Hemtagning vad innebär det.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Först Lvu,.sista månaderna frivillig.Nu hemtagning... vad händer då ? soc säger luv ,,Men de bestämmer väl inte de ? Ska de hem på dagen ? eller ska de hem i väntan på beslut.
Och hur lång tid tar en sådan här sak ? de har ju just skickat ett remiss till familjegruppen o jag håller på att utredas,,,,,, ska de hem nu ? fttar ingenting o är ny som ni märker ...
 
Hej Melodi,

Jag är också ny här - helt ny, och inte aktivt familjehem än eftersom jag inte hunnit få en placering, utan jag väntar på tillökning i familjen, vi får väl se när detta blir :razz:
Tillsvidare består familjen av mig och mina två biologiska tonårsgrabbar.

Så jag har tyvärr inget svar på dina frågor, men blir lite orolig när man läser här på forumet och det verkar som det inte är helt ovanligt att barnen slits lite fram och tillbaka, och de som bestämmer inte verkar kunna bestämma sig över vart barnen skall vara?

Hur går det för dig, har du hunnit få någon mer information över hur dom tänker kring dina barn?

Vänliga hälsningar,
M
 
Ja har med läst det.Men hoppas de finns mer mellan raderna som vi inte ser . Jag tror de blir luv här. Men läser samtidigt grövre saker här o att då måste barnen lämnas tillbaka ?! Jag va kontaktfamilj från början så jag halkade bara in i det här.Men tycker samtidigt att det är väldigt roligt. Men vissa saker man läser här gör att man undrar vad man gett sig in på.Jag är med ensamstående vilket jag med ser som lite sårbart i vissa lägen. Hur de resonerar runt det med dig ? Hur gamla är dina grabbar.Jag har med en son som blir 16 år i sommar. :D Det är en jättebra sida att att läsa lite på... Hoppas du får någon snart,, en liten är väl bra när du har tonåringar ? eller hur tänker du ? Lite nyfiken bara där av alla frågor :banan:
 
Hej Melodi!

Mina killar är 13 och 16 :D
Dom ser nog inte det som ett problem; det här med att jag är ensamstående, jag har ju varit det hela tiden, och fick ändå gå utbildningen och är utredd och godkänd sedan förra våren. Kan ju dock förstå själv att det kan bli lite körigt ibland, eftersom man hela tiden måste göra allting själv, och inte kan dela upp sig mellan varven. Å andra sidan är man ju ganska van vid detta laget, har ju varit själv länge med mina grabbar :D Och sen kan jag nog tänka mig att det tar längre tid att få en placering när man är ensamstående för ibland kräver dom att man ska vara två... Roligt att höra att det finns flera ensamstående, för annars känns det som om det vanligen är par :banan:

Jo, jag tänker att jag nog helst skulle vilja ha en liten, vill att barnet skall vara yngre än mina och det vill nog även familjehemsenheten.. det blir mindre konkurrens emellan barnen då, eftersom de är så olika i åldrarna och har så olika behov.. har sagt under 10 iallafall för jag ville inte begränsa mig för mkt, men nu när förfrågningarna har kommit (har fått ett par nu på sistone, som det tyvärr i slutändan inte har blivit något av) så har det handlat om fyra, femåringar så nu känns det som om det kommer att bli ett såpass litet hjärta :love:

Jag hoppas också att jag får ta emot en ny liten familjemedlem snart, under tiden tittar jag på min systers barn som är i den åldern för att påminna mig om hur dom fungerade, det är ju ett tag sedan mina var så små!

Hur gamla är dina placerade, har för mig att jag såg någonstans att de också är i den åldern? Hur har det fungerat med anknytningen? I och för sig har du ju varit kontaktfamilj för dem, så du har väl känt dom ganska bra innan dom flyttade hem till dig?

Ha en bra dag,
M
 
Hej...
Jag tror de här med anknytning fungerat bra,Jag blev familjehem akut.Och är inte så insatt.
Jag har inte gått några utbildningar,men ska.Jag va heller inte utredd men vi håller på med det.
Jag va inte beredd alls.Kan tänka mig att när man går o väntat blir de en annan sak.
Det är 4 o 6 år,,Det är kul. :razz: Ganska mysigt med små igen.Ser det inte alls som att börja om. Ja det blir lite körigt ibland med två små. En hade jag inte tvekat alls,men tvekar fortfarande om de går med två,,, men nu är de ju här.Och jag kan ju inte bara ta en.Och de finns fördelar med två syskon.Bara man hinner med ,för barnens skull. Men som sagt nu vill mamman ha hem dem.Just som man har fått oordning allt :? ,kul att höra från någon annan ny,,,,, o bolla lite...Jag ser det som en fördel att vara ensam,men vet vad som är gjort o inte gjort.:) Ja man glömmer mer än man tror hur det är att ha små............ ofta tänker man just det..så är det ju.Jobbar du också ? /M
 
God morgon Melodi,

jag bor i samma stad :D
Jo, jag jobbar, men har sett här inne att man tydligen kan få inkomstborfall, så jag tänkte jag kanske skulle kunna få gå ned till halvtid (nu jobbar jag heltid) när jag får ett barn, och det tror jag skulle vara jättebra om man får, eftersom det lutar åt att det blir en såpass liten också.. jag har inte direkt nära till jobbet heller...
Hade inte en aning om att man kunde få det innan jag hittade detta forum, så det kändes jättebra. Får svårt att gå ned såpass mycket i tid annars, eftersom jag då kommer tappa mer i inkomst än jag får in tror jag, och då blir det svårt att klara alla utgifter.

Ja, det är ju jättebra att ha hittat någon man kan bolla med, det kommer man säkert att behöva många gånger misstänker jag :D

Ha en bra dag,
M
 
Hej
Jag jobbade heltid.De informerade mig att jag skulle fortsätta med heltid som vanligt.Det fungerade en vecka.Jag menar de ska ju va bra för barnen.Jobba heltid o ensam med tre.
Och de va inga problem när jag sa att jag inte fick ihop det. Kunde ju vem som helst ha räknat ut.
Dagis 7 til 17.00 :? Jag kan tycka när man är så grön som jag var.Att de bara skulle erbjudas. Jobbar 75 % men skift. Jag tyckte med att omkostnadsersättning va hög.Men börjar man räkna så vet jag inte....de är ju sjuka minst en gång i månaden o de förllorar man ju på..Men allt går att förhandla till sig om man är konkret va pengarna ska till.Sen har ju jag varit ensam med ett barn,o förmodligen inte så ekonomisk,,, nyttigt. Måste storhandla nu förtiden. :bounce:
 
Anser att de allra flesta barn som placeras behöver en vuxen hemma på heltid en tid, några månader minst , då barnen o vi vuxna behöver landa i den nya situationen o för att hinna m möten o telesamtal m soc, organisationer, biosarna o andra aktörer. Lycka till i era uppdrag!
 
Hej Melodi och Gör mitt bästa!

Aha, vad bra att du fick gå ner i arbetstid, jag kan verkligen förstå att det bara fungerade en vecka att jobba heltid - och vara ensam med tre stycken barn!! Vojvoj, det är klart man inte vill lämna på dagis kl 7 och hämta 17.. och det skulle se unjefär likadant ut för mig om jag skulle fortsätta heltid efter att jag fått en liten... det går ju helt enkelt inte, för som du säger Gör mitt bästa; man ska ju hinna med alla möten och allt annat runt-i-kring också förutom hela vardagen för övrigt.

Så man kanske kan be om att få vara hemma heltid ett par månader när man får hem den lille? Hur lång tid kan man behöva vara hemma och landa och "bounda" om vi antar att det är ett barn i fyra-femårsåldern som kommer? Kan man få hela inkomstbortfallet om man får lov att vara hemma en period då?

Ha en trevlig kväll,
M
 
Fick en 2åring placerad , fick besked att önska tjänstledigt ett helt år, på heltid. Det behövdes. För det var många o långa resor till möte o umgänge. Varje vecka första halvåret . O barnet , som inte gått i förskola fick börja förskola i lugn takt, 15 timmar / vecka efter 6 månader. Så att vara hemma MED full ersättning- lönrbortfallsersättning ( plus arvode o omkostnad) var behövligt .
 
Hej Melodi,

jag har skickat ett PM till dig :)

Hej Gör mitt bästa,

Tack för svaren, det känns bra att veta att man kan få vara hemma en tid, och att man inte behöver oroa sig för inkomsten under tiden.

Önskar er alla en trevlig helgdag.
M
 
Hej!

:razz: ett personligt meddelande, dock måste jag erkänna att jag inte vet hur man ser om man fått ett sådant? Jag tror man går in via kontrollpanelen och översikten, där finns "personliga meddelanden" :razz:

Testa och se om jag har rätt eller om jag är ute och cyklar, hehe.

Ha en bra dag,
M
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp