Har alla barn eget rum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej
Alla våra lånebarn har egna rum, så även biobarnen. men vid umgänge med lånes farmor och farfar så var de så upprörda över att syskon till låne, som bor i annat familjhem lät barnen dela rum med andra fosterbarn.???????

Hur ska det vara???? Kan förstå att syskon av samma kön i vissa åldrar kan dela rum, med då ska ju omkostnaden styras av eget rum eller ej.
 
Finns nog inget "ska vara" jag kan tycka att mindre barn kan dela rum men tonåringar ska ha egna.
Har man en bra matchning så fungerar det kanske toppen mellan"syskonen" att dela rum.
Att låta omkostnade "styra om man har eget rum" faller på sin egen orimlighet tror jag, för i såna fall så ska alla familjehem i storstäderna ha mycket mer i omkostnad för här kostar en normalkåk 3-5 millar medan du kan få ett STORT hus ute i landet för 400 000:-
Så jag tror det blir svårt :smirk:
 
Nu menar jag hur ser socialen på detta. Finns det överhuvudtaget krav på eget rum????

placerar man ut barn till familjer som INTE har ett extra rum.

Men visst vore det väl rimligt att vi alla fick för de faktiska kostnaderna vi har för det rum vi upplåter......även vi i Stockholm som bor dyrt.
 
Jag vet en familj som hade en liten ängel placerad....efter några år skulle även ängelns syskon placeras dom hade då inte rum för alla efter nåt år då fick dom faktiskt hjälp med ränteskillnaden på ett nytt hus och en 7-sitsig bil, men barnen placerades trots att det var trångt och inte alla hade egna rum.
 
Det vi fick veta var att det var ett KRAV med eget rum men vid tex en syskonplacering av mindre barn kunde dem dela rum.
 
Det är krav enl. "mitt" soc. även barn under 3 år....
Jag tycker inte det är självklart, ska barn som skiljts från familjen vara själva?
Jag tycker man har bättre koll på barnets mående om man delar rum, sen är det praktiskt om man har ett lekrum, för jag vill i alla fall ha kvar sovrum, ett rum där man vilar

/VikarieMamman
 
Våra soc säger att det är barnens behov som ska styra tex en del vill ha eget rum vid 6 andra vid 12 barn.
Har man tex bara ett rum ledigt och får förfrågan om 2 så får man kolla om dom vill dela med varandra eller om någon i familjen vill dela .Vill ingen så får man tacka nej.Tycker ibland att man väljer att krångla till det lite för mycket på en del soc ,när man går ut med att varje plac måste ha eget rum.

Vid långa plac måste möjligheten finnas då behoven kan ändras givetvis.

Det finns barn genom alla tider som delat rum och inte mår dom dåligt för det .Så jag håller med våra soc låt barnens behov styra.

Sen TR om alla skulle få för dom faktiska rum kostnader så skulle vi inte få mycket. då vi inte har något lån på vårt hus.Och det skulle kännas fel för det är pengar vi en ggr har betalt ur egen ficka.Så att få olika beroende hur och var man bor eller har i lån känns lite galet .För då skulle det ju sluta med att dom som ärvt eller betalt sitt boende skulle få betala ur egen ficka ändå .Tycker att omkostnaden är till för just kostnader för plac såsom mat,fritid.kläder och hyra .Vad varje familjehem har valt att bo eller vad dom har i lån får betalas med deras lön i detta fall med arvodet .Om man inte har råd att bo i sitt boende så får man som alla andra skaffa ett bättre betalt jobb eller flera .

Skulle vara konstigt om man kom in på jobbet och sa att arbetsgivaren får betala en del av ens lån annars kan man inte bo eller jobba kvar där.

Menar inget illa men tycker att det blir lite snevridet.Kan ha missuppfattat oxå

V B
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp