familjehemsutredning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
idag har jag varit med om en fruktansvärd sak, som jag tyckte

det är så här jag har en kille som bor hos mig (LVU) som mamman överklagat
hon har ett ombud som nu ska begära ut min familjehemsutredning!!!!!!!

alltså får dom göra så, där står ju massa saker om biologiska barn
mina mor o far föräldrar, min föredetta

snälla svar önska snarast

lena
 
Hej!

Vad ska hon ha din utredning till? Det är inte du som ska kontrolleras. Du är inte ens en part i målet. Det är mellan mamman och socialtjänsten. Du i din tur är anställd av socialtjänsten och har inget med placeringen vara eller inte vara att göra. Prata med din socialtjänst, det är de som måste se till att du förblir en neutral person.

Tre
 
Är det så att utredningen är en offentlig handling? Jag vet inte. Men har för mig att vår so kontakt sa nåt om att det är en väldigt förkortad version som lämnas till nämnden. Det är kanske den versionen man kan begära ut. Men det låter ju knasigt att vem som hellst ska kunna veta allt om vår familj och vårt liv - så tror jag inta att det fungerar.
 
Vad jag vet så är endast nämndens beslut att de godkänt er som familjehem, den enda offentliga handling som får lämnasut till 3e part. Endast du själv kan ta del av din fullständiga utredning.

sekretessen ska vara precis som med sjukjournaler.

Så ingen ora
 
Tack så mycket för svaren

nämnden sa nej dom lämnar inte ut det, men mamman ska
överklaga och skulle nämnden ändra sitt beslut så är det
den korta versionen...

Tack
 
Tjena juristen här.

Det finns flera rättsfall på att familjehemsutredningen inte ska lämnas ut. Hon kan nog överklagas sig blå i det ärendet. Både utredningen och ersättningen är sekretessbelagda.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp