Hur fungerar ett jourhem?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Avalanche

Guest
Jag undrar vad som gäller för jourhem. Det arvode som utgår, vad ska det täcka? Ska föräldrarna fortsätta betala för barnets utlägg vad gäller t.ex. kläder, tamponger, ev. resor till bioföräldrar etc?

Jag vet att man får en slant för varje barn, men hur mycket av detta ska gå till barnet? Vilket ekonomiskt ansvar ska föräldrarna ha? Om vi nu antar att detta är en SOL-placering, alltså en frivillig sådan, i väntan på ett familjehem.

Tacksam för svar.
 
Hmmm.... finns det verkligen ingen på detta forum som vet hur ett jourhem fungerar och som kan svara på mina frågor?
:?
 
Jag jobbar som jourhem, inte kontrakterad utan som "löshäst".
Det är så otroligt olika, vissa barn tonåringar får hela studiebidraget+ mer av sina bion, vissa får absolut 0.
Om dom har det nödvändigaste när dom kommer och föräldrarna inte öser över dom pengar, saker o kläder så ger jag dom veckopeng....... och klädpengar enligt konsumentverket (ca 500) per månad. + viss summa till mobilen. övrigt som skolfoton, klassresa med skidåkning osv är från fall till fall. Alla hygienartiklar (ej smink) köper vi.
Sen har jag haft barn här som fått allt av föräldrarna dom har inte fått något.

MVH
 
Tack Trixen.
Jag sökte på forumet, men fick inga konkreta svar.

Jag tycker att det är märkligt att ett jourhem som får ersättning kan välja att inte ge en endaste spänn till barnet utan istället hävda att föräldrarna ska betala allt. Är ersättningen alltså till för att helt stoppa i egen ficka?

Jag tycker att det är fel. Vi har funderat på att bli stödfamilj, men jag blir så ledsen när jag träffar andra som bara tycks bry sig om pengarna... Jag tycker att det är insatsen man gör för barnen som är viktigast.