Hur gör ni med ersättning?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vi är ju utredda o klara som jourhem och kommunen har redan ringt om några placeringar som vi tackat nej till.
Men vi har aldrig diskuterat någon ersättning,Vi hade tänkt säga att vi inte tar några placeringar under 500 kr arvode o 200 omk / dygn.
När tar man den diskutionen?
Kanske inte så lätt om socjouren ringer mitt i natten..
Bör vi ringa redan nu i förväg och prata pengar eller blir det då att de ringer andra i stället för att vi är dyra?
Någon som vet vad kommuner betalar för jour barn 0-6 år?
 
Ursäkta men JAG tycker inte ni är dyra..........

Grovt räknat
500 kr x 30 dagar = 15 000 kr/månad.

Vi får 4 000 kr/vecka när vi vikarierar som jour.....
Oavsett om vi behövs eller inte!
 
O jag som läste fel först.. trodde du Honey tyckte vi var dyra...
Bra att man läser hela texten :razz:
Men va skönt då, jag känner ju att jag sitter och väntar på att få en placering.
Jag kan ju inte ta ett jobb för tänk om de ringer helt plötsligt osv.
Däremot kommer jag att jobba på timme och snabbt hoppas på att få en placering för det håller kanske inte i längden.Att jobba på timme är ju alltid osäkert.

Men ska vi ringa dem redan nu? eller tar vi det när de väll behöver oss.
 
Jag är oftast lit fräck när jag jobbar med nya kommuner, när det är urakut och dom ringer så säger jag mitt pris....
Sen jobbar man ju oftast med samma kommun igen och då är det aldrig problem.
15 i månaden och högsta omkostnad är absolut det lägsta man tar för jourplaceringar tycker jag.
Bara räkna ut timmpenningen så undrar man ju ibland vad man håller på med :angel
Men ring upp kommunen och fråga vad dom tänkt betala......har du tur kanske dom erbjuder dig MER.
Alla kommuner är ju inte gnidna.....
 
Hej Trixen!
Vad jag har förstått är du jätteduktig på att förahandla och är stenhård. :claphappy: Men du jobbar med jourplaceringar, va? Och har det som ditt arbete på heltid?
Vad anser du om oss som har vanliga familjehemsplaceringar, (i mitt fall blivande fam.hemplacering)? Många av oss har vanliga arbeten också. Kan vi vara lika "kravstora"?
Vad har jag att komma med när kommunen erbjuder mig lägsta ersättningsnivå för en uppväxtplacering av en bebis? Det är sannolikt en "enkel" placering och de följer ju de uppsatta rekommendationerna...?
Man blir känslomässigt engagerad också, i det barnet man kanske "får", och pengarna är inte det viktigaste, men samtidigt vill man inte bli utnyttjad av en snål kommun....

Litago
 
Ja jag har jourpaceringar på heltid MEN jag har också haft en uppväxtplacering i 15 år som kom när h*n var 2 år. Det ÄR annorlunda att ta en liten men jag vet också vilka problem det är när man har ett arvode på kanske 6000 och lägsta omkostnaden, efter ett tag kommer man på att man faktiskt går back varje månad :littlesad

Jag hade våran :angel: från en snålkommun som vägrade förhandla, när jag tyckte att jag behövde gå ner i arbetstid så tyckte dom inte det....(det visade sig att vår :angel: hade diagnoser) och för barnets bästa så gick jag ner i arbetstid i allafall.
(Självklart utan ett öre i extra ersättning eller inkomstbortfall)
Att :angel: mådde bra var så klart viktigare, sen att ens biobarn och vi själva fick dra in på semestrar och leva snålare var något som vi bara gjorde.......


Nu sist när jag räknade ut dom FAKTISKA kostnaderna för :angel: så kom jag upp i 7.400 och då hade jag INTE räknat med skidresa varje år och en utlandsresa, jag blev själv snopen över kostnaderna men mina kostnader stämde väldigt bra mot konsumentverkets uträkningar.
Jag räknade boende kostnaderna till 1.800 för att konsumentverket räknar så (för en familj med 2 barn i en mellansvensk stad i en lägenhet) MEN räknar jag ut boendekostnaderna i en kåk i Stockholm med direktverkande el så blev dom faktiska kostnaderna faktiskt det dubbla.

Eftersom :angel: hade diagnoser så var det OFTA möten, bup, besök i skolan o.s.v så att kunna ha ett heltidsjobb var bara att glömma, men det tyckte soss att jag skulle ha..... och när dom TYCKER nåt och har chefer med besparingskrav så är det en omöjlighet att få igenom nåt.

Nu kanske du har en toppenkommun och inte behöver fundera ens men jag vet vilket helsike det kan vara, och att vara medveten om fällorna tycker jag alla nya bör vara så dom inte gör samma misstag som oss.
Nu mera har vi lärt oss och ställer kraven innan vi träffar :angel: :angel: annars tar lätt känslorna för :angel: :angel: över hand och man får betala dyrt för det.
 
[code sa:
[/code]"Trixen"]Ja jag har jourpaceringar på heltid MEN jag har också haft en uppväxtplacering i 15 år som kom när h*n var 2 år. Det ÄR annorlunda att ta en liten men jag vet också vilka problem det är när man har ett arvode på kanske 6000 och lägsta omkostnaden, efter ett tag kommer man på att man faktiskt går back varje månad :littlesad

Jag hade våran :angel: från en snålkommun som vägrade förhandla, när jag tyckte att jag behövde gå ner i arbetstid så tyckte dom inte det....(det visade sig att vår :angel: hade diagnoser) och för barnets bästa så gick jag ner i arbetstid i allafall.
(Självklart utan ett öre i extra ersättning eller inkomstbortfall)
Att :angel: mådde bra var så klart viktigare, sen att ens biobarn och vi själva fick dra in på semestrar och leva snålare var något som vi bara gjorde.......


Nu sist när jag räknade ut dom FAKTISKA kostnaderna för :angel: så kom jag upp i 7.400 och då hade jag INTE räknat med skidresa varje år och en utlandsresa, jag blev själv snopen över kostnaderna men mina kostnader stämde väldigt bra mot konsumentverkets uträkningar.
Jag räknade boende kostnaderna till 1.800 för att konsumentverket räknar så (för en familj med 2 barn i en mellansvensk stad i en lägenhet) MEN räknar jag ut boendekostnaderna i en kåk i Stockholm med direktverkande el så blev dom faktiska kostnaderna faktiskt det dubbla.

Eftersom :angel: hade diagnoser så var det OFTA möten, bup, besök i skolan o.s.v så att kunna ha ett heltidsjobb var bara att glömma, men det tyckte soss att jag skulle ha..... och när dom TYCKER nåt och har chefer med besparingskrav så är det en omöjlighet att få igenom nåt.

Nu kanske du har en toppenkommun och inte behöver fundera ens men jag vet vilket helsike det kan vara, och att vara medveten om fällorna tycker jag alla nya bör vara så dom inte gör samma misstag som oss.
Nu mera har vi lärt oss och ställer kraven innan vi träffar :angel: :angel: annars tar lätt känslorna för :angel: :angel: över hand och man får betala dyrt för det.


(hmmm hur ramar jag in citaten?...)
Trixen!
Tack för svar! Känner jag får mer kött på benen. Vet inte hur generösa :angel: s kommun är, men det är inte en rik kommun. Men hoppas vi kan lyckas förhandla upp arvodet.
Mvh Litago
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp