Hemutredning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Efter att bara varit flitig läsare på "familjehemmet" så har jag nu blivet medlem.
Jag undrar om ni andra fått er hemutredning på papper hem?
När dom avsluta utredningen sa soc att vi skulle få läsa den.
Men nu svarar dom bara att dom ej hunnit skriva ner utredningen och det kan dom göra efter ev. placering.
Jag vill ju läsa vad som står om oss och rätt eventuella fel.
Min fråga : Har vi rätt till vår egen utredning? Och hur länge får det ta?
Börjar misströsta att någonsinn få ett uppdrag.
En annan kommun har frågat oss om dom kan få den färdiga utredningen, går det?

Hoppas på era svar.
 
Ni har RÄTT att ta del av er utredning. Vi fick tjata i ett HALVÅR innan de orkade skriva ut den... :bounce:
När ni väl fått den, får ni lämna ut kopior till vilka kommuner eller organisationer ni vill.
Det brukar vara ett plus att kunna presentera en färdig utredning.
Ge dig inte , lycka till !
 
Hej

För oss va det lika dant. Dom färdigställer inte utredningen förens man får en placerings erbjudande . Detta fick vi förklaring på att dom
Sparar tid och pengar på detta då det inte är säkert att ni tar en placering från deras komun org och då har dom gjort en fulständig utredning inonödan på
Er. Dom delar ogärna med sig av utredningen till andra komuner då dom investerat massa tid och pengar i eran utredning och sen tar ni den och ett kostat hos någon annan . Lite snurrigt svar men hoppas du fick lite klarhet idet
 
vi fick läsa vår utredning jättefort och godkänna den, sen tog det knappt en vecka så hade vi den hos oss i vårt eget ex.
 
Vi fick vår på posten och ombads läsa och påpeka om något saknades eller blivit missuppfattat. Den var OK tyckte vi. Ett mycket positivt och proffsigt agerande från Skärholmens stadsdel i Stockholm. Denna utredning har vi använt och även fått kompletterat av andra kommuner.

Att kommunerna håller på utredningen är ytterligare ett skäl till att familjhemsvårdens kostnader ska vara en statlig kostnad. För visst kan man förstå de kommuner som blir snuvade på sitt arbete och bara får en kostnad.
 
Samma som Trygga Rekan. Men det var också samma stadsdel i Stockholm så de kanske är det goda exemplet på hur det ska fungera?
 
SKORPAN01 sa:
Hej

För oss va det lika dant. Dom färdigställer inte utredningen förens man får en placerings erbjudande . Detta fick vi förklaring på att dom
Sparar tid och pengar på detta då det inte är säkert att ni tar en placering från deras komun org och då har dom gjort en fulständig utredning inonödan på
Er. Dom delar ogärna med sig av utredningen till andra komuner då dom investerat massa tid och pengar i eran utredning och sen tar ni den och ett kostat hos någon annan . Lite snurrigt svar men hoppas du fick lite klarhet idet

Jo, jag tror också att det kan vara så. Men när utredningen är klar kan det ju inte handla om pengar att få ner den på papper. En annan kommun vi kontaktat, börjar inte ens utreda fören dom vill placera. Dom erbjöd oss en placering utan att utrett oss alls (problem tonåring, vi tacka nej) Där fatta jag på en gång när dom hala ut på utredningen, som inte ens påbörjats att dom ville ha ägande rätt på oss (dom ville inte utreda oss åt någon annan). Men denna kommun som inte skickat oss utredningen fast vi ringt om det i månader. Sa vid sista träffen att -Vi skickar det här och det är bara ni ringer fler kommuner om ni vill. Uppfatta dom som mer seriösa än första kommunen, Men nu börar jag ju tvivla.
Vi bor i ett område där folk har lite dyrare kläder på barnen, likaså våra egna. Vi sa att "låne barnet" kommer naturligtvis ha samma märken på kläderna. Vad bra tyckte dom. Och i nästa andetag. Omkostnad ligger på soc nivå! Opps!! Hur tänkte dom att dom ska ha råd placera barnet hos oss. Mina barn lever inte på soc nivå. Nu tvivlar jag på att någonsin få en placering, från denna kommun. Men dom har ju redan utrett oss och om dom inte vill ha oss, så kan vi åtminstone få vår utredning.
Ingen som vet hur länge vi ska vänta, ska vi ringa högre upp. Har man ingen rätt att få den innom en viss tidsram?
 
"Vi bor i ett område där folk har lite dyrare kläder på barnen, likaså våra egna. Vi sa att "låne barnet" kommer naturligtvis ha samma märken på kläderna. Vad bra tyckte dom. Och i nästa andetag. Omkostnad ligger på soc nivå! Opps!! Hur tänkte dom att dom ska ha råd placera barnet hos oss. Mina barn lever inte på soc nivå."


Det här med olika standard kan ju vara lite marigt........ Ett barn som kommer från knapra ekonomiska förhållanden där märkeskläder inte finns på kartan.....kommer till ett område där alla har dyra märkeskläder..... jag vet inte om man gör dessa barn en tjänst genom att ekipera dom på detta vis....man ska ju ha i åtanke att dessa :angel: eventuellt ska hem igen..... samtidigt ska dom ju ha samma standard som ens egna barn, DET ÄR FAKTISKT ETT DILEMMA. En stackars ensamstående mamma som lever på existensminimum kommer ändå ha problem att ens mäta sig med standarden på våran mat, har man då vant :angel: vid märkeskläder, semestrar, utlandsresor, skidsemestrar så hamnar föräldrarna i ett väldigt underläge.
En uppväxtplacering är det ju annorlunda med MEN även fast dom TROR att det blir en uppväxtplacering så är det ju långt ifrån att det blir så alla gånger.

Vi är ju jourhem och vi har fått många som kommer med trasiga urvuxna kläder, man skulle vilja ge dessa :angel: massor med fint men med tanke på att ca 50% ska hem igen så skulle vi göra dom en björntjänst, så jag är noga med att absolut inte köpa märkeskläder, utan HM och Kapp Ahl gör vi alla inköp på.

Många gånger så är ju standarden ändå högre här än vad dom haft hemma, vi fick en :angel: som kom in i vårt kök och tittade storögt på brödrosten och sa -oj har ni en brödrost!!!!!
Och när :angel: fick höra att vi hade 2 bilar så var hans lycka total....... (8 år var den :angel: )

Så det här med olika standard i olika hem är faktiskt ett dilemma.
Hur resonerar ni andra?
 
Hej på er!

Jag håller med Trixen.
En tanke är också hur det känns för bio. Det är u viktigt att ha en bra relation med dessa och om vi då ger barnen märkeskläder och så av ren välvilja kan det ses som ett sätt att konkurrera med bio. Samtidigt vill vi ju inte att våra lånebarn ska skilja sig från våra egna.

Tre
 
Nu måste jag slänga in lite åsikter också :banan:
För det första tar inte soc hänsyn till att ni väljer att köpa märkeskläder, det är upp till er. Då skulle nog ALLA helt plötsligt kräva extra omk. för att kunna köpa dyrare kläder... Noll chans skulle jag säga..
Jag personligen köper hellre kläder lite billigare (dock ej begagnat) och får mer för pengarna.
HM, Lindex, Kappahl osv. Sen har vi en egen tonåring som vill ha tex OnePiece, då blir det färre kläder för henne. Jag kan inte föreställa mig att en liten bryr sig om MÄRKET, det är ju vi vuxna som styr valet. Tonåringar däremot ser ju såklart vad andra har på sig och kanske påverkas av det.
Jag är också noga med att våra placeringar, jour eller inte, ska ha hela, rena och fina kläder. Precis som våra biobarn. MEN inget soc skulle betala extra omk för att vi vill köpa märkeskläder....
Kräver man något sådant, tror jag att man blir bortvald som familjehem. Men vad vet jag :rollhappy:
 
Kråkan....jag har också undrat över den här inställningen till märkeskläder..... :?
Ska vi verkligen lära våra barn(placerade som egna....) att bara det dyraste duger?Eller att du som ungdom bara är rätt om du har märkeskläder.....???? 8)
Jag inbillar mig att det är viktigare att lära barnen det här med ekonomi.....och att välja utefter vad man har råd med.....att det är insidan som räknas även om det är viktigt att vara ren&hel.....och också prydlig!
Vi ärver,byter,köper billigt och mina barn får alltid höra att dom är så snygga och fina....DET är viktigare för mig och min familj än vilket märke=pris det är på kläderna.Visst, ibland har mina barn också velat ha märkesgrejor och då får dom så gärna köpa....men inser ju att det kostar mer än det smakar.....För summan man får köpa för är ju densamma!
Jag anser att min främsta uppgift är att se till att alla mina barn kan stå på egna ben och fixa sin egen försörjning.....(utan att hamna i skuldfällan...). :claphappy: För mig är det ett seriöst jobb!Ingen curling här inte!!!
 
EJE sa:
Kråkan....jag har också undrat över den här inställningen till märkeskläder..... :?
Ska vi verkligen lära våra barn(placerade som egna....) att bara det dyraste duger?Eller att du som ungdom bara är rätt om du har märkeskläder.....???? 8)
Jag inbillar mig att det är viktigare att lära barnen det här med ekonomi.....och att välja utefter vad man har råd med.....att det är insidan som räknas även om det är viktigt att vara ren&hel.....och också prydlig!
Vi ärver,byter,köper billigt och mina barn får alltid höra att dom är så snygga och fina....DET är viktigare för mig och min familj än vilket märke=pris det är på kläderna.Visst, ibland har mina barn också velat ha märkesgrejor och då får dom så gärna köpa....men inser ju att det kostar mer än det smakar.....För summan man får köpa för är ju densamma!
Jag anser att min främsta uppgift är att se till att alla mina barn kan stå på egna ben och fixa sin egen försörjning.....(utan att hamna i skuldfällan...). :claphappy: För mig är det ett seriöst jobb!Ingen curling här inte!!!

:claphappy: Kunde inte sagt det bättre själv!
Förstår inte att ett litet märke på kläderna, som ibland t o m inte syns, ska betyda så mycket.........
Så mycket att det är värt ett par byxor mot 2 billigare+en klänning+ ett par tröjor för samma peng!

Skönt att höra att man inte är ensam.......... :rollhappy:
 
Jag förstod att om jag skrev ordet "märkeskläder" skulle all fokus hamna på det.
Trist.
Jag tycker det skulle se mycket illa ut när min egen har en is björn jacka, och jag köper en jacka på lindex till låne barnet.
Jag tycker om kläder med kvalite. Och mina barn har kläder från lindex men ej ytterplagg.
Och vi har inte pratat pengar alls med kommunen.
Men vi lever ett gott liv, så som många av er gör.
Tänk att ett ord som märkeskläder kan väcka så starka känslor.

Första tråden jag läser där ALLA är för lägsta omkostnad.
För det handlar ju inte om mina val av kläder, utan om låg omkostnad.

Alla arga trådar jag läst, där nybörjare tar i mot lånebarn till rea pris.
Humm... nu säger ni imot er själva.


Pengar är är känsligt ämne men var och en gör ju vad dom vill med sina egna pengar.
 
Nejdå WoodyoBuzz jag tycker inte att det bara fokuserades på märkeskläder, jag skrev att det var ett DILEMMA för att vissa av dessa barn ska hem till kanske ganska fattiga förhållande, och frågan är då om man gör barnen en tjänst?
Nu beror mycket på åldrar också, och jag förstår vad du talar om, i min kommun så har hälften av alla tonåringar Canada goose jackor och Fjällräven som nu är "inne" dessa jackor kan kosta 4-6000, men sånt skulle jag aldrig drömma om att köpa, vill mina biobarn ha så får dom spara och lägga undan sina klädpengar ett år om dom tycker är värt det.
Samma med en placerad tonåring, dom skulle också få spara till det.

Vem har sagt att någon är FÖR lägsta omkostnaden?? Självklart borde ALLA ha högsta, att lägga pengarna på bra mat och upplevelser måste också få kosta :banan:
 
Fel av mig Jag skrev inte ens märkeskläder.
I mitt andra inlägg skrev jag "lite dyrare"
och "av samma märke"

Jag köper inga svindyra kläder. Har varken lust eller råd med det.

Trixen: du svar och i ditt inlägg nämner du ordet "märkeskläder"
var på resten hakar på och alla har ordet med i sitt inlägg.

Så ja fokus hamna där.

Och ja, jag läser då mellan raderna. "jag skrev soc nivå". Det tolkar jag som lägsta.
Vem som då skrev. "får inget högre om man vill ha dyra kläder"

Åter igen vi har inte pratat pengar med soc.

Min tråd handlar om hur länge man ska vänta på utredningen.
Så kapa inte denna tråd.
Starta en ny på "ekonomi"
 
WoddyoBuzz

Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar, 2012, 23:17

Hemutredning

Inläggav WoddyoBuzz » 04 apr, 2012, 2:34
Efter att bara varit flitig läsare på "familjehemmet" så har jag nu blivet medlem.
Jag undrar om ni andra fått er hemutredning på papper hem?
När dom avsluta utredningen sa soc att vi skulle få läsa den.

Hej
Vi fick våran utredning hemskickad så snart den var tolkad för revidering och godkännande sedan fick vi tillbaka den i godkännt skick. Maila dem (allt registreras då på kontoret) och be dem skicka den för godkännande och ev revidering.

Kul att du har hittat hit, har du läst forumreglerna, gör det och sänk tonen lite....så kommer vi nog att ha utbyte av varandra :wink: man kan inte ta åt sig av allt...
Kram Carina
 
mammac sa:
WoddyoBuzz

Inlägg: 4
Blev medlem: 26 mar, 2012, 23:17

Hemutredning

Inläggav WoddyoBuzz » 04 apr, 2012, 2:34
Efter att bara varit flitig läsare på "familjehemmet" så har jag nu blivet medlem.
Jag undrar om ni andra fått er hemutredning på papper hem?
När dom avsluta utredningen sa soc att vi skulle få läsa den.

Hej
Vi fick våran utredning hemskickad så snart den var tolkad för revidering och godkännande sedan fick vi tillbaka den i godkännt skick. Maila dem (allt registreras då på kontoret) och be dem skicka den för godkännande och ev revidering.

Kul att du har hittat hit, har du läst forumreglerna, gör det och sänk tonen lite....så kommer vi nog att ha utbyte av varandra :wink: man kan inte ta åt sig av allt...
Kram Carina

Tack för ditt svar:
Men min ton läser ju du nu mellan raderna :smirk:
Och ja jag har läst forumreglerna Carina! (Hoppas du inte heter, det för det är imot reglerna.)

Jag tackar för alla svar: Det gilllas.
Men fortfarande ingen som har ett svar på om någon tidsram.
Så förmodligen finns det inte någon, dom får dra ut på det i evighet.

Vi ska maila. Kan vara bättre än att ringa. Så tack Carina :claphappy:
 
Jo kan hända att jag kapade tråden lite när det blev tal om kläder, ber om ursäkt för det, men i skrift kan mycket läsas mellan raderna......

Nåväl din första fråga om utredningen kan jag tänka mig att soss kan ligga på hur länge som helst, vill dom jäklas för att inte familjehemmet ska använda den till någon annan kommun så kan jag tänka mig att dom kan säga "den kommer snart" i flera år. :angel
 
Det var jag som skrev att man inte får högre arvode för att kunna köpa märkeskläder.
Du skrev aldrig ordet märkeskläder, det stämmer, men om man skriver "dyrare kläder" och " samma märke" får man nog kanske räkna med att folk tolkar det som märkeskläder....vad jag vet är Isbjörn dessutom ett ganska dyrt märke, så alla som skrev märkeskläder tolkade det ju rätt...
Din första fråga handlade om hemutredning, men sedan skrev du faktiskt själv om " hur soc ska ha råd att ha er som familjehem" ( inte ordagrant) med andra ord var det dina egna ord som fick igång denna märkesdiskussion.... Detta är ju ett diskussionsforum, där man får många bra tips och råd. Samtidigt får man räkna med massor av olika åsikter om allt. Även upprörda sådana. Så länge man håller en god ton och inte anklagar eller gör otrevliga påhopp, så tycker iallafall JAG att det är väldigt intressant med andras erfarenheter och åsikter. Det är inte lätt att veta hur man ska formulera sig alla gånger och det är nästan alltid någon som tar illa upp eller missförstår. Jag vill tro att alla gör sitt bästa för att hålla en trevlig stämning på detta forum, ibland kan det ändå bli fel. Det du skrev tolkades på ett helt annat sätt än du önskade, de flesta reagerade på samma sätt. Det behöver inte vara något negativt även om du upplevde det så. Se det istället som att du fick massa bra och konkreta råd inför ditt kommande arbete och livsstil som familjehem :wink: Det är inte lätt, men det är enormt lärorikt och boostar iallafall MITT ego, att få göra en insats ! Ta inte åt dig av dessa åsikter på ett negativt sätt, det är inte på detta forum du ska "strida" ... Det är här du får stöd gentemot soc och " andra" .... :bow
Lycka till i framtiden !
 
Woodyobuzz jag tycker att du ska ligga på soc för att få utredningen FÖR GODKÄNNANDE av Er. Annars kan de ju inte själva använda den. Ligg på ring tills du får den.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp