Frågor kring vuxenplacering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej och tack för ett bra och informativt forum! Jag går i tankar på att bli familjehem för vuxna och skulle kunna ta emot 2 personer i ett eget boende på gården. Mina funderingar, som jag inte ännu inte hitta något svar på här, är kring semestrar? Hur fungerar det egentligen med vuxenplaceringar och semestrar? Förväntas de alltid följa med? Även om det gäller vintersemester till Thailand?
 
Läst din tråd- men har tyvärr ingen erfarenhet av det. MIn enda vetskap är en bekant som hade vuxna boende hos sig , med missbruksproblem o då hade de ett behandlingsplan som varade en viss tid. Mellan de olika placeringar for denna person på resor. Ngt annat vet jag tyvärr inte.
 
Jag har haft en del äldre placeringar myndiga o uppåt i ålder,mest frivårds placeringar o då är det ju uteslutet att ens åka utanför sveriges gränser.
Vi har semestrat inom Sverige o fått försöka anpassa oss efter allas behov o önskemål vilket har varit lite pyssel.
Ibland då det har varit missbruk är det en hel del vi fått avstå ifrån pga abstinens o psykiskt mående.
Då tänker jag på ställen med mycket folk alt folk som dricker.
Ta midsommar tex ja då har vi fått välja lugna ställen att campa på.
En fjäll semester blev väldigt utmanande då vi var tvugna att hitta ett ställe där vi kunde slappna av o inte oroa oss för rymning o där det inte fick vara något krog liv .
Fann det i Hovfjället där det bara då fanns en enda restaurang med någon pub aktivitet en gång i veckan o vår stuga låg en mil ifrån den o tre mil ifrån någon större väg så det har gällt o vara uppfinnings rik o extremt anpassningsbar o lyhörd för allas behov.
Lite om mina erfarenheter.......
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp