Hur länge behålla sakerna?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vår placering flyttade hem i början av dec och ännu har ingen hämtat sakerna.
Hur länge ska vi behöva behålla allt? är beredd att åka till "bättre behövande" med allt, klarar inte av att se både kläder,leksaker,böcker ect ect.
Våra bios mår dåligt av att se placeringens rumsdörr stängd.Vi vill tömma rummet och göra något annat av det, vill inte bli påminda av vår :angel: varje dag, det gör tillräckligt ont som det är.
i vårt förråd står cykeln ect ect. vad ska vi göra?
jag vägrar ringa kommunen då de behandlade oss så fruktansvärt illa, o samtidigt vill vi bara gå vidare.
Hur långt efter kan de ringa o be om saker? Vad är skäligt?
 
skicka ett mejl till soc om att de får hämta sakerna denna vecka. Annars behåller/skänker ni det vidare.

Vi spar saker till kommande placeringar. Men en del är för känsligt så de sparar vi i speciella minneslådor eller gör oss av med.

Kram!
 
De gånger det står i ett avtal att "sakerna" tillfaller kommunen om :angel: flyttar, då är det deras men ska då även hämta det, skicka ett mejl som Hjärtat skrev, hör de inte av sig under den tid du skrev i mejlet kan ni göra vad ni vill, (ni har ju då bevis på att ni skickat ett mejl de o de datumet och att det inte hört av sig under den tiden de hade på sig, kom ihåg att begär "läskvitto" som ligger under verktyg på mejl sidan)
Om ni inte har något skrivet i ett avtal, är det era saker (om det inte är tänkt att ni vill att :angel: ska ha något av detta) så har det varit för oss, kommunen hämtar om det står i ett avtal annars har allt tillfallit oss.
Mvh. Mosten
 
jag tycker det är konstigt agerande från soc sida. Då det gäller att basutrusta barnen så hålls det hårt i plånboken och det ska köpas begagnatoch minimalt. Sen när barnen flyttar så bryr sig inte soc om sakerna. det vore väl naturligt att de hämtade prylarna så att liten fick de saker som denne är van vid och kommunen spar in ytterligare en basutrustning. Nej när det ska sparas på skattepengarna så är det aldrig soc som ska behöva anstränga sig. Jag blir så för....d

Så här gjorde vi ringde till soc och frågade vilken bud7flyttfirma de hade avtal med.Sen fick budfirman komma hit och hämta sakerna och soc betala fakturan.

Viktigt att veta är att man inta får slänga sakerna. juridiskt sett är det olagligt(egenmäktigt förfarande). däremot kan ni åka till polisens hittegodsavdelning och lämna prylarna. Skriv det i mailet att om soc inte hämtat prylarna innan datum + så lämnar ni det till polisen. Betalar soc för att de ockuperar ett rum hos Er??? ketym är annars att sakerna ska bort under uppsägningstiden.
 
Det är saker o kläder som vi köpt under årens lopp. Inget vi fått betalt för förutom som omkostnad.
Minnessaker har vi packat ner i en kartong som :angel: ska få när denne blir äldre, men alla gosedjur, leksaker, böcker , pussel ,cykel ect.
Möblerna är våra så de kan de inte ta.men jag tror inte att de kommer o hämtar, men tänk om de ringer i sommar och frågar efter badsaker, cykel eller så. Jag har ingen lust att spara det.
Får väll lov att mejla då..Vill inte att de ringer hit, vill verkligen inte prata med dem.Tycker synd om :angel: som borde sakna sina saker.
 
När jag köpte huset var det saker kvar från både förre ägaren och förrförre. Jag frågade mäklaren hur lång tid de hade på sig att hämta efter att vi flyttat in. Jag kommer inte ihåg riktigt, men jag tror han sa att de hade två månader på sig att hämta sina saker. Efter den tiden räknades det som att sakerna ingick i köpet. De båda f.d. ägarna kom och hämtade sina saker och lämnade skräpet kvar :evil:
 
Mat-tilda!

Vi råkade ut för precis likadant som du när vi köpte vårt sista hus för ca 4 år sedan. Kom och hämtade det som de ville ha och lämnade en massa skräp kvar. :evil: Vi blev så himla ställda så vi kom oss inte för att agera förrän det var försent.

Efter att vi haft en syskonplacering kom 2 stycken kommungubbar och vår f.d. handläggare och hämtade sakerna som skulle magasineras. Hon låg på oss väldigt mycket innan att vi skulle köra in det men vi sa nej. Dels för att det var så mycket snö så det gick inte att köra med kärra in på vår tomt och sedan hade inte vi lust att köra in det. Det stod ju inget i kontraktet heller att vi skulle agera flyttgubbar. Vi tyckte att det räckte med det som vi fick köra in till barnen när de flyttade hem igen.
 
I våra placerings avtal skrivs det in att vi efter en månad får skänka till bättre behövande.
 
Vära placeringar har alltid fått med sig alla deras saker.
När syskonen skulle hem efter drygt 2 år fick de också ta med sig allt.
Då bio kom och hämtade hade de med sig alldeles för lite lastutrymme och eftersom de skulle 40 mil hade de ingen lust att köra 2 ggr.
Jag ringde soc direkt och fick då veta att det de inte fick med fick vi behålla.
De ringde också upp bio och talade om att de fick prioritera, det som lämnades kvar skulle tillfalla oss.

Summa sumarum blev att vi fick ett rum grundutrustat med säng, hylla och skrivbord "över".
 
familjekär

De saker så som gosedjur etc har ni ju köpt för BARNETS pengar (omkostnadsersättningen)
Alltså är det barnets saker.och NI får inte göra vad ni vill med sakerna, det kan stå er dyrt.
Därför tycker JAG att du ska sätta press på soc.

Har barnet flyttat hem till bio eller nytt Familjehem.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp