Hur skyddar man de andra barnen i familjen från jobbig plac?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja, precis som överskriften säger, fast inte fysiskt.

En bråkig plac, äldst i barnaskaran. Plac använder sig gärna av de andra barnen för att dra in oss i konflikter. När plac är arg och vi vuxna väljer att inte ge oss in i jobbiga, meningslösa diskussioner (maktkamp), så drar plac in de andra barnen för att få reaktioner från oss. Ger vi oss då in i det hela så har plac "vunnit". Alltså fått oss att reagera. Plac har då kontroll...

Hur gör ni andra vid bråk?

F ö är plac nästan lika stor som mig (fam-mamma). Respekterar inte gränser i ilskan. Man kan inte få plac att göra något som man vill. Tex gå in på ditt rum är lönlöst. Det enda medlet vi har är vårt humör, att välja att ignorera dåligt beteende, har funkat förr.

Hjälp!
 
Hur gamla är de andra barnen?
Går det att förklara för dom varför X gör som X gör och be dem att inte låta sig dras in?
Att hellre gå åt sidan när X sätter igång?
Är det mindr/små barn är det svårt jag vet.
Vi lyckades få våra i nedre skolåldern att förstå och "hålla sig borta" när vår :angel: drog igång sina anfall.


Lycka till, det är tufft.
 
honey sa:
Hur gamla är de andra barnen?
Går det att förklara för dom varför X gör som X gör och be dem att inte låta sig dras in?
Att hellre gå åt sidan när X sätter igång?
Är det mindr/små barn är det svårt jag vet.
Vi lyckades få våra i nedre skolåldern att förstå och "hålla sig borta" när vår :angel: drog igång sina anfall.


Lycka till, det är tufft.

Tack!

2 och 6 år. Den stora kan man ju förklara för. Problemet är att det ofta blir bråk på kvällarna när de små ska sova, då är de ju försvarslösa. I går kväll la vi barnen vid 19.30. Det tog till efter 21 innan de sov pga plac. I längden går det ju inte att ha det så

Ja, ja, vi fortsätter kämpa. Ska prata mer med 6-åringen.
 
Hej Sparris!

Jag tror precis som du säger att det inte går att diskutera med barnen när de är arga (är i affekt). Vad du kan göra är att prata om problemet när h*n är lugn. Sär då din angelägenhet t.ex jag blir orolig för de andra barnen när du blandar in dem i din ilska, Vad tänker du om det???
När h*n har sagt vad h*n tänker kan du fråga om H'n har något förslag på hur ni kan lösa en sådan situation nästa gång den uppstår. Ni vuxna får dedan se om det förslaget passar er och övriga familjen. Man gör upp en plan i förväg. Jag har gjort det med vår stora placering och vi har hamnat i en sådan situation en gång och då fungerade den planen vi kommit överens om.

Jag vet inte om detta fungerar för dig men det kan kanske vara värt ett försök. :idea:

Lycka till
Styrkekramar Tre
 
tre sa:
Hej Sparris!

Jag tror precis som du säger att det inte går att diskutera med barnen när de är arga (är i affekt). Vad du kan göra är att prata om problemet när h*n är lugn. Sär då din angelägenhet t.ex jag blir orolig för de andra barnen när du blandar in dem i din ilska, Vad tänker du om det???
När h*n har sagt vad h*n tänker kan du fråga om H'n har något förslag på hur ni kan lösa en sådan situation nästa gång den uppstår. Ni vuxna får dedan se om det förslaget passar er och övriga familjen. Man gör upp en plan i förväg. Jag har gjort det med vår stora placering och vi har hamnat i en sådan situation en gång och då fungerade den planen vi kommit överens om.

Jag vet inte om detta fungerar för dig men det kan kanske vara värt ett försök. :idea:

Lycka till
Styrkekramar Tre

Tack Tre!

Ska prata med maken om detta och göra ett försök sen. Låter som en bra idé.

Sparris
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp