Hemspråksundervisning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar om ni har haft något placerat barn som haft hemspråksundervisning i bioföräldrarnas språk? Vår Liten är ju ännu inte skolbarn, men kom att tänka på det idag. Det är alls inte något jag kommer att kämpa för...., men undrar vad bestämmelserna är och vad ni har för tankar om detta.... Vår Liten kan inget av sina bioföräldrars språk-de pratar 2 olika. Liten flyttade från bio tidigt. Bioföräldrarna kan svenska så de kan ju kommunicera med varandra.

Någon med tankar och/eller åsikter?!
 
Det här är dengenerella information jag fått. Observera att detta gäller Stockholm.

För att ha rätt att delta i modersmålsundervisning ska en eller båda av elevens vårdnadshavare ha ett annat språk än svenska som modersmål och språket ska vara ett dagligt umgängesspråk för eleven. Dessutom krävs att eleven har grundläggande kunskaper i språket.
Adoptivbarn har rätt att delta i modersmålsundervisningen även om språket inte är ett dagligt umgängesspråk.
Eleven måste delta kontinuerligt, annars får den inte behålla sin plats till nästkommande termin.

Undantag för ovanstående är om språket är ett svenskt minoritetsspråk ex finska och samiska.
Har själv en liten som går på hemspråk då det gäller ett s minoritetspråk. Jag kan tillägga att jag inte pratar ett enda ord av detta språk.

Men jag skulle kolla vad som gäller där du bor. Kan bara säga att min "liten" tycker att det är kul och att det ger en koppling till bio föräldern som min liten behöver.

Lycka till.
 
Kan tänka mig att det här med hemspråk är lättare i storstadsregionerna. Vi har två syskon som vi sedan de kom har försökt få hemspråk till. Kommunen där vi bor är ovilliga att hjälpa till då det bara är våra barn i hela kommunen som har hemspråk i just detta språk. Känns viktigt att barnen har kopplingen till sina rötter genom språket. Redan nu när de bott hos oss ett halvt år har de allt svårare att uttrycka sig på ursprungsspråket vid umgänge. Tråkigt att barnens möjlighet att få hemspråk blir en fråga om ekonomi.
 
Håller med dig om att det är tråktigt att hemspråk blir en ekonomisk fråga. I mitt fall fick vi först nej sedan ja när de hörde vilket språk de handlade om. Men ska också säga att det är svårt när man själv inte pratar språket, min liten talar några få ord men vill själv lära sig mer. ( kanske får jag ett nytt språk på köpet)
Tycker att det låter urbota idiotiskt att dina små inte skall få ha hemspråk om de dessutom redan talar språket, de behöver ju underhålla det för att komma ihåg det.. Gör mig arg och ledsen för våra små med annan etnisk bakgrund att de inte ska få behålla denna del av sin kultur.
Jag hoppas att det ordnar sig.
 
OK! Hur ser detta ut idag för familjehemsbarn med....

Känns viktigt att barnen har kopplingen till sina rötter genom språket...
Bla....Underlättar den dagen de vill undersöka saker och ting, i kontakten med ursprunglig släkt osv.

Tänk bara på TV program där adopterade får hjälp i sitt sökande på svar, bio släkt, barnhem...
Att de ibland först när de har fått egna barn, ibland först då barnen börjar ställa frågor.
Och att kunna sina bioföräldrars/bio släkts språk hade varit en bättre utgångspunkt, och de då först i vuxen ålder börjar köra sig språket...

Att kunna flera språk är en skatt.

Mina bio vill jag lekfullt ska ha/få möjligheten till lära sig flera språk.

En möjlighet att plocka in tex engelskan till hela familjen är att ta emot en "farmor/mormor" från England :) Det är nämligen inte bara svenska ungdomar och vuxna som åker för att lära sig språk, uppleva kulturen, landet och" ta hand om" barn samtidigt:) (ordet för det försvann för det).

Det ska vi göra i familjen och ev ta emot en studerande en termin.

Språk öppnar dörrar.

Teckenspråk är icke att förglömma:)

:claphappy:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp