Hur anmäler man Socialförvaltningen????

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej! Ta kontakt med länsstyrelsen som har tillsynsansvaret till nyår, sedan är det socialstyrelsen. OBS! Om länsstyrelsen tycker som anmälaren och ger kritik så behöver inte kommunen bry sig, pga det kommunala självstyret. Mitt tips är att få med sig så mycket fackfolk som möjligt, dvs psykolog, skolsköterska mm för oftast har ju inte vårt tyckande som familjehem speciellt stor tyngd - tyvärr!

Mama
 
Ok inte JO anmälan alltså? Har handledare, bup, utredare av aktuellt barn med oss!!Men de bara vägrar att lyssna! Har blivit en principsak för dem känns det som. De har bestämt att barnet ska omplaceras, men har egentligen inga skäl till varför. Dock har det ju "skurit" sig mellan aktuella handläggare och oss som familjehem. Tror att det är skälet till denna blivande barnmisshandel!
 
Hej igen! Begär företräde för nämnden och ta med expertisen om nu inte chefen bryr sig. Har ni biologsläkten på er sida, så ta med även dem. Att begära handläggarbyte är också ett alternativ.

Visst kan du JO-anmäla men min erfarenhet är att du måste agera NU! innan barnet flyttats.

Håller tummarna!

Mama
 
Begära företräde för nämnden (oftast arbetsutskottet om man ska vara helt korrekt) betyder att när ärendet dras av socialsekreteraren inför politikerna så ska du som familjehem vara med och prata och ge din syn på saken. Gör detta skriftligt för att undvika sjabbel. Företräde för nämnden kan inte någon socialsekreterare neka dig, vilket kan vara bra att veta, även om du kanske inte får vara med på själva dragningen utan får komma in efteråt.

Mama :razz:
 
Jaha ok. Men detta ärende togs upp och sköttes bakom allas ryggar. Ingen! visste om att det togs upp. Ingen blev tillfrågad. Ingen information hämtades av soc från tex psykologer, bup, vår handledare, som vi känner oss mkt väl efter våra 8 år i denna värld!

Detta beslut slängde dom i vårt ansikte på en träff som vi trodde skulle innehålla och leda till förbättringar i vårt fortsatta arbete. Vi var totalt oförberedda!! Och ingen!! runt omkring oss och detta barn kan förstå hur de tänker!! För att flytta ett barn i tonåren som bott hos oss i 2 år, som dessutom är såå skadad av tidigare flyttar och sitt sorgsna liv överhuvudtaget! så måste det ju finnas Starka!!! skäl! och det finns absolut inga. Mer än att vi är ett engagerat och starkt familjehem......

Vi är så upprörda och arga!! Känner oss så kränkta. Och oroar oss så, för framtiden för detta barn.Och hans syskon som ska bor kvar.... Och hur han och syskonet ska känna när detta ska berättas... känns som vi sviker honom oerhört :cry:
 
Men jag blir alldeles bestört!!! :evil: :? :cry: Får det verkligen gå till så här???Man tycker ju att alltid när ett barn ska flyttas ska alla inkl barnet vara med i diskussionerna om varför!!!
Och jag hoppas....om det nu går så illa som ni är rädda för.... att ni tydligt förklarar för barnet hur ni känner och upplever det här....Han har rätt att veta!!!

Har handläggaren gått bakom ryggen på er med sin chefs goda minne eller är chefen den som agerat så fel....Men det finns väl en ännu högre chef eller??? :oops:

När vi blev felbehandlade i ett ärende vände vi oss till nämndens ordförande med ett brev där vi förklarade vår ståndpunkt tydligt och sakligt!Alla politiker som ska fatta beslut kan ju behöva upplysas utanför dom gängse kanalerna också ibland......Det är ju ändå dom som beslutar och får stå för det senare....Tjänstemännen utför ju "bara" order.......Och vi fick rätt! :banan:
Lycka till!!!
 
Man blir förstummad.......när det händer tror man att man är ensam om om det och känner sig så kränkt o chockad....barnen blir oerhört lidande,för vad?Prestige?Vi var oxå HELT oförberedda,trodde vi var på möte för att SAMARBETA fram ett fungerande umgängesavtal!Vad vi bedrog oss!Allt var redan bestämt om uppsäg,fanns INGET att diskutera!Flytt på¨dagen 1mån senare,inget avslut INGENTING efter 1års placering!Vår bio frågar fortfarande dagligen efter när hon ska få träffa lånebarn igen!Ansvarslös behandling av alla o jag tycker synd om dessa inkompetenta som inte kan ha inlevelse o empati för människor dom träffar i sitt jobb.Yrkesstolthet?Proffession?och så undrar kommun politiker varför ingen vill bli fam.hem,varför skulle man?Inga rättigheter,bara SKYLDIGHETER!
 
Detta är inte klokt!! Hur kan dom ÄGA ett barn?? Det är ju så mycket olika proffisionella människor kring ett omhändertaget barn. Hur kan dom "köra" över alla?? Och dessa barn togs ju en gång "omhand" av soc för att de ska skyddas... Fy Faaaaa
Illa nog när bio föräldrar inte klarar jobbet men när myndigheter gör så här är det ett hån mot oss som försöker rädda dessa barn! Hur gjorde ni?? Orkade ni strida vidare och jobbar ni fortfarande med detta fantastiska (ironi) arbete? :?
 
Hej
Vi har suttit i samma sits som ni vårat lånebarn hade bott hos oss i 6 långa år.
För att göra en lång historia kort.Barnet kom till oss vid 4 års ålder,allt flöt på mellan oss och sos.Vi upptäckte att barnet inte riktigt var som andra barn,vi tog det med sos.Varvid dom svarade att det beror på hemmiljön han kom från.Men jag nöjde mig inte med det utan började strida för utredningar.(phu) :D Efter mycke påstridningar fick vi igenom en utredning som visade sig att barnet hade en ADHD+ lite till :claphappy: När skolan började upptäckte vi och skolan att det här kommer inte att fungera (barnet behöver en assistent).Till slut gick sos med på det.Det blev jätte bra för barnet skolan funkar då kanonbra. :banan: Under tiden barnet bott hos oss träffade barnet sina föräldrar (mamma 5ggr) (pappa 4ggr)Emellanåt skrek pappa att han ville ha sitt barn boende hos sig då våran socsekreterare förklarade att pappan måste visa att han kan finnas för barnet en längre tid (pappan glömde bort att ringa sitt barn på ett år som mest).Det gjordes en ny utredning där man komm fram till att barnet skulle bo hos oss so en uppväxtplacering- :banan:Sen började alltin urarta jag ville vet hur det skull se ut med assistent framöver.Vårat lånebarn skulle hälsa på sin pappa barnet skrek hysterisk och ville inte åka dit barnet var livrädd för sin pappa.Jag fick prata med chefen för sos och hon sa det är bara och ta barnet och åka dit.Aldrig sa jag då får ni komma och fixa det :twomad: .Sen blev våran riktiga sossekreterare bortkopplad från ärendet,och chefen själv tog över.Vi hade några möten med chefen pappan och våran handledare, men pappan kunde inte fullfölja någott av det han behövde göra.Chefen plockade in 2 st nya sossekreterare som inte kännde till ärendet allt blev kaos.Vi satt i några nya möten med dom nya sossekreterarna men dom lyssnade ingenting :evil: Våran handledare försökte prata med dom men de var som att prata med en vägg.Dom gjorde allt som pappa vile.Våran handledare talade om för oss att det här som sos gör är maktmissbruk.Vi orkade inte längre vi blev så kränkta av sos vi var tvugna att säga upp placeringen.För att gå vidare.Har precis haft ett möte med våran handledare, Vi har nu skrivit ihop en massa för att lämna till länsstyrelsen.Det kanske hjälper någott barn i framtiden att inte bli behandlad så illa som vårat lånebarn blev.De känns i allafall skönt att få göra en annmälan på sos,då har vi gjort vad vi har kunnat.I dag 3 månader efter barnet flyttat vet vi inte hur barnet mår det gör ont i hjärtat.Hoppas jag inte skrev för mycke så ni inte orkade läsa.Sorgsen jag pm mitt telenr till dig om du vill prata Tack alla familjehem vi gör ett kanon arbete :banan:
 
Hej TACK För stöd!! det är, hur illa det än låter, "skönt" att höra att det inte bara är vi som är drabbade... missförstå mig inte nu, för det är ju HEMSKT att soc utnyttjar sin makt till ett missbruk!! Vet inte hur vi ska "överleva" tiden som är kvar med detta barn.. Har varit en hemsk sommar!! Beslutet slängdes i våra ansikten innan sommmaren. men vi fick inget säga till någon pga semester tider.... och nu ska väl bomben snart släppas.... men som soc säger, det kan ta lång tid att hitta något nytt kanske upp till ett år.... Helt plötsligt från att ha varit och lovat grabben en uppväxtplac så går man till att bli ett jourhem..... Var finns de mänskliga rättigheterna!!!??? :evil:
 
Det här låter ju inte riktigt klokt, kan man inte få hjäp av en advokat som företräder barnet mot soc?

Verkar ju helt galet att flytta en placering som funkar, för att soc vill ha igenom en ide.

Kan bara säga att lider med er och tänker på er.
 
Och det här med att ni vetat sen innan semestrarna.....och blivit belagd med munkavle!!!???Tror jag svimmar!!! :evil:
 
Vi bearbetar o försöker att inte bli bittra,vi har kommit fram till att vi gärna vill öppna vårat hem för behövande barn trots allt,vi hoppas kunna använda oss av vår bistra erfarenhet och låta det komma gott av det istället.Så lätt att fastna o vara lessen,arg,kränkt o bitter.Leder ändå ingenstans.Vi hoppas på att hitta en kommun el org att samarbeta med som uppskattar vår kunskap och engagemang .Vi håller på o skriver anmälan till länsstyrelsen,svårt för det ska inte vara uppbyggt på känslor utan fakta.Önskar man kunde få hjälp av ett proffs på dessa anmälningar tex från Riksföreningen el FACO.Fler kanske skulle orka anmäla då.Jag visste inte ens att omplaceringar dras för nämnden?Hur ska dom veta ngt annat än det soc berättar?Snacka om enkelriktad kommunikation.....Nu börjar man förstå hur illa många förvaltningar fungerar....
 
Det var ju just för att ge nämnden ytterligare en sida av problemet som vi skrev till nämndens ordförande....
Det borde ju funka även för er!!!???
Och visst är det svårt att vara saklig i en anmälan......Lycka till!!!!
 
De håller på räddar varandra hela tiden i denna J*vla kommun!!!!!!! De ljuger för oss, för Bup, för varandra..... Är så trött, så trött på att strida, utan att någon vettig person som lyssnar på Barnet! Samlar ingen information från personer runt omkring detta barn! Var på utvecklings samtal igår.... Även där fick vi bekräftelse på vilka framsteg denna kille tar!!! Vi hade alla våra tveksamheter i våras, hur det skulle fungera i högstadiet... Men han fixar det kanon! Sitta på detta möte och lyssna när lärare öser berömm.. och veta (vilket de inte gör) vad som ska ske snart :cry:

Var på ett möte med soc, där vi skulle disskutera den dagen då detta ska berättas för barnen.. bestämmdes att vi skulle träffas utanför hemmet och vi alla skulle vara med(även våra biosar) så alla kunde få ställa frågor.
Ett par dagar sen ringde vi och bad om att få träffa dom igen, inte för att disskutera omplac ytan vi kände att vi ville prata om framtiden (vi har ju 1 till plac från dom)

Men då vi bor 30 mil från denna kommun och de just varit nere, så erbjöd vi oss att åka till dom.... döm vår förvåning.... vi fick inte komma!!!!!! Det var inte deras policy utan vi fick ta det per tele sa, chefen!!!!
Sen medelande hon att de ändrats sig, gällande våra barn den kommmande "dagen" De får inte vara med utan får skriva ner sina frågor på lapppar, som kommer de svara på dom vid ett senare tillfälle!! :evil: Sen har de gjort klart för oss om vi inte samarbetar gällande omplaceringen och backar upp dom så rycker de honom direkt till ett jourhem! RENT HOT alltså!! :evil: Detta kan ta upp till ett halvår typ , så vi ska fortsätta " leva" och planera som vanligt tycker dom!! Hur ska vi orka och för vem?? visst för barnet... men vi som rester av denna familj då??? :?
 
Mitt tips är att skriva ett sakligt faktabrev om hur det var sagt med placeringen från början, hur det är nu, vad lärare mm. säger om ungdomen, vilka turer ärendet tagit och vad ni vill ska ske och på vilket vis. Skicka till alla nämndemän + ordförande+ handläggare och chef(er). Och spara ett till ungdomen själv för att visa att ni verkligen ville ha honom kvar.
Bra om ni anmäler till länsstyrelsen också, men de kan ine ändra beslut. Tyvärr kan intresseorganisationerna inte göra så mycket i enskilda ärenden, mer än lyssna och vara behjälpliga med råd och ev. vara med och stötta på möte med soc. eller nämnd. Om nya lagförslaget går igenom ska barnen/ungdomarna få mer hjälp att bli lyssnade på.
mat-tilda
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp