Har ni praktiska tips för storfamilj

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vill gärna ha tips o ideer
Undrar hur ni andra med stor familj 6-10 pers löser olika praktiska saker
Tex hur få födan så billig som möjligt - tycker att mackor blir dyrt
försöker baka själv under vintern sommartid hinner jag ej
Hur får ni sovplats åt alla barn har ni 8- 10 sovrum ?
Hur lär ni bäst barnen vara med o arbeta,laga mat tvätta städa mm
 
Planering

Vi har 2 Bilar, ett måste när tiderna krockar f-möte träning o dyl.Kan vara svårt att få ihop ändå ibland.Stor Frys så man kan storhandla o baka tex bullar o matbröd även storkok av mat när man har ork,så det finns på lager när det strular fördet gör det med jämna mellanrum .En bra stor väggalmanacka där allas tider skrivs in.Vi går igenom almanackan varje dag o planerar eftersom det tillkommer nya saker ofta,men grovplanering på sönd.Vi tycker att barnen skall ha eget rum förutom bebisar de brukar få sova i vårt rum.Men de växer ju och behöver eget rum också.Man får flexa lite för ibland vill de dela rum en period. Lycka till Bi
 
Hej!
Periodvis har vi varit mellan 8 - 10 personer i hushållet.
Vi bor på landet , så att åka och handla tar ca. en timme i restid varje gång. Jag har två kylskåp och två frysar och jag har haft en bra matkällare. Odlade lök och morötter för hela året och föravarade tillsammans med potatis som vi köpte i 20 kilossäckar på hösten.
Handlar mjölk och bröd en gång i veckan. 10 - 15 liter mjölk, matbröd och frukt. Köper tvättmedel, toapepper och 5 liter såpa på lantmännen. Kanske inte billigast, men drygt och bra. Periodvis går det åt mycket flingor här. Då köper jag en hel obruten förpackning, 10 - 12 paket. Står sig länge. Köper hel låda spagetti, nudlar, fiskpaket mm.
Jag har alltid tyckt om att safta och sylta och det gör jag fortfarande. Äppelmos fryser jag in, liksom jordgubbar, hallon och svamp. På hösten när det är billigt köper jag selleri, palsternackor och purjolök som jag tärnar, förväller och fryser in i glassburkar.( Purjon behöver bara sköljas och skäras i tunna ringar) Bara att skrapa ur det som behövs i t.ex. en soppa. Samma med dill och persilja som är billigt på hösten. Mina barn har alltid tyckt om att hjälpa till att skörda grönsaker, att hacka och skära och lägga i fryslådor.
Kläder har de ärvt efter varandra. Strumpor köper jag många som är lika. Då är det lätt att para ihop. Märker alla kläder och skor och badhanddukar. Har fått igen många upphittade jackor och handdukar.
Egna rum har inte barnen alltid haft. Vi har haft ett stort sovrum fullt med sängar. Där sov vi alla 6 under en lång följd av år. Då hade de två största egna rum, men där sov de inte. Bara om de hade kompisar som sov över. De ville sova tillsammans med oss. Vi satsade på små egna krypin och ett större lekrum, stort kök och ett öppet vardagsrum. Nu har de två stora pojkarna egna, ganska stora rum. Där får de inte ha tv eller spel. Det har de gemensamt på hallen mellan deras rum. Övervåningen får de ha ansvar för själva. Städning och inplockning av tvätt varje lördagsförmiddag. Nattgäster får sova i deras rum och på hallen om det är många. Tandläkarbesök försöker jag att få på samma gång till de tre som bor här nu. Brukar gå bra att få tider efter varandra.Sparar tid och resor.
Om bara några år är den här tiden med mycket barn i huset över, och det är med saknad jag kommer att lämna den. Men visst är det ett pusslande och trixande för att få allt att flyta på.
Mat-tilda
 
Tack
Ideer o tips kan man inte få för många av
kul ide med "sovsal"
Vi e för tilfället 8 som bor här på heltid, men på sommarlov, heljer mm blir vi oftast fler med kompisar som sover över ibland en vecka i streck vilket vi tycker e kul
Vill gärna ha koll på våra ungdomar o undvika droger hellre då att vi e många här
sen har vi talkor ibland å då e kompisar som e här med om det råkar sig så tex med att lasta in ved. går fort om alla langar -så pannkakor på det så blir alla mätta o glada. Vi har egna höns så äggen blir gula o fina av allt gräs de äter.
 
mat-tilda sa:
Hej!
Periodvis har vi varit mellan 8 - 10 personer i hushållet.
Vi bor på landet , så att åka och handla tar ca. en timme i restid varje gång. Jag har två kylskåp och två frysar och jag har haft en bra matkällare. Odlade lök och morötter för hela året och föravarade tillsammans med potatis som vi köpte i 20 kilossäckar på hösten.
Handlar mjölk och bröd en gång i veckan. 10 - 15 liter mjölk, matbröd och frukt. Köper tvättmedel, toapepper och 5 liter såpa på lantmännen. Kanske inte billigast, men drygt och bra. Periodvis går det åt mycket flingor här. Då köper jag en hel obruten förpackning, 10 - 12 paket. Står sig länge. Köper hel låda spagetti, nudlar, fiskpaket mm.
Jag har alltid tyckt om att safta och sylta och det gör jag fortfarande. Äppelmos fryser jag in, liksom jordgubbar, hallon och svamp. På hösten när det är billigt köper jag selleri, palsternackor och purjolök som jag tärnar, förväller och fryser in i glassburkar.( Purjon behöver bara sköljas och skäras i tunna ringar) Bara att skrapa ur det som behövs i t.ex. en soppa. Samma med dill och persilja som är billigt på hösten. Mina barn har alltid tyckt om att hjälpa till att skörda grönsaker, att hacka och skära och lägga i fryslådor.
Kläder har de ärvt efter varandra. Strumpor köper jag många som är lika. Då är det lätt att para ihop. Märker alla kläder och skor och badhanddukar. Har fått igen många upphittade jackor och handdukar.
Egna rum har inte barnen alltid haft. Vi har haft ett stort sovrum fullt med sängar. Där sov vi alla 6 under en lång följd av år. Då hade de två största egna rum, men där sov de inte. Bara om de hade kompisar som sov över. De ville sova tillsammans med oss. Vi satsade på små egna krypin och ett större lekrum, stort kök och ett öppet vardagsrum. Nu har de två stora pojkarna egna, ganska stora rum. Där får de inte ha tv eller spel. Det har de gemensamt på hallen mellan deras rum. Övervåningen får de ha ansvar för själva. Städning och inplockning av tvätt varje lördagsförmiddag. Nattgäster får sova i deras rum och på hallen om det är många. Tandläkarbesök försöker jag att få på samma gång till de tre som bor här nu. Brukar gå bra att få tider efter varandra.Sparar tid och resor.
Om bara några år är den här tiden med mycket barn i huset över, och det är med saknad jag kommer att lämna den. Men visst är det ett pusslande och trixande för att få allt att flyta på.
Mat-tilda


Läser ditt inlägg och blir lite fundersam .
Visst kan det vara mysigt att sova tillsammans, men i en sk "sovsal" ?
Fungerar det verkligen, själv skulle jag tycka att det var alldeles för mkt gammelmodigheter över det, men kanske var det bättre förr ?
Hos oss har våra fosterbarn alltid haft egna rum.

Vad tycker kommuner /org egentligen om att man är familjehem men inte har så att barnen har egna rum med sovplatser ? (inget illa menat, men dom brukar påpeka och se att det finns plats)
Visst blir garanterat gemenskapen finare i familjen.
Men skulle aldrig kunna tänka mig att själv bli placerad i en vanlig familj och sova i en sovsal ?
Dela rum med en annan kille,tjej/syskon skulle inte vara något problem såvida det inte blev konflikter, men just en sovsal för alla.
Njae.

Fast alla fungerar vi olika.
Menar inget illa genom att påpeka, tyckte bara det kändes väldigt gammalmodigt på något sätt mot det samhälle vi i dag lever i. : )

Skulle själv aldrig klara av att ha det så.
Vill ha lite privatliv och något som verkligen är ens eget där man kan dra sig tillbaka om kvällarna och bara få va. : )


För övrigt kan jag bara ge tips om att storhandla, större förpackningar av allt brukar man kunna tjäna en krona på.
Baka eget bröd vet jag inte om man tjänar så mkt mer på om man slår ut det på vad det kostar med råvaror och el i dag, går nog rätt jämnt upp med att köpa bröd i affären och dessutom sparar man en jädrans massa tid. ;p
Det var skillnad förr då man hade storbak och mer tid än vad samhället kräver av en idag.
Sylt, saft etc etc att göra själv kan man säkert spara en krona eller två på om man har frukten på gården.


Mina tips. Storhandla mat som verkligen mättar, gör storkok och frys ner.
Införskaffa en stor frys eller två som är väl fyllda och man har plats till att köpa hem matvaror när det är extra priser titt som tätt.
Matplanering, matlista dag för dag (då finns allt alltid hemma och man behöver inte äta det dyraste jämnt, finns billigare alternativ som är god också)
Inga sovsalar, däremot kanske två eller tre barn kan dela rum,beroendes på kön och ålder samt storleken på rummet?
Mindre barn upp till ett år kan sova hos de vuxna för tryggheten och inte riktigt vet innebörden av eget rum ännu.
Ha ditt sovrum som ditt/ert sovrum och sov där utan barn för att orka med att ha en stor familj.
Även om det är bio barn eller placerade barn så behöver man faktist egen tid också . : )

MVH Anna
 
Tiden med sovsal var i början på 80-talet, och visst var det en annan tid då. Att det funkade berodde nog på att våra två första fosterbarn var omkring året när de kom och de hade stora behov av närhet. vi fick vårt första biologiska barn när fosterbarnen var 5 och 8 år.
Mitt nu 12-åriga avlastningsbarn har ända till nu behövt tryggheten av att sova i mitt sovrum. Hemma har han inte fått komma in till föräldrarnas sovrum förrän kl.5 på morgonen. Exakt 5 har han stått på tröskeln och krypit ner mellan föräldrarna och somnat skönt där. Sedan har han varit mycket svårväkt, trött och grinig i skolan. Hela natten har han våndats i sin säng och brottats med nattskräcken.

Visst är det gammelmodigt att inte ha egna rum, men vad säger att nymodigheter är bättre? Den verkliga åldern på våra fosterbarn överrenstämmer sällan med den biologiska åldern. En del har inte fått den trygghet, närhet och anknytning de behöver, en del har tagit ett alldeles för stort ansvar för föräldrar och syskon och nattens mörker kan vara skrämmande. I utvecklingen till vuxen ingår att gå igenom alla stadier som inte blivit riktigt genomgångna för att bli hela människor känslomässigt. Har sovit med 12-åringar på armen som nattats med Alfonssaga, likaväl som med 5-åringar på min mage.
Viktigast är väl att man ordnar det så att alla kan sova bra i rejäla sängar, och att de känner trygghet och närhet. För våra vuxna behov var ju oftast sängarna i barnens rum tomma :wink:
 
Underbart skrivet Mat-tilda har haft diskusion med vår kommun som menar på att alla ska ha eget rum men jag och min man tyckte att trygghet är viktigare i början och de höll med.

Undra hur många av barnen som är vana att ha eget rum? :smirk:

Bra tips om purjo mm....
 
Håller också med om att trygghet är viktigare än egna rum. Våra stora barn delade rum ganska länge, tror det har stärkt dem. Lärt dem mera hänsyn. Pojken fick dock eget rum, kunde ju inte tvinga honom att dela med tjejerna.

Har alltid haft min säng öppen för barn som behöver tryggheten. Ganska mysigt, om än lite trångt ibland. :smirk:

Vår lill kunde inte ta till sig närhet när h*n placerades, hade jätteproblem med det. Efter en tid skulle det bara sova i vår säng, på min vä arm, barnet låg då i fosterställning mot mig.
Efter ännu en tid när barnet blivit mer varmt i kläderna här så behöver det inte sova så mkt hos oss, nu ligger barnet en stund på min arm, först i fosterställning, sedan på rygg, med armarna upp och benen isär....tycker jag tyder på trygghet.

Detta var lite OT...men kunde inte låta bli att dela med mig...gjorde denna reflektion i natt....

Ha en bra dag alla!!
 
Vilken trygghet, värme, kärlek, omtanke....jag tycker denna tråd är värd att lyfta (trots den är gammal)

Jag brukar baka många bullar åt gången, det säger ju bara slurp!*L
Laga dubbelt när du ändå lagar...lägg i frys.
Planera planera planera...
Låt barnen vara med o göra matlistan, så tycker de det både smakar gott o vill hjälpa till på "sin" dag...

Ha en bra dag!
MammaC
 
Jag lägger mig också i denna tråd och bara måste få säga att jag tycker att Mat-tildas inlägg är mycket varma och kärleksfullt skrivna :claphappy:

Trygghet går absolut före nymodigheter anser jag,tryggeten är ju en av de saker VI SOM FAMILJEHEM ska stå för...vi ska fylla på där bio föräldrar brister och där är ju tryggheten en stor del!

Vi har lite plstsbrist i väntan på att kunna ( dyrt i våran kommun tyvärr) köpa hus så vi gjorde ett rum i vardagsrummet åt vår minsta eftersom storasyskonet till minsta behövde få vara lite ifred. det fungerar kanon men vi vill och orkar mer än väl ta emot en till så jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det...ideer? haha skojjar mest för det blir nog i princip omöjligt...vi är 3 barn och 2 vuxna just nu och har 4 rum och kök.

Kanontråd som jag tänker följa detta :claphappy: :banan:
 
Denna tråden har jag missat. Bra att jag hittade hit. Jag är ju en relativt ny storfamilj så jag puffar upp denna tråden lite och hoppas på fler braiga tips :)
 
Lite tips till (även om vi är inte så stor familj).
Tvätt:
- ha en korg till varje person med deras namn och bild om ni kan på, som kan kan byta sidan på + en sida ren och andra smutsig. Varje person då får ren tvätt i den (beroende på äldern) och ska flyta grejerna in i garderoben själv, sen bara byta sida på lappeb och lägga smustig tvätt i samma korg och låmna den till tvåtstudan en eller två gånger i veckan.

Och kanske lite som i dagis, men jag tycket att det är jätte bra om varje person har egen sko hylla som de ska altid ställa skorna på och egen, markerade krok för utekläder.

Corri
 
Hej
vi är just nu sex st barnen sover i egna rum .har plats för tre barn till i två rum :)
jag har alltid haft som ett mini dagis med låder i hallen osv
mat är något som alla behöver tycker att de viktigt att fast vi stor familj så äter vi ute i bland eller hämt pizza :claphappy:
lagar mycket mat hemma tyvärr så kan jag inte baka inte min grej :oops:
kläder vist ärver de kläder men självklart ska de ha snygga kläder
för de min man o jag som vill ha många barn :idea:
jag tycker att viktigt att de är som vilken familj som helst fast vi är flera :rollhappy:
kram Stormamma
 
Jag kan inte låta bli att fundera över hur ser erat samliv med partnern ut??? När det ligger barn på armar och mage. Hi,hi

Vi har satt en hasp på insidan av vår sovrummsdörr. Den är inte alltid på hi hi
 
Vi brukar inte hålla till i sovrummet :wink:
och sex kvälls/tid har vi inte sysslat med på många år. I duschen när vi "bara duchar". Ibland så måste vi "prata ifred". Eller mitt i natten så smiter vi iväg till en tom säng 8) . Jag tycker vi lyckas få till det lättare och oftare ju fler vi är här hemma . När alla barn är ute och leker tillsammans så brukar vi passa på. Ibland tar det en hel dag eller helg att avsluta det hela pga alla avbrott :D
 
Min favorit tråd!
Puffar på igen :banan:

PS familjen annorlunda börjar snart, också en favorit.
Ja den har ju inte så mycket med familjehem att göra men det är kul med många i familjen..
Kom igen nu, tipsa på!!

Carina :bounce:
 
Ja du...här är vi fem tonåringar 13-20 sista har ju passerat tonåren...
Middag till alla plus två matlådor.
Storhandlar för ca 1500kr i veckan kan behöva köpa till mjölk då det går åt ca 5 -7 l om dagen.
Vecko handlar som sagt planerar måltider när jag är där beroende på vad som är billigt denna vecka ser tex ut så här:
Lasagne,Kyckling kebab gryta,finsk korvsås,hämtpizza pga födelsedag,köttgryta m rotsaker i,köttbullar ,pasta m baconsås.
Många maträtter som går att tillaga i ugn,har även en stor fyrkantig stekgryta inköpt på lidl där mycket till lagas tar ALLTID med mig den även på semester :D
Plats brist ja ha ha alla har eget rum trots våra 110kvm. Små rum kattvindar osv en son bor i annat hus på gården. Vi har även plats för en till i utsluss lägenhet.
Trångt i köket men är väl på G att bygga ut det...
Två bilar och en buss modell äldre som vi ställer på vid behov.
Så har vi då vårat jätte gäng och alla kompisar som trivs här där det händer saker så tur är väl att vi bor på mindre hobbygård och många befinner sig i garaget o mekar epor,cross hojjar osv.
Kul ändå när jag för ett par veckor sedan hittade ca 15 tonåringar ute i mörkret och lekte burken.
Älskar att vara en stor bullrig familj. Man lär sig ta saker med ro....att åka ut på sjön ,till skidbacken osv kräver lite planering när det kommer till den enorma matsäcken man måste ha med sig.
Att äta på pizzan,mc donalds osv är något vi gör men ALDRIG alla samtidigt.
Även om vi tar familje pizza o beställer hem går det på en fem hundring utan problem.
skulle gärna lägga ut lite recept senare då jag även är kokerska i botten .
Värsta är nog när vi helt plötsligt får en muslim och en ny diet i familjen det brukar bli lite pussligt.
Jo just har även bakmaskin modell STÖRSTA o en skärmaskin
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp