hjälplös, råd och tips söks

Hej !
Jag är väldig ny i det hela och har inget koll på läget överhuvudtaget

För 4 mån sedan sökte jag hjälp hos familje enheten där vi tillhör.
Vi har tvillingar på 5 , ett av barnen är mitt i en autism utredning.
Barnens pappa är sjukskriven sens 3 år tillbaka och jag jobbat många kvällar och vad annan helg i vården ( letar annat)
Socialen har lyssnat och konstaterade att stödfamilj helgerna jag jobbar är det bästa för oss.
Vi håller inte med , vi vill inte ha stödfamilj. Vi tänkte mer utökad kontaktperson max 6h per dag

Till svar fick jag höra att de inte sysslade med barnpassning och ska vi få hjälp så blir det , DET de anser är bäst.

Jag tycker att jag som mamma vet bäst vad som är bra för mina barn och stödfamilj är inget alternativ i nu läget.

Vet dock inte hur jag ska göra.
Det dröjer ett tag innan vi kan få andra möjligheter som kommer med diagnosen men hjälp behöver vi redan NU.

Fram tills nu har vi klarat oss med hjälp från mor och far föräldrar men det finns kar inte längre , alla är jo sjukpensionär av en anledning och barnen kräver mycket stimulering.

Jag vabbar många av mina jobba helger och ta semester men då tar ekonomin stryk och då den ena av oss är långtidssjukskrivna sjukskriven är det svårt som det är.

Jag har redan vid det läget bränd ut mig 2 ggr ...mentalt och fysiskt och sos tycker att jag ska få tid för återhämtning och visst , där kan jag hålla med dock fortfarande anser jag att det finns bättre alternativ för oss.

Vad säger ni som vet mer än jag
Hur går jag till väga för att vi ska få hjälp på hemma plan och på våra vilkor :crazy:

Ni har verkligen hamnat i en svår situation. Varför är ni så emot en kontaktfamilj? En extra farmor/mormor-familj? en helg i månaden eller ett dygn/2 ggr i månaden. Ni har möjliget att själva föreslå en kontaktfamilj. När diagnosen autism är klar kan ni söka de insatser som finns inom LSS-lagen, men tyvärr har det blivit svårare att få LSS- insatser till yngre barn. FK anser att det är ett föräldraansvar med motiveringen att även yngre barn utan diagnoser är/kan vara krävande. T.ex. ger ADHD- diagnos inte rätt till LSS- insatser. Om ni söker LSS och får avslag från FK kan ni söka samma hjälp från socialtjänsten. Be då om skriftligt svar som ni kan/ska överklaga. Insatser som ni kan få nu är plats på förskola. En del kommuner erbjuder 15 timmar/vecka = 3 timmar/dag eller 15 tim./vecka 5 timmar/dag 3 dagar/v. Mer timmar har en del fått med hjälp av läkarintyg.
Var rädda om er och ta emot den hjälp ni kan få för ni måste orka vara föräldrar många år framöver till era guldklimpar.

Topp