Hur fungerar ett jourhem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Avalanche

Guest
Jag undrar vad som gäller för jourhem. Det arvode som utgår, vad ska det täcka? Ska föräldrarna fortsätta betala för barnets utlägg vad gäller t.ex. kläder, tamponger, ev. resor till bioföräldrar etc?

Jag vet att man får en slant för varje barn, men hur mycket av detta ska gå till barnet? Vilket ekonomiskt ansvar ska föräldrarna ha? Om vi nu antar att detta är en SOL-placering, alltså en frivillig sådan, i väntan på ett familjehem.

Tacksam för svar.
 
Hmmm.... finns det verkligen ingen på detta forum som vet hur ett jourhem fungerar och som kan svara på mina frågor?
:?
 
Jag jobbar som jourhem, inte kontrakterad utan som "löshäst".
Det är så otroligt olika, vissa barn tonåringar får hela studiebidraget+ mer av sina bion, vissa får absolut 0.
Om dom har det nödvändigaste när dom kommer och föräldrarna inte öser över dom pengar, saker o kläder så ger jag dom veckopeng....... och klädpengar enligt konsumentverket (ca 500) per månad. + viss summa till mobilen. övrigt som skolfoton, klassresa med skidåkning osv är från fall till fall. Alla hygienartiklar (ej smink) köper vi.
Sen har jag haft barn här som fått allt av föräldrarna dom har inte fått något.

MVH
 
Tack Trixen.
Jag sökte på forumet, men fick inga konkreta svar.

Jag tycker att det är märkligt att ett jourhem som får ersättning kan välja att inte ge en endaste spänn till barnet utan istället hävda att föräldrarna ska betala allt. Är ersättningen alltså till för att helt stoppa i egen ficka?

Jag tycker att det är fel. Vi har funderat på att bli stödfamilj, men jag blir så ledsen när jag träffar andra som bara tycks bry sig om pengarna... Jag tycker att det är insatsen man gör för barnen som är viktigast.
 
Hej.... Det var stora krav på oss att hinna ge dej ett svar inom 2 timmar. Som du säkert förstår så är vi många som har fullt upp under förmiddagen med att se till att barnen kommer till skolor mm. Går du sedan längre ner på sidan så ser du att det finns en länk som heter Tema: Jourhem
Där får du med all säkerhet svar på många av dina fråger...... Som familjehem/jourhem så får man lära sig ganska snabbt att ha tålamod.... Skulle tro att du ha träffat fel familjehem om du påstår att vi stoppar pengarna i egen ficka... Omkostnadera går ju till boende och övriga ting som medeciner, mat, körning, klassreser och umgänge. Oftas räcker inte dessa omkostnader till utan att vi FÅR TA UR ENGEN FICKA.... Arvodet är ju dock inget som den placerade skall behöva ta del av.....
Undrar varför du är så arg på oss familjehem????
För övrigt vill jag informera att den vanliga timpengen för oss familjehem ligger på 5-6:-om man räknar med att vi står till tjänst 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan året runt...

Lycka till :banan:
 
Jag är inte arg på er familjehem, inte alls. Men jag har antagligen stött på "fel" jourhem och därigenom fått en negativ uppfattning. Men jag kan inte låta bli att fundera över hur många "fel" jourhem det finns därute...

Men okej, arvodet är alltså den betalning man får för att ta emot ett barn. Det ska inte gå till barnet utan helt och fullt till den som "driver" jourhemmet.
 
Hej igen...
Arvode är så kallat "lön" för att du är jourhem/familjehem. Trist att du mött familjehem/jourhem som har fel inställning till sitt uppdrag.
Men jag lovar dej att det finns tack å lov inte många kvar som missbrukar sina uppdrag. Glömde bort tidigare att skriva att då barnen är jourplacerade så utgår oftas barnbidraget till föräldrana så det kanske är en överrenskommelse mellan föräldrar och socialen att dom skall bidrar med en vis kostnat tex veckopeng.
Sedan så kanske föräldrana är skilda då tillkommer även bidragsförskottet till vårdnadshavaren. Har själv varit jourhem för något år sedan och jag veta att vissa föräldrar hade både barnbidrag/bidragsförskott samt bostadsbidrag trots att barnen inte hade bott hemma på ca 1 år. För detta får inte att stoppa så länge dom är jourplacerade enlig vår dåvarande socialsek.

Men om du har funderinga att bli jourhem så ta kontakt med er kommun och få besked om deras riktlinjer... det är olika från kommun till kommun, tyvärr.
 
Avalanche sa:
Tack Trixen.
Jag sökte på forumet, men fick inga konkreta svar.

Jag tycker att det är märkligt att ett jourhem som får ersättning kan välja att inte ge en endaste spänn till barnet utan istället hävda att föräldrarna ska betala allt. Är ersättningen alltså till för att helt stoppa i egen ficka?

Jag tycker att det är fel. Vi har funderat på att bli stödfamilj, men jag blir så ledsen när jag träffar andra som bara tycks bry sig om pengarna... Jag tycker att det är insatsen man gör för barnen som är viktigast.

Att vara jourhem är ett JOBB. Jag har mellan 1-4 placeringar i taget och det är både mitt och min mans arbete. Som t.e.x i våras när vi hade en 6 åring gravt traumatiserad som skulle passas 24 timmar om dygnet, han hade ingen dagis/6-års eller skola för detta barn var farlig för jämnåriga...han försökte döda dom!!!!! Dessutom var det massa polisförhör, möten o.s.v som han skulle skjutsas till.
Vi hade en 10-åring med GRAV ADHD som fick vara i skolan 6 timmar i veckan med egen fröken, resterande tid var han hemma hos oss, inte heller den killen kunde man släppa för 5 minuter för då stack han ut på stöldturne.......eller försökte elda lite.
Samtidigt med dessa två så hade vi en 15 årig flicka utan fungerande skolgång som också var hemma 24 timmar per dygn när det inte var läkarbesök/BUP kontakter eller möten.
Att ha dessa tre hemma på heltid KRÄVER 2 vuxna med heltidslöner..... då kan vi inte ens gå hem efter 8 timmars arbete utan vi jobbade 24 timmar/ per dygn.
Det kan tyckas att vi har bra lön MEN delar vi detta på 24/ tim dygn och räknar vi på slitage med den lille 6 åringen som ritade på väggarna så fort vi tittade bort 2 sekunder så är det en skitlön.

Vissa tillfällen kan vi ha enklare barn men dessvärre så är dom flesta som kommer inte helt enkla.
Synd att man ska behöva försvara sitt jobb och sin lön, vare sig läkare, skk, politiker behöver försvara sina löner.
Men börja med att bli kontaktfamilj ni. Lycka till.
 
Håller fullkomligt med dig TRIXEN, det där om att alltid behöva FÖRSVARA och rättfärdiga sin lön för det ENORMA JOBB vi utför dygnet runt ! :bow
Vet inte varför folk (inte alla, neeej) ibland verkar tro att man får en hiskelig massa pengar "BARA" för att man har en extra tonåring boendes hemma.......... :evil:
Somliga man stöter på har verkligen noll koll på VARFÖR barn oftast blir placerade...............
Oj då, nu blir jag irriterad å DÅ kan jag skriva i evighet :wink:
 
Tänk att det finns människor som tycker att vi ska hjälpa barn med så stora behov som de ofta är att få en placering och det GRATIS.
Vi ska helst betala för det arbete vi lägger ner...ja när man inte vet något så är det lätt att tro!!!
Vi som är familjehem vet att vi tydligen är galna som frivilligt tar på oss dygnet runt arbete.
Men jag-vi är stolta som känner att vi kan GE och det i större doser.

Varför vill inte fler bli familjehem om det är av pengastjäl undrar jag :x
Kan jag svara på: för det krävs MYCKET av familjehemmen. :bow

:evil: känner hur de växer ut här med!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp