Indragen tolk

Jag måste bara kolla om någon kan detta bättre än vad jag kan. Vi är kontaktfamilj, allt går bra men det är svårt med kommunikationen med föräldern så det blev telefontolk. Kanonbra, plötsligt fick vi en helt annan dialog och alla var nöjda. Väsentlig information som tidigare aldrig kom fram kunde diskuteras på ett vettigt sätt osv.

Så byter familjen socialsekreterare och den nya meddelar att det inte längre ska vara telefontolk med. Vi har verkligen försökt att tala om varför det är viktigt men den nya menar att det finns tillräckliga kunskaper för att kommunicera samt att det är ett bra tillfälle för föräldern att öva (!). Men det är väl inte därför vi har uppdraget.....

Nu är vi åter på ruta ett men antingen viktig info som missas eller äldre barn som tolkar och det är så fel.

Borde inte det här någonstans vara en fråga som är självklar? Och kan man öht riva upp ett beslut utan att läget förändrats? I sammanhanget kan nämnas att tolk kommer att vara med på uppföljningsmöten på socialtjänsten (2 ggr/år) så uppenbarligen behövs det då.

Vad ska jag göra?
 
Tillbaka
Topp