Hur bor era placeringar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är nyfiken på att höra hur era placeringar har det på sina rum. Särskilt om ni har tonåringar.
Vi väntar på att bli utredda och har haft mycket funderingar på var/hur vår ev. placering (som kommer vara en tonårstjej) ska bo.

Vi har ett rum till "övers" som det är nu. Det ligger brevid köket och det har våra barn som lekrum och vi har dessutom en TV där så jag och gubben kan ha varsin TV om vi vill se på olika saker.
Jag har varit lite tveksam till att inte ha kvar detta rummet och filat på andra lösningar som skulle innebära en del ombyggnationer och därmed naturligtvis en del kostnader. :littlesad

Så helt plötsligt kom jag på det sent en kväll! Fattar inte att jag missat det tidigare. Blev så glad så jag ägnade halva natten åt att kolla i IKEA katalogen och fundera på hur vi bäst skulle kunna möblera och fixa detta rummet. :claphappy:

Min tanke är att vi ska slå ut en vägg mellan två små rum i källaren till ett större rum. Dessutom finns det ett helt okej badrum med dusch och toalett innanför detta "nya" rum, något som kanske kan vara bra för en tonårstjej.
I rummet kommer det då få plats säng, skrivbord, garderob, byrå och förhoppningsvis en fåtölj och kanske ett litet bord.
Jag ser framför mig att det blir så fint så jag nästan vill bo där själv och blir jättesugen på att sätta igång och riva väggar redan i helgen. :claphappy:

Inser att vi kanske bör vänta tills vi är utredda men å andra sidan så tror jag att det kan bli ett trevligt rum som vi kan ha användning för även om det inte blir någon placering.

Som det är nu kan det ju vara svårt att förklara för en tjej som knappt kan svenska (vi ska ta emot ett ensamkommande flyktingbarn) att här ska du bo, det kommer bli så fint. För just nu ser det fruktansvärt ut med gamla blommiga gröna 70-tals tapeter och trångt och allmänt fult.

Hur mycket har ni gjort i ordning innan och hur mycket (färger på tapeter, gardiner osv.) har ni låtit ungdomen vara med och bestämma?

Hoppas någon okar läsa för det blev långt det här, men jag är alltså nyfiken på att veta hur era placerade ungdomar bor, vad de har för möbler osv. och hur mycket de själva har fått styra inredning, färgval mm.

Mvh. Muminmamman
 
Vi har ingen placering nu men kan svara ändå känner jag.

Vi har två rum lediga, ett på övervåningen för mindre barn (gästrum idag) och ett rum i källaren för tonåring (används f n inte)
Rummet på övervåningen hyser garderob, bäddsoffa, sekretär, stol, spjälsäng och leksaker för barnbarnen som kommer på besök.
Rummet i källaren är målat i ljus begievitt på väggarna och laminatgolv.
Det finns garderob, säng, skrivbord med stol och fullsizespegel.
Utanför finns toa/dusch och gillestuga med TV + spelkonsoler och vår tonårskilles rum.

Med denna bas kan vi lätt anpassa efter både kille och tjej.
Det är lätt att göra det personligt med textilier, tavlor och personliga saker som dom i möjligaste mån får vara med och bestämma själva.

Jag tycker det låter som en bra ide att göra jobbet direkt, om utrymmet ändå inte används till annat.
Om inte annat har ni ett fräscht gästrum :idea:
 
Vi har en :angel: som snart är tonåring. :angel: var inte med och bestämde möbler och färg på väggar. Vi valde neutrala färger.
Vår :angel: skulle ALDRIG fixa å bo i källaren. :angel: är bl.a mörkrädd och behöver oss nära.
Kan kanske vara bra för vissa barn men många behöver både få lov att höra och se oss vuxna även på dagen, även om dem skyr oss som pesten ibland :razz:
 
Svårt o svara på, beror ju helt på om flickan klarar att bo där nere, för en äldre tonåring kan det vara bra men en yngre är kanske för liten.
Säng, skrivbord, garderob, TV har vi i alla rum, sen har vi IKEAS skolådor i plast med spegel ovanför, toppen bra som sminkförvaring, även bra för killar som faktiskt vill se lite propra ut :angel
Ska se om jag har nån bild jag kan lägga in för dom är så smarta, bara skruva upp på väggen.
 
Adal sa:
det hade varit bra Trixen för dom lådorna blev jag nyfiken på hur dom ser ut

Nu har jag fotat :)
Vanliga skolådor i plast som man köper på IKEA och skruvar upp på väggen, vi har i alla 4 rummen för placeringar men i nåt rum så är det dubbla och i nåt rum så är det enkel låda med spegel ovanför. Ungarna brukar ha hårborstar, smink o.s.v på dom. Jag tog några bilder där lådan är öppen också.
 
När jag håller på med mina foton så kan ni få se min väggtext i köket....när tonåringarna fnyser och klagar på maten så pekar jag bara på min väggtext i köket...... :angel
 
vilken himla bra idé med sko-lådorna gillade jag skarpt.
Sen väggorden - kan beställas på många ställen.. jag har en egen kontakt som gör det jag ber henne om...hon har visserligen en sida där man kan köpa färdiga men man kan nog beställa egna oxå
 
Och när man ska inreda rum (ett otroligt slitage här när man har jourbarn) så glöm inte BLOCKET!!!
Jösses vilka fynd vi gjort. Vi har ju inrett 2 lägenheter med nästan bara blocketfynd, det enda vi köpt nytt är nog varsin platt TV till lägenheterna.
Till exempel den här klippansoffan från IKEA (man kan köpa ny klädsel till den) hittade vi Bortskänkes på blocket, spjälsängen bredvid kostade 50 kronor, fin med madrass!

Den här våningssängen hittade jag på blocket bortskänkes med madrasser (hade tydligen stått i ett gästrum, såg ny ut)

Det här lilla runda bordet + stolarna hittade jag på blocket för 300 :-

Jag älskar blocket :claphappy:
 
Tja hur vi bor alla blir lika förvånade inkl soc hur vi makalöst får plats på pappret är huset 96 kvm o vi kan som mest vara 8 i familjen :rollhappy:
Detta kräver en förklaring vi gjorde en flytt ut på landet köpte mindre hobby gård med betoning på mindre hus då barnen var 7-12 o ansåg vi oss inte i behov av något större då det bara rörde sig om ca 10 år innan barnen började flytta. Tänkte tanken att när första flyttar kan vi bli familje hem något vi tänkt på länge.
Trodde vi ja :? en vattenskada gjorde badrummet till sovrum (vilken idiot kom på o ha tvättmaskin på övervåningen? ) o vi var igång. En liten oisolerad stuga fanns även på gården o en kriminalvårds utsluss byggde om o isolerade då han absolut ville bo hos oss ja ja han höll sig syselsatt så pass att han även gjorde om undervåningen vår verkstad till rum åt vår äldsta.(då var ju gubben tvungen att bygga garage )
Så rullade det på en placering blev så småningom fyra då äldsta flyttat till eget.
Vi har av orgen fått en lista på möbler som ska ingå. Skrivbord,säng,garderob mm. Tre av våra rum är ytterst små o det har krävt fiffiga lösningar två av dom är katt vindar men alla har vad dom behöver o har en dörr att stänga om sig. Då det aldrig varit tal om start bidrag är det loppis fynd som gäller,alla har tv o baskanaler på sina rum OM man fixar o komma upp på morgonen.
Hängde ni med nu?? två kattvindar,ett normalstort rum åt dotter,ett litet rum (vårt fd badrum),tv o spelhörna i hallen på övervåningen.
Vårt sovrum intill köket nere där det även finns stor hall ,badrum o vardags rum.
Så vi är ett levande bevis på att man kan klämma in en jätte familj på 96 kvm o lite till vi äter ju alla tillsammans i vårt lilla torp kök finns det hjärte rum.....
Så har vi då stugan ett rok m toa uppe,nere gemensam dusch ett sovrum o toa
 
en sådan våningssäng har jag hittat men de ska ha 500 kr för den... ska nog se om den är kvar.. ganska billigt ändå

men du har ju verkligen fyndat :razz:
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp