Familjehemssekreteraren kommer

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!

Idag pratade jag med familjehemssekreteraren i vår kommun och hon kommer hem för att träffa oss i nästa vecka. Hon sade att hon ville träffa oss och titta på hur lägenheten ser ut.

Nu känner jag lite nervig. Vad, förutom att se hur vi bor, är det hon vill se? Behöver jag spendera tre dagar med att feja? Urnervis!

Sofia
 
Snälla du! Ta det lungt, det som är viktigaste är ju hur ni är och hur ni bemöter den som kommer. Själv vad jag jätte pedantisk då vi skulle ha vårt första placeringskommun på besök. Dom frågade ifall jag skulle ha tid med barn då jag hade så rent och fint. Hon visste inte att jag hade lagt ner flera dagar i sträck på att städa innan hon kom. Dom är ju också vanliga människor som har en liten dammråtta i något hörnen.
Så snälla du. Ta det lung, det ordnar sig skall du se. Det viktigaste är ju att ni har viljan att finnas till för barn och ungdomar.
Lycka till :wink:
 
Tack, ejsa!

Ja, du har nog rätt i att soc ser en hel del "tokfejade" hus där familjen sitter på parad, med märken från rotborsten kvar bak i nacken. Man vill ju så gärna, så desperat, göra att gott intryck så de väljer en. Kanske ler de lite när då åker sin väg igen och funderar över hur lång tid det tagit.
:)

Tror iallafall jag skall låta Mamma få komma och städa det där skåpet hon suktat efter så länge, så hon får känna sig lite delaktig också!

Sofia
 
Ja! låt mamma få hjälpa till.... Då får du ju även en liten pratstund med henne. Hon kommer säkert med 1000 goda råd.
Hoppas att ni får en bra kommun som sätter värde på er. Själv har vi håll på sedan 1993 och skulle aldrig välja bort att få vara familjehem. Har inga biobarn med en massa underbara ungar. ( brukar säga att det är föräldranas barn men våra ungar) I höst går en av våra fosterbarn över i en adoption, han är 19 år nu och väljer själv. Han har bott hos oss sedan han var 5 år, han var vår första placering.
Önskar er all lycka med er träff med kommunen
Kram/Eva
 
Det som är viktigare än all städning på jorden är säkerhet!
Hur säkert är ditt hem?
Vi har alltid haft för vana att lägga undan allt som är farligt (pga våra djur) så det var inget konstigt med det. Tändvätska till grillen är alltid inlåst, tändare och tändstickor likaså. Vassa hörn på möbler undviks vid inköp och är det stört omöjligt att undvika dem så får de skyddshörn (genomskinliga, finns i de flesta möbelvaruhus att köpa). Rengöringsmedel, myrgift, läkemedel etc ALLT har vi inlåst på ett eller annat sätt.
DET tror jag att soc tittar mkt mkt mer på än om det finns en dammråtta som dansar på golvet eller om fönsterna är i akut behov av putsning...
För som ngn skrev - om hemmet är överstädat så kan soc mkt väl tro att det inte finns tid för ngt annat än städning...

När de kommer så var dig själv. Bjud in dem till en kopp kaffe/the. Det måste INTE vara hembakat av sju sorters kakor. Vi som sällan har kakor brukar sätta fram en macka - nyttigare och det lugnar alla att bre smör och hitta pålägg :wink:
Nu har vi haft besök av så många kommuner genom åren att vi känner oss mer avslappnade för varje nytt besök.

Själv håller jag tummarna att nya kommunen är åter från sin semester i morgon och ringer oss!!

Lycka till med hembesöket!
 
Tack för tipset, Anna!

Jag misstänker att du har rätt ifråga om säkerhet och jag skall gå över lägenheten för att kolla att alla gifter är undanställda. Skåp med lås har inte jag, men skulle det bli aktuellt med en kotte till oss så får man väl införskaffa.

Kakor serveras inte i det här huset, iallafall inte av den hembakta typen. Vem har tid????
:)

Sofia
 
Allt BEHÖVER inte vara inom lås och bom. Bara det är otillgängligt...
Farliga saker kan sättas på översta hyllan tex 8)

OM man får en trasig ungdom kan det kanske vara en tanke att skaffa sig ett kassaskrin. Det fick min syster göra pga sin yngsta dotter... (behöver alltså inte vara lånebarn som stökar till det...). Att kunna låsa in värdesaker INNAN barnet/ungdomen kommer gör ju att inte just DE får stämpel på sig utan "så har det alltid varit", typ...

Lås på datorn kan också vara bra :wink: Efter att vår lånegosse stolt visade min dator för sina kompisar tog det flera dagar att återställa det han hann ställa till med! Sedan dess har jag lösenord för att starta datorn och likaså när när skärmsläckaren gått in måste man skriva lösenordet igen för att kunna jobba med datorn.
Pratade med ett annat famhem som har barn i ungefär samma ålder som vårt lånebarn - där hade barnet lyckats gå in i BIOS och ändra språket på till kinesiska!! Hur lätt är det att hitta i BIOS på kinesiska och ändra tillbaka till ngt som man förstår? :?

Tänk redan NU över vilka som är familjens regler. Det ska vara få men kärnrika regler. Här är det tex
- vi svär och skriker inte åt varandra (hade jag kunnat bannlysa svordomar hade jag gjort det)
- vi ljuger inte utan står för följderna av vårt handlande även om det smärtar...
- vi ska vara duktiga på att tala om för varandra vad vi tycker och vara uppmuntrande i vardagen (dvs inte snåla med tack, snällt, tycker om dig, duktigt! etc)

Men var och en får ha sina regler. Min syster har tex att när hon känner att hon inte klarar av sin lilla längre ska hon INTE skrika åt henne utan tar en "time-out" med sina gåstavar eller cykel. När hon kommer åter har hon lugnat sig så de kan prata igen. Hennes man får INTE sätta sig och titta på nyheterna förrän dottern har gjort sina läxor (han är eg duktig på att hjälpa henne men vill hellre se tv). Dottern ska å andra sidan sköta skola och läxor innan hon får gå till (eller ringa till) kompisar.

Det jag vill belysa är just att tänk ut era regler INNAN placeringen för sen är det fullt upp med annat. Sätt gärna upp reglerna på kylen så ser barnet/ungdomen det redan första ggn han/hon är där och hälsar på. Det är alltså ER vardag att följa reglerna och då känns det inte så krystat.

Ska bli spännande att höra hur hembesöket går!!
/A
 
Återigen; tack för många värdefulla tips!

Man tror ju inte att man har så många "farligheter" hemma, men så går man brand och gift-skyddsutbildning på jobbet oc inser vilken giftfälla man lever i. Jag har rensat ut det mest brandfarliga vi hade hemma, som desinfektionssprit och dyl., men mycket finns nog kvar.

Datorn har vi redan löst sedan länge. vi kör XP på alla datorer och har flera användarkonton upplagda. Jag har för vana att göra så för att det skall finnas ett konto för gäster, som inte har adminrättigheter och därmed vare sig kan se allt jag gör eller ställa till alltför mycket trubbel. Vi gjorde det tidigare när vi hade min sambos systerson också, för även om vår regel var att han inte fick logga på Internet själv så ville vi inte riskera att han skulle lockas. Hans konto, som han valt passerordet till, kunde bara komma åt grafikprogram, ordbehndlare, uppslagsverk och spel.

Att låsa in värdesaker är också en sak man inte tänker omedelbart på. Vi gör det för att vi haft inneboende som var av den mindre pålitliga typen. Det tog en hel del tid, och värde, att inse att de dussintals CD-skivor som man lyckades förlägga inte nödvändigtvis glömts i någons bil. Numera ligger det vi värderar i säkert förvar.

Regler skall vi definitivt införa, eller rättare sagt så skall vi konkretisera dem. Man har ju dem oftast, även om de inte är uttalade. Artighet (att säga snälla, tack, förlåt) är viktiga hos oss, likaså att vara öppen med vad man tycker och inte "sura".

Tack!
 
Nja, kontroll är nog inte det ord jag skulle använda för att beskriva vårt hem - snarare "av nödtvång sorterad kaos". Jag skulle behöva en sådan där "life laundry" som man ser på TV!

Skall sätta mig ner med Sambo och disskutera så snart de slutar med renoveringsarbetet i porten brevid. Vi får stammarna bytta just nu och oljudet är nästan outhärdligt!
 
Har haft er besök från socialen? Fick du svar på dina frågor? Kommer ni att gå vidare? Åhj vad jag är nyfiken :oops: .
Önskar er lycka till. :D
 
ejsa sa:
Ja! låt mamma få hjälpa till.... Då får du ju även en liten pratstund med henne. Hon kommer säkert med 1000 goda råd.
Hoppas att ni får en bra kommun som sätter värde på er. Själv har vi håll på sedan 1993 och skulle aldrig välja bort att få vara familjehem. Har inga biobarn med en massa underbara ungar. ( brukar säga att det är föräldranas barn men våra ungar) I höst går en av våra fosterbarn över i en adoption, måste bara fråga...adoption va!!!!! finns det hur gick det till var det med bioföräldrarnas medgivande eller dom kanske inte finns i livet oj oj så nyfiken jag är:)
Vänligen Ingrid
han är 19 år nu och väljer själv. Han har bott hos oss sedan han var 5 år, han var vår första placering.
Önskar er all lycka med er träff med kommunen
Kram/Eva
 
Längtar sa:
Nja, kontroll är nog inte det ord jag skulle använda för att beskriva vårt hem - snarare "av nödtvång sorterad kaos". Jag skulle behöva en sådan där "life laundry" som man ser på TV!

Skall sätta mig ner med Sambo och disskutera så snart de slutar med renoveringsarbetet i porten brevid. Vi får stammarna bytta just nu och oljudet är nästan outhärdligt!

Vill bara tillägga, vi hade inga biologiska barn när våra soctanter kom, hade bara den erfarenheten från lånade barn (långlånade ibland till o med) men dom ser oss "oss" hur vi än gör med eller utan kakor. Jag är iofs tokig att alltid bjuda gott när folk kommer så även socialen, men jag gör det inte "bara" för att soc kommer o det vet dom. Kom ihåg ert sunda tänkande så kommer det säkert fler besök från dom KRam till er

Ingrid
 
ingrid sa:
ejsa sa:
Ja! låt mamma få hjälpa till.... Då får du ju även en liten pratstund med henne. Hon kommer säkert med 1000 goda råd.
Hoppas att ni får en bra kommun som sätter värde på er. Själv har vi håll på sedan 1993 och skulle aldrig välja bort att få vara familjehem. Har inga biobarn med en massa underbara ungar. ( brukar säga att det är föräldranas barn men våra ungar) I höst går en av våra fosterbarn över i en adoption, måste bara fråga...adoption va!!!!! finns det hur gick det till var det med bioföräldrarnas medgivande eller dom kanske inte finns i livet oj oj så nyfiken jag är:)
Vänligen Ingrid
han är 19 år nu och väljer själv. Han har bott hos oss sedan han var 5 år, han var vår första placering.
Önskar er all lycka med er träff med kommunen
Kram/Eva



*************************************************************
Pojken valde bort sin mamma tidigt, då han var ca 12-13 år. Då hade hon uteblivet från hans kalas i flera år och inte kommit som hon skulle. Droppen blen den att hon ton tillbaka en dator som han fick veckan efter sin 13 årsdag. Hon kom bara en dag och sa att han fick fel naskin och att hon skulle komma med det rätte dagen efter. Der tog 2 år innan hon hörde av sig. Vi har inte informerat henne om adoptionen. Han är myndig, socialsekr. säger att det är endast han och vi som detta berör.
Hör till saken att vi hade en kille till här som var henne son. Han bodde här i 10 år och återvände till henne med en ny socialsek. hjälp och han har bott där i drygt 1 år nu. Han kommer ofta och hälsa på. Tyvärr mår han inte så bra längre. Men hon bryr sig ändå inte om att fråga hur den äldre kille mår eller vad han gör om dagarna.
 
Hur gick det med besöket?
Jag har funderat och väntat på svar...

Idag har nya kommunen varit här och de var jättetrevliga! De vill ha oss som kontaktfamilj till en 10-årig tjej! Hihi...vi som var inställda på pojkar...
Vi ska träffa henne i början av oktober så nu blir det till att väääääänta igen, suck
 
Mor Anna sa:
Hur gick det med besöket?
Jag har funderat och väntat på svar...

Idag har nya kommunen varit här och de var jättetrevliga! De vill ha oss som kontaktfamilj till en 10-årig tjej! Hihi...vi som var inställda på pojkar...
Vi ska träffa henne i början av oktober så nu blir det till att väääääänta igen, suck

Det är alltid lika spännade med nya uppdrag, man vill o vill direkt!!

Kram Inrid
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp