Hets ätning??

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Självklart är detta ett problem som uppstått av bristande omsorg där det inte funnits mat alt inte funnits på regelbundna tider men vi har en nio åring som äter överdrivet mycke o då menar jag MASSOR
Idag har jag listat följande
Frukost: En macka o ett glas mjölk
Mellis med till skola; Macka o äpple
Lunch: Har jag ingen koll på men det var gott o då har det nog ätits mycket
Mellis: :En mandarin,gurkbit och en morot och kakor
Middag: En jätte portion lasagne lika stor om inte mer som min mans plus en knäcke macka o massor med sallad.
Detta kunde ha varit mer om vi inte försöker o begränsa.För att inte skapa en anorektiker hävdar vi envist att kroppen mår inte bra av för mycket mat pratar om magstorlek att kroppen måste hinna ta hand om all mat osv
Någon som varit med om liknande hur har ni gjort??
Barnet börjar dessutom bli knubbig för hade det varit ett pinn smalt barn kanske jag inte hade reagerat lika mkt
 
Såna har jag haft ett antal.....
Vi begränsar rejält, kakor, godis, läsk bara på helgen, vill man ha portion nr 2 så får man äta en portion sallad först, då brukar intresset svalna direkt.
Chips byter vi mot micropopp, bordsmargarin byts ofta ut mot mjukost som är mindre fett, o.s.v
Lagade ofta mat som dom inte gillade så mycket, fiskbullar o potatis o.s.v :angel
 
Jag tycker att det brukar lugna ner sig efter ett tag. Men det är en svår balansgång. Man vill inte att de ska uppleva att de inte får äta då de faktiskt känner hunger, för det är ju det som de gör. Samtidigt vill man inte att de ska må dåligt av att de vräker i sig såna mängder eller att de ska gå upp för mycket i vikt.
En svår balansgång.

Jag har haft små små barn som har ätit dubbelt så mycket som min man, och tro mig, han äter som en häst.
Tycker att det brukar lugna ner sig då de känner sig trygga i att det faktiskt står mat på bordet varje dag, att det finns mat i kylen o.s.v.
 
barnet har bott snart fyra månader hos oss.Vi är noga med matrutiner har matschema vi följer o det finns inget denna unge inte äter o sallad ,grönsaker är jättegott tom fisk som hen säger vara äckligt slinker ner i mängder.
Att ta bort saker funkar inte då vi har fler ungdomar i huset som då måste bli utan oxå.
godis chips o fika bröd på bestämmda dagar
 
Just det du lista upp i dag var ju inte mycket i mina öron!
Som du själv skriver det du reagerar på är att :angel:
börjar bli knubbig. Och om så inte var fallet skulle du inte
tänkt tanken att :angel: äter för mycket.

Börjar man påpeka och begränsa så kan man lätt få barnet att bli fixerad vid mat.
Äter ni sen middag så :angel: är vrålhungrig?
För du nämner ingen kvällsmacka.
Luska om skolmaten, är ju inte ens säkert att :angel: äter massor även där.
Barn behöver de feta utbudet av mjölk smör, dom håller sig mätta längre och behöver energin till sitt aktiva liv och växande kroppar. Att äta sig mätt på sallad mättar ju bara för stunden fort är ungen hungrig igen.
Nu vet ju inte jag om :angel: var mager när den kom till er.
Om portionen är enorm till middag. Lova att det blir även kvällsfika så att :angel:
vet att den inte behöver ladda upp för hela natten.
Man kan typ säga: -Oj vad gott detta var men nu ger VI oss så "pappa" får matlåda med på jobbet. Och så vi orkar med lite fika sen!
Mina barn har alltid kvällsfikat.
Det knubbiga kan komma och gå dom växer ju lite olika takt.
 
Tack för era svar o det behövs skönt o höra era tankar o erfarenheter då jag kört fast....
Nä dagen hade inte gått längre än till middag.Kvällsmål finns oxå alltid en macka eller frukt innan läggdags.
Vi är så fyrkantiga i vårt liv så måltider är ALLTID 17.00 kanske något senare på helgen om man varit iväg o gjort något.
Har begränsat och sagt att vi som är hemma ska ha lunch dagen efter o jag ska få matlåda.
Känns mer nu när jag inser att jag provat det mesta att detta oxå är en form av trots en del i barnets övriga problematik att styra o ställa o trotsa.
Tex har vi haft problem vid frukost äter BARA en sorts smörgås. I morse testa jag o stoppa undan det brödet inkl knäckebrödet som annars äts o bara ha annat framme och då vräker man i sig två st av dessa smörgåsar som man tidigare deklarerat att man HATAR.
Nä barnet var inte trådsmal när hen kom till oss men å andra sidan varit placerad i sex månader på annat ställe.
Förstår att barnet växer är aktivt men det är ju så enorma mängder så jag inte förstår hur magen ens får plats med allt. Min dotter var o är pinn smal o har alltid ätit enorma mängder men inte ens i närheten av detta.
Det är ju en balansgång att gå detta då man inte vill skapa andra problem.
 
Spontant känns det inte som att det var så mycket i matväg, inte som du beskriver det.
Sen undrar jag hur gammal :angel: är.
I perioder behöver ju kroppen mera näring för att orka växa, allt även beroende på hur mycket man rör sig osv.
Har :angel: egna pengar och i sa fall vad köps? kan det tänkas att knubbigheten kommer från godis och annat som :angel: kan köpa själv.

Många ggr när man äter mycket och inte känner mättnad kan det vara så att kroppen saknar något näringsämne.

Känner inte att detta skulle vara så allvarligt utifrån din lista.
 
men hen som är nio äter mer än min man!!!!! mer än vår två meter långa tjugo åring annars skulle jag inte reagera
godis o sötsaker har vi väldigt begränsat
 
Jag har haft några :angel: som gått på överviktsenheten på Huddinge sjukhus....

Och som läkarna säger "Det är inte farligt att vara hungrig" däremot drar det med sig massor av problem för överviktiga barn, både fysiskt och psykiskt.
Jag glömmer aldrig 8 åriga jourisen som var ordentligt överviktig sockerberoende och orkade inte ens vara med på gympan eller ta en prommis...
Ett halvår senare så strålade barnet, magen var borta, han sa t.o.m själv....-kolla jag kan se mina fötter!! helt plötsligt ville han vara med på gympan, han blev aktiv och orkade hoppa studsmatta och leka med kompisar.
Lärarna i skolan var helt lyriska
MEN hans mamma var inte glad, varje umgänge försökte hon göda den lille, han hade alltid fått mat, godis och läsk när han var missnöjd eller hade ont i magen, benen eller lilltån.

Den lille som alltid gick i samma mjukisbyxor tyckte efter några månader att det var KUL att handla nya jeans och stå framför spegeln i provrummet.

Så i den här åldern kan man fortfarande göra ganska mycket, värre med tonåringar, där blir det en makalös balansgång tycker jag.
 
Tack för ditt svar jo det är ju en jätte balans gång.
Men nu börjar jag allvarligt fundera vad detta eg bottnar i.
Till lunch serverade jag samma lasagne som igår skulle hets ätas o idag var det fel på såsen på lasagnen och trots klagomål åt en normal portion o bad inte om mer.
 
Nä det där är inte mycket mat. Ta bort frukt, grönsaker och kakor så har du inte en överdrivet stor matmängd. Glöm inte att påminna din :angel: att det serveras mer mat senare och det innan :angel: ätit färdigt. Dessa barn äter för dem vet inte när dem nästa gång får mat. Kan säga att vår förra 3åring åt BETYDLIGT mer än det du listade när hen kom hit. Det lugnar sig säkert och kanske lite trevliga promenader vore bra. Att prata för mycket om vad som är bra och inte bra kan bara (tror jag) skapa oreda.
 
För att det ska kallas hetsätning måste det väl ätas på ett speciellt sätt också.... På ett hetsigt sätt- kastas maten in?? OM h*n fick välja själv- hur mkt skulle hn äta då. Jag menar- hur mkt är en macka o ett äpple egentligen?? O sallad- det är väl superbra att det äts grönt?? Hur har barnet det med rörelse o motion? Det som listats tycker inte jag verkar mycket alls- är du orolig kan du väl kontakta en dietist?

Är lite negativ till att man använder ordet hetsätning- om det inte rör sig om en riktig hetsätning...har jobbat med ungdomar med ätstörningar - bulimi o anorexi o att hetsäta är en svår situation som barnet behöver proffessionell hjälp med om det är det det handlar om... Ta konntakt med jskvården/ dietist/ skolhälsovrden o fråga om dina oro är befogad.....
 
Nä, kan inte heller tycka att det listade kan kallas hetsätning..........
Den mängd som listades äter/åt mina som 6-7åringar.
12-åringen har alltid ätit mycket, mer än mig sedan han var typ 3-4 år.
Vill helst ha rejäla portioner lagad mat tre gånger om dagen!

Aktiviteter och rörelse är väl snarare att rekommendera istället för att minska på maten.
Och att maten är rätt, men det verkar du ju noga med.
Håller med GMB, kontakta något proffs och kolla med dom som kan.
Lycka till!
 
hoppsan sa:
Självklart är detta ett problem som uppstått av bristande omsorg där det inte funnits mat alt inte funnits på regelbundna tider men vi har en nio åring som äter överdrivet mycke o då menar jag MASSOR
Idag har jag listat följande
Frukost: En macka o ett glas mjölk
Mellis med till skola; Macka o äpple
Lunch: Har jag ingen koll på men det var gott o då har det nog ätits mycket
Mellis: :En mandarin,gurkbit och en morot och kakor
Middag: En jätte portion lasagne lika stor om inte mer som min mans plus en knäcke macka o massor med sallad.
Detta kunde ha varit mer om vi inte försöker o begränsa.För att inte skapa en anorektiker hävdar vi envist att kroppen mår inte bra av för mycket mat pratar om magstorlek att kroppen måste hinna ta hand om all mat osv
Någon som varit med om liknande hur har ni gjort??
Barnet börjar dessutom bli knubbig för hade det varit ett pinn smalt barn kanske jag inte hade reagerat lika mkt

Det är alltid ett dilemma med mat för mycket? för lite?... Jag tycker inte heller att det du listade är för mycket för en 9 åring, tycker tvärtom att frukosten kanske är lite klen, lägg till en port havrebrynsgröt eller naturell yoghurt, med lite bär och lite havrefras/knäckemacka
Mer fibrer och mer vatten, protein så mättar det längre!
likaså till mellis 2 knäckemackor och en ta bort en frukt istället
Vatten imellan, och inte för långt mellan målen när vi pratar mat med barnen i skolan så brukar vi tänka en knytnäve kolhydrater, en knytnäve grönsaker en knytnäve protein efter sin egen hand....
Men som tidigare sagts fråga på vårdcentralen, skriv en matdagbok först!
Kanske mask i magen om den är sugen hela tiden, bara en tanke. Usch det är svårt, att ge råd när man inte sett själv.
En del barn vill äta mycket volym då gäller det att det inte är energirikt och en del äter väldigt lite då gäller det att det är energirikt, Balans

Det ger sig nog;)
 
Hej!
Jag noterade ditt inlägg och kollade upp vad min 9-åring egentligen stoppar i sig....
(Nu sportar h'n 2 ggr iveckan med och vi är en aktiv familj som rör mycket på oss..)
Igår åt h'n följande

Frukost: ca 0730 en portion havregrynsgröt och en halv smörgås med levrpastej och gruka, en halva med kaviar. Två glas mjölk, och ett halvt glas juice ( pågens limpa)
Med till skolan: Morots stavar och gurkbitar
Lunch: skola
(Innan mellis stoppade h'n i sig en bit spard choklad sen vårt söndagsgodis :smirk: )
Melis: 1500 En "liten" portion äppelpaj med vaniljsås och en banan, stort gals mjölk
Middag: 1700 (är vi med tuffa med :wink: ) En baconlindad fetaostfylld kycklingfile (hel!) och råris (ca 1/4 av tallriken) med massa beanaisesås(favorit)ca 1/3 av tallriken med broccoli(blomkål lämnades kvar)
Ett äpple på väg till sporten som börjar 1830
Kvällsfika (alltid innan läggdags) ca 20.00 Två varma ostsmörgåsar med skinka och paprika. Ett stort glas mjölk...och en halv apelsin innan tandborstingen...
PHU!
H'n äter ju mer än mig.... :D :D :D

Är din 9-åring aktiv...? Sportar eller så...?
Spontant tycker jag inte det är enorma mängder, men jag kan tänka att jämför man med dina övriga familjemedlemar kan det den anses så...
Min 9-åring och 12-åring äter i princip lika mycket...Och 9-åringen är inte ens knubbig, men lång för sin ålder..
Jag kollade med mask i magen då jag inte begrep var all mat lägger sig på denna taniga kropp, men aktiva barn kräver energi att förbränna och så länge h'n mår bra och sover gott så... :roll:

Min 9-åring "hetsåt" när h'n kom för x-antal år sedan...Tryckte i sig en hel måltid på 5 minuter och åt tills det kom upp... två kotletter och tre potatisar med en bunke broccoli...och klaga över hunger 30 minuter senare. (3.5-4år gammal)....ja, jisses vad vi skrattar åt det idag.....
Men det var mer en fixering vid att inte veta när man fick äta sig mätt nästa gång...

Jag gjorde h'n delaktig...Vi handlade tillsammans, planerade maten och hjälptes åt att laga den, med provsmakningar och allt vad det innebär. Fasta kockslag, ofta och små portioner(på den tiden kunde det räcka med lite frukt och skurna grönsaker/rester) som senare blev det större portioner och glesare mellan måltiderna... ...men det kräver ju en del planering och så, men med tiden lugnade det ju ner sig....

Idag njuter h'n dock av maten och kan urskilja om det är basilika eller oregano vi haft i, känner när det är "stopp" och orkar inte mer...

Så håll ut och kolla med en dietist om du känner att det kan hjälpa... Varmt lycka till!!!!
 
Tack för era svar ja man blir lite smått fundersam när liten äter mer än de vuxna männen i familjen men vad jag förstår av era svar bör jag inte vara orolig.
Nej sportar inte men är ändå väldigt aktiv.
Att jag nämde ordet hets var nog för att hen även är noga med att vara först med att ta mat på ett påstridigt sätt o när alla tagit alltid kollar att det finns o ta mer även om nu tallriken redan är välfylld.
 
låter exakt som samma beteende våra haft. Att alltid slänga sig på maten, att kolla så det finns kvar. För våra berodde det på att det inte alltid fanns mat till alla och ibland inte alls. Beteendet blev bättre med tiden och tjatet från vår sida att det serveras mat senare ex visa på klockan, öppna kylskåpsdörren och visa vad vi skulle laga, ta fram gjorde att :angel: tillslut sa själv. -jag vet att jag får mat i kväll. Vi gjorde detta redan under måltiden för att :angel: skulle känna sig trygg.
Lycka till!!!
 
Ditt sista inlägg gjorde att det kom i helt annat ljus.
Det är skillnad på att vara hetsig (till sättet) runt matbordet än att hetsäta, d v s äta okontrollerat i mängd.

För att slippa huggsexa om maten kan man också lägga upp en turordning för vem som börjar ta mat.
Har man fasta platser vid bordet är det enkelt att "cirkulera starten".
Först ena dagen betyder sist nästa o s v.
Då lär man sig se att det räcker till alla, fast man får ta sist.

Och jag fortfarande inte tycka att det är mycket :angel: äter.
Min 10-åring (136 cm och 30 kg) åt igår:
Frukost: en tallrik havregrynsgröt, ett stekt ägg, drickyouhurt och en macka.
Lunch (i skolan): två portioner italiensk ostsoppa med mjukt bröd och frukt.
Mellis:två varma toastmackor med ost och skinka.
Middag: Ugnsbakat nötkött med grönsaker och sötpotatis samt kall timjansås.
Kvällsmat: en limpmacka med mycket rödbetssallad och kalvsylta på.

Det var ett ägg, drickyoughurt, en portion soppa, två toast och en halv kvällsmacka mer än mig!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp