har en från början negativ syn på familjehem se allt som står i detta forum som en stor bekräftelse på att man har "rätt".

Detta forum är till för att familjehem fritt ska kunna älta, undra, fråga, irriteras, glädjas, oroa sig ja kort sagt allt som berör.

Att få känna glädje och ha förväntan inför att ett barn skall få komma hem till en innebär inte att man känner glädje över att det gått illa i en biologisk familj. Man blir familjehem för att det finns ett behov men framför allt för att min vill väl, man vill finnas till och hjälpa. Det är en ära att få ett klartecken att man duger som familjehem och med detta faller det sig naturligt att man väntar och längtar att få göra rätt för sig.

Att det sen klankas på de bilogiska familjerna just här på forumet behöver inte betyda att alla fall ser likadana ut eller att alla biologiska föräldrar beter sig illa. Det visar bara att det finns ett behov hos familjehemmen att få rya av sig och det på ett sätt och på en plats där det är ok.
Att vara familjehem innebär att vi måsta ta hänsyn till alla omrking barnet, tystnadsplikten ger att vi kan inte tala öppet om problem bland vänner eller släktingar. Här på forumet kan vi göra det anonymt och samtidigt få stöd och möjligheten att älta de problem som allt som oftast dyker upp.

Oftast är det ju så att vi människor, familjehem eller inte, pratar av oss när det är jobbigt och håller mera tyst när det är bra.
Tyvärr kan ju detta ge en skev bild av hur verkligheten ser ut, men nu är ju inte detta forum till för att föra statistik över hur familjehem ser på sin verksamhet utan den ger med all rätt en ibland ensidig bild av hur vi upplever denna verklighet.

Du tar även upp detta med ekonomin, men talar inte om hur du tänker. Dock gissar jag att du anser det vara fel att disskutera ekonomi när det gäller familjehem. Rätta mig gärna om jag har fel.
En fråga i detta, vet inte om du har barn i åldern dagis? Om så är fallet tycker du att de som arbetar på dagis skall acceptera att arbeta för ett lågt arvode? Eller barnsköterskorna, lärarna ja kort sagt alla som arbetar med och för barn.
Jag gör ett arbete, Jag tar han OM, jag gör det i mitt hem, jag gör det 24 timmar om dygnet alla årets dagar. Jag måste visa för biologiska föräldrar, socialen, skola, ja alla instanser som finns runt barnet att jag gör ett bra arbete.
Jag skall hålla av barnet som om det vore mitt eget och ge det tryggheten att klara av ett vuxet liv.
Jag är förunnad att få göra något jag älskar, vilket många inte kan, arbeta måste vi alla för att klara oss, eller hur?

Tycker det är bra att du skall skriva en artikelserie men undrar lite försiktigt är du verkligen rätt person till detta?
Skall den skrivas känner jag att det skall göras av någon som ej har förutfattade meningar eller som väljer att läsa ett forum, där det är meningen att familjehem skall känna sig trygga nog att älta sina tankar och de bekymmer som finns, så enkelspårigt att hon ser den som den enda sanningen utan att ha en ringaste möjlighet att få hela bilden.
Skriv gärna om oss, skriv om våra osäkra arbetsvillkor, att vi ingen ålderstrygghet har men att vi trots detta väljer att öppna våra hem och våra hjärtan för de barn, ungdomar och vuxna som far illa.
Jag arbetar som familjehem det är mitt yrke och jag gör det med stolthet och med ett överflöd av kärlek.

"Vemskatröstaknyttet"

Så underbart skrivet, du fick med alla väsentligheter på ett mycket bra sätt :razz:

Tack :claphappy: :bow :claphappy: :bow

Oj vad svart de lät som belladonna skriver.Har vi läst på samma sida ? Varför leta fel ? såg du något bra alls på sidan ?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp