Hemtagning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi fick just reda på utav föräldrarana att dom har gjort en hemtagningsbegäran, min fundering, varför kan inte soc ringa och berätta det. Våran lille ängel tror just nu att han snart ska få flytta hem till mamma, och hur ska vi förklara det, att det inte är riktigt klart. Jag vet också att dessa små liv bara är till låns, men känslor finns när barnet har bott hoss oss i över två år, och det som bio har gjort har satt sina spår i barnet. Imorgon är det möte med den berömda komunen vi får se hur det avlöper. :?
 
Hej.
Det finns föräldrar som ständigt lämnar in hemtagningsbegäran, och bara för det så får dom ju inte hem barnet utan utredning och det tar tid. Har en placering som bodde hos oss i 10 år, varje halv år krävde mamman att få hem sitt barn. Så trist alltid då föräldrana delger barnen att NU SKALL DOM FÅ KOMMA HEM.... Men för ett litet barn är det där dom bor just nu som är deras hem.
Lycka till
 
Man skulle önska att alla var "vuxna" och behöll hemtagninganmälan för sig själva tills man visste hur det säkert skulle bli och först då ta det med barnet. Vi har också varit med om detta vid några gånger vilket innebar att barnet gång på gång förberedde sig för att flytta hem. Föräldrarna lovade också guld och gröna skogar varje gång... och så blev det aldrig hemgång.

Jobbigt för barn att behöva leva i uppbrottskänsla med allt vad det innebär, oro, ångest, sorg och försök till att försöka bryta eller avstå från de känslomässiga band de har i den nya familjen, med vänner och annan släkt. Och detta samtidigt som de ser fram emot att flytta till det biologiska hemmet. Ja, suck, det är inte lätt att vara barn :roll:
 
Hemtagningsbegäran....jag är så trött på svensk lagstiftning ibland. :evil: . . O dessa bioföräldrar som ställer till oreda för sina barn!!!! Och mitt i allt finns vi. Jag är negativ idag, har precis fått reda på att föräldrarna åter klagar på umgänget och vill ha umgängena utan oss närvarande. Tyvärr är soc lite (som ofta) försiktiga och inte riktigt vågar vara raka. :littlesad .

Hemtagningsbegäran hade vi förra året- och allt som allt tog det 13 månader från begäaran lämnades in till dess att det var klart i Kammarrätten, och barnet bor ju kvar här....

Ja, jag anser att soc ska berätta för oss, vårt soc gjorde det inte, utan blev förvånad då jag sa att jag vill ha ALL information jag har rätt till.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp