Hedersrelaterat

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Var kan man hitta de kommuner som söker hem till dessa flickor? Jag har tittat på FACOs och familjehemsguiden, men just nu fanns det inga.

Ngn som har andra kontakter?
 
Turnit! Jag har en känsla, om än diffus att placeringar av den arten ofta slussas genom privata organisationer. Min känsla är just en känsla av mina små erfarenheter så jag har inga riktiga belägg för det.
När vi gick vår pride-utb. så kunde man välja "inriktning", jourhem, familjehem eller ensamkommande flyktingbarnhem. Det sades faktiskt inte mycket alls om just dem kvinnorna som behövde omplaceras pga hedersrelaterade problem.
Jag har däremot en bekant som är familjehem i vårt samhälle som haft sådana placeringar så jag ska faktiskt höra med henne.
Det jag VET att hon har sagt är att hon upplevde dem kvinnorns som kom till hennes hem pga hedersrel. ÄNDÅ valde att kontakta sina bioband så det avslöjades vart hon var. Det upplevde min väninna som mycket jobbigt eftersom meningen var att det skulle vara en anonym placering. Därför vet jag också att min bekant efter ett par år slutade ta emot sådana placeringar.
men jag ska höra mig för!
Vänlig hälsning MGB
 
Hej! De ungdomar som utsatts för hedersrelaterat våld går genom samma kanaler som övriga placeringar, enligt min erfarenhet. Mitt tips är att du hör av dig till kommuner även på avstånd från din hemort, eftersom de ofta placeras i en annan del av landet. Tyvärr är min erfarenhet precis som den som Mina Goa Barn beskriver. Rädda Barnen (tror jag det var) har en skrift om forskningsresultat om dessa ungdomar, som jag tycker att du ska läsa, om du inte redan gjort det.

Håller tummarna för dig! :D

Mama
 
Vad jag med vet, så går dessa placeringar precis samma vägar, som andra barn/ungdomar som ska familjehems-placeras. Däremot finns det organisationer som har särskilda boenden både familjehem och grupp-boende med inriktning på hedersrelaterade problem. Om du finns i eller omkring västra götaland, så vet jag att http://gryning.se/ jobbar med den problematiken o kontrakterar och utbildar/handleder familjer som tar emot dessa ungdomar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp