Information till eventuell placering

Har blivit tillfrågade om en placering av en 17åring som i sådana fall ska vara placerad genom gymnasieåren. Hen kommer från annan kommun och kommer att besöka flera familjehem och sedan vara med i valet av vart hen vill bo.

Från tidigare erfarenhet av första kontakt med familjehemsbarn är det svårt för dem att ta in speciellt mycket vid ett första besök och när man kommer hem till en okänd familj känns de alltid konstiga.

Så vi tänkte att det kanske skulle underlätta att skriva ihop något kort om oss själva och som familj som hen kan i lugn och ro ta del av innan hen kommer på besök tillsammans med Soc.

Tror ni detta är en bra ide/kan hjälpa?

Jag har tänkt att alla i familjen får skriva lite om sig själv (intressen, jobb/inriktning på skola etc.). Att vi skriver ihop lite hur familjen funkar och lite om området där vi bor som vilka gymnasieskolor som finns i närheten, bussförbindelser, fritidsaktiviteter i närheten (ex. slalombacke, fotbollsklubb, simning etc.) samt presentera våra husdjur. Fast försöka hålla det så kortfattat som möjligt.

Har ni några förslag på saker som en eventuell placering i 17-års åldern skulle vilja veta? Tar mer än gärna emot hjälp och idéer.
 
Ingen erfarenhet av placerade tonåringar, men jag tycker det låter som en fin idé. jag skulle skriva om rutiner i hemmet på ett positivt sätt. Om man brukar göra saker tillsammans. Ev resor. Hur man tar sig till aktiviteter. Vad det finns för aktiviteter. (Just det, det har du ju redan tagit upp;)
Kanske nån rad om varför ni vill att hen ska ho hos er. Lycka till!
 
Tillbaka
Topp