Hur ska man få barnet att förstå

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har en placerad 5 åring sedan länge.Barnet i fråga har inte begrepp att förstå vad man får röra o vad som faktiskt är förbjudet område =)
Barnet använder allt till sitt förfogande, verktyg, mat,kläder,viktiga papper, sprayflaskor ect ect.
Det spelar ingen roll hur mycket vi skäller,förklarar, barnet fattar inte.
Häromdagen hade barnet varit i ett badrum som vi renoverar och hittade en säck med lite betong i, och denna säck spreds i rummet och över sig själv.I dag sprang man omkring med en häftpistol, som inte funnits inom räckhåll.
Vi har berättat i lugn och ro att man inte får röra pappas verktyg ect ect, men det går inte in även om barnet håller med och ska aldrig göra om det. Timme senare är vi där igen.
I morse tömde barnet en hel flaska doftspray.okej om denne hade provtryckt lite...men tömt flaskan :x

Är rädd att det tyvärr kommer att hända något då vi faktiskt renoverar vårt hus o det kommer att finnas verktyg som inte är inlåsta.
Ska man behöva ha total koll på en 5 åring som bott här i 3 år...

Hjälp oss, vad kan funka.Vantar på händerna eller :smirk:
 
ja du om jag bara visste vad man ska göra :? vi är lite i liknande sits då vår 4,5 åring heller inte fattar vad man säger.
Nu har vår :angel: så har h*n "bara" bott hos oss i 10 månader men frustrationen är inte mindre för det. Vi tjatar och pratar och skäller och lirkar men vad hjälper det. Precis som du så önskar jag tips på hur man når fram och att det ska smälta in i hjärnan vad man säger till om. För rätt som det är så är det ju en allvarlig sak som kan hända.

Det där med att det fattas hästar i hagen.... här är alla på rymmen och jag hoppas verkligen att de kommer tillbaka....
 
Har inte så många tips tyvärr och Hmm jag har inte erfarenhet (än) av busfrön som gör bus men enl. säkra källor (mor och dagmamma) så gjorde jag allt jag inte fick och lite till. Släppte ut kaninerna, jagade hönsen, "lagade mat när min dagmamma var någonannanstans med något annat barn etc etc, det gick snabbt och jag hann mkt! Min dagmamma blev gråhårig över en natt sägs det.. Fick gå i sele tills jag nästan var sex år. Men det gick över till slut. Nu skall vi få en liten snart på snart fem, maken använder verktyg hela tiden och vi har införskaffat lådor med barnsäkert lås :wink: hoppas nu att de hjälper något :angel
 
Läsförslag: Explosiva barn av Ross W. Greene, Problemskapande beteende av Bo Hejlskov Jörgensen och Barn med överlappande diagnoser av Martin L kutscher så hittar du nog svaret på varför din lilla :angel: beter sig som han gör.
Har haft en tornado i huset i 6 år nu och det enda som hjälper är att LÅSA IN ALLT. Känner mig som en fångvaktare med dinglande nyckelknippa i byxlinningen. Min :angel: är idag 9 år. Har en låst garderob + ett överskåp med kätting och hänglås mellan dörrhandtagen. Min illbatting skruvade av de runda dörrknopparna innan jag satte dit bygelhandtag. Då lyfte han av den ena dörren tills jag skruvade skruvar över gångjärnen. Uppfinningsrikedomen är oändlig.
Utklämda tandkrämstuber, toastopp på grund av hela rullar toapapper med innerhylsa, hela champoflaskor i badvattnet, Stopp i bidéavloppet pga. opoppade popcorn som sväller av vatten, sönderklippta soffdynor, kläder och hår. Han plockar på sig tändare och tändstickor hos andra som han sedan använder att tända med. Hämtar köksknivar att hota med när han kommer i konflikt med andra.Han har tidigare snattat ohejdat i affären, men det har blivit bättre sedan jag sytt igen hans byxfickor. Han kräver 100% passning. Min :angel: medicinerar nu och har blivit något lugnare, men tyvärr har han utvecklat svårare tvångssyndrom som gör att han fastnar i beteende och blir mycket uppstressad och aggresiv. Det låser sig totalt för honom och han gapar och skriker alla könsord som finns till alla som är i hans närhet :littlesad
det är nog så med er lilla att han inte har förmåga att förstå och att han inte ser sammanhang. En NP- utredning är nog på sin plats.
Mat-tilda
 
Mat-tilda- jag säger ingenting mer....vår är en ängel =)
bra att få lite perspektiv, trodde vi hade det jobbigt.
Styrkekramar från oss och yippie för att han får bo kvar.jag hade sagt upp placeringen för länge sen.
 
Låsa in/gömma allt som kan vara skadligt/farligt. Och ha barnet under uppsikt. impulskontroll och olika förmågor är ofta något som automatiskt kommer med åldern men inte nödvändigtvis. Jag vet att det kan vara både frustrerande och tröttsamt men tills barnet mognar eller ni får andra verktyg så ser jag inget annat sätt. Har ni tagit upp detta med soc? Har ni varit i kontakt med BUP? Går barnet i förskola?
 
Har det alltid varit så här och att det nu kulminerat? Eller har det börjat nu? Min första tanke var att ni behöver rådfråga expertis som träffar barnet. Anar att barnet kanske behöver en kontakt någonstans, eller iallafall ni , så att ni har någonstans där ni kan få konkreta tips för just ert barn. Jobbat med barn med liknande problem i några år. (Kanske behöver ni avlastning- det var det jag jobbade med.) Ni behöver inte vara mer superkapabla än andra föräldrar "bara för att ni är familjehem". Ni kan behöva avlastning för att orka. Iallafalll behöver ni konkret hjälp.
 
Det som jag mest känner är att avlastning typ några gånger/månad så att de egna biobarnen kan få njuta av mamma och pappa själva....

Naturligtvis behöver man på tips på konkreta saker så att man kan tackla det på rätt sätt, jag ska kontakta bvc-psykologen efter semestern för att höra mig för
 
Har barnet en NP diagnos så kan barnet inte förstå orden, verbalt räcker mycket sällan till!
Har ni försökt att Ritprata om problemlösningar?
Funkat kanon för oss och jag är glad att jag köpte boken "Tänk om" av Lotta Abrahamsson som är en vuxen kvinna med ADHD/Aspberger diagnos som hon fick i vuxen ålder.Instruktioner till Ritpratandet finns utförliga i boken :claphappy:
Hon har klarat sig genom sitt liv med rätt metoder som hennes mamma "gav" henne och först i vuxen ålder medicinerar hon alltså.Hon är föreläsare och FANTASTISK att både lyssna på och läsa det hon skriver, testa! :idea:
 
Hej!

När det gäller barn med ADHD så är min erfarenhet att de förstår. De vet hur man ska uppföra sig, men kan inte. De har ofta problem med de exekutiva funktionerna och även ofta med impulskontrollen. Detta skapar frustration och då kommer handlingen före tanken. Det är då viktigt att man tillsammans hittar lösningar som passar både för barnet och den som barnet för diskussion med.
Det var någon som gav förslaget på boken Vilse i Skolan av Ross W Greene. Läs den den ger många bra och konkreta förslag och förklarar på ett bra sätt. Jag har jobbat med problemlösning i samförstånd de senaste fem åren med barn med beteendeproblem i skolan och använder det även hemma på min bioson med ADHD. Det fungerar mycket bra.
Ritberättelser eller sociala berättelser som det också kallas fungerar säkert också, men annars är det superbra till barn med sociala svårigheter och därmed även till barn med autismstörningar (tex asperger).

Tre
 
Fiaflopp sa:
Har barnet en NP diagnos så kan barnet inte förstå orden, verbalt räcker mycket sällan till!
Har ni försökt att Ritprata om problemlösningar?
Funkat kanon för oss och jag är glad att jag köpte boken "Tänk om" av Lotta Abrahamsson som är en vuxen kvinna med ADHD/Aspberger diagnos som hon fick i vuxen ålder.Instruktioner till Ritpratandet finns utförliga i boken :claphappy:
Hon har klarat sig genom sitt liv med rätt metoder som hennes mamma "gav" henne och först i vuxen ålder medicinerar hon alltså.Hon är föreläsare och FANTASTISK att både lyssna på och läsa det hon skriver, testa! :idea:

Jag håller med Fiaflopp om Lotta Abrahamsson satt och lyssnade på en föreläsning som visades på kunskapskanalen någon gång förra veckan fantastisk föreläsare där vi fick aha upplevelser när vi kände igen våra barn vi har haft här ett barn med ADHD och ett barn med Autism.
Väl värd att lyssna på har dock ej läst hennes bok
:banan: :banan:
Mammamoa
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp