inga svar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej alla,
Jag är ganska ny här, läste lite de sista månaderna, men nu bestämnde vi oss och skickade mejl till olika komuner och org.
Och jag undrar jätte mycket hur de kan fungera så. Vi bor i Stockholm område så det är mycket att välja på. Just nu bara en org (som jag förstår är kommunalt och jobbar bara åt några kommuner) som hörde av sig och vi började utredningen. Också hade ingen problem med Stockholms stad, jag ringe de och de svarade inte, men ringde tillbacka samma dag, skickade inbujudan till informationsträff (i augusti men jag kan förstå det där med semester).

Men från alla andra: ingenting. Inget svar på mejl, bara en automat som svarade att de fick papper. Jag undrar om de verkligen har brist på familjer som de säger eller bara brist på utreda familjer med enferenhet, inte de nya som kräver lite mer jobb?

Jag vet det skulle ta lång tid, vår bio är fortfarande liten så det är ok, men jag fortfarande kräver lite respekt och svar, även om svaret är att de är jätte upptagna just nu och återkommer senare, eller inte intreserad. Är det för mycket att kräva, att vara behandlad som vuxen och få respons? Är det inte kommuns jobb att svara på brev från allmanheten? Det trodde jag, men kanske är det jag som är fel och inte är svensk nog för svensk verklighet.
Corri
 
En trist start på detta, jag sänder mina hälsningar till er om att det snart blir bättre. Språk och nationalitet ska inte ha betydelse för deras intresse!

Lycka till! Jag hoppas snart få läsa mer från dig. :smirk:
 
Tack för svaret. Det är också så att jag är faktist gift med en svensk, så jag har ett fint, svenskt efternamn (och pratar svenska med barner, även om vi valde att fortfarande prata engelska med varandra). Så jag tror inte att det är så att de ignorerar "icke" svenskar.

Tyvärr kan det vara så att e-mejl är problemet. Även om de har en formulär på deras hemsidan då hamnar allt i deras emejl, och då har de problem att svara snabbt? Eller kanske bara jag tycker man bör svara inom en vecka, kanske två på sommaren?

Men jag hoppas att org som kontaktade oss nu bli bra för oss. De jobbar med några kommuner runt omkring här och kvinan som jag pratade med var trevligt och kompetent. Och de gillade våran tänke att bli kontakt familj först på grund av våra bio som är små och för att få enfarenhet.

Jag kanske gillar att klaga lite för mycket, men jag tror att andra också hade samma enferenhet.
Corri
 
Det ÄR krångligt det här med att bli familjehem. Själva bor vi norrut och ser att man söker familjehem allt som oftast söderöver. Ibland ser vi med avund men inser efter ditt inlägg att det kanske inte är så lätt hos er heller.

Vi har sökt i vår egen kommun och i grannkommunerna. Inget händer utan tiden bara går. Ibland har vi blivit uppringda när de akut söker ett familjehem (de vill ha fler familjehem utifall inte familjehem prioriet 1 fungerar). De säger att de ska gå vidare med vår familj men inget händer.

Ibland känner vi oss som någon sorts paria fast vi är en ganska vanlig familj som lyckats väl med våra egna ungar. Det är konstigt att sociala, som borde vara proffs på bemötande och relationer, så katastrofalt bemöter dem som de så högt skriker efter.

Ibland blir jag så ledsen och kanske mest när jag ser andra familjer som definitivt inte är lämpliga får ta hand om :angel: :angel: . Men om det skrev jag i ett annat inlägg.

Nå, man känner sig många gånger ganska maktlös kring sin egen situation :cry: Hoppas att allt ordnar sig till det bästa för er i alla fall. Stockholm måste vara det ultimata stället om man vill bli familjehem. Ska se att snart ordnar det sig för er och kommunerna kommer att stå på kö :wink:
Lycka till och ha tålamod! :smirk:
 
Jag tror att en del av problemet är att det är för få som arbetar med att rekrytera nya familjehem och att de gärna tar emot erfarna och utredda För att det blir billigare och enklare. Men jag föreslår att du ringer direkt istället och lägger ut er/kollar här på familjehemsbanken.
LYCKA TILL :bounce:
 
Hjärtat sa:
Jag tror att en del av problemet är att det är för få som arbetar med att rekrytera nya familjehem och att de gärna tar emot erfarna och utredda För att det blir billigare och enklare.
Jag tror det också och semester tider påverkar. Men jag bestämde att vänta tills vi får svar från or som var intreserad och började utredda oss, kanske efter utredningen är klar blir det bättre.

Corri
 
Oj vad jag känner igen det!!!

Det är fruktansvärt, låt några stycken utreda er så ökar ni era chanser, och det blir större chans att er familj blir matchade med en bra placering. Och tänk såhär; Rätt placering är viktigare än "rätt" ålder, var öppna för olika möjligheter, ni kan alltid säga nej till placering som inte känns rätt... Detta gör man ju för barnen, både stora och små barn... :angel:

hade någon för 2 år sedan sagt till oss att vår 1a placering skulle vara 17 år hade jag bara skrattat och sagt nej, vi skall ha mindre barn.... Så fel jag hade! Nu har vi ett underbart liv som både småbarns familj och familjehem till en tonåring!!! :D

Livet kan ta olika vändor, och sällen det man själv tänkt sig!!!

Lycka till!!!! :bounce:
 
lilla-mamman sa:
Oj vad jag känner igen det!!!

Det är fruktansvärt, låt några stycken utreda er så ökar ni era chanser, och det blir större chans att er familj blir matchade med en bra placering. Och tänk såhär; Rätt placering är viktigare än "rätt" ålder, var öppna för olika möjligheter, ni kan alltid säga nej till placering som inte känns rätt... Detta gör man ju för barnen, både stora och små barn... :angel: hade någon för 2 år sedan sagt till oss att vår 1a placering skulle vara 17 år hade jag bara skrattat och sagt nej, vi skall ha mindre barn.... Så fel jag hade! Nu har vi ett underbart liv som både småbarns familj och familjehem till en tonåring!!! :D

Livet kan ta olika vändor, och sällen det man själv tänkt sig!!!

Lycka till!!!! :bounce:

Exakt så känns det är kommuner och organisationer ringer och frågar vad vi kan tänka oss!
Kan inte säga absolut liten eller stor, allt hänger ju på omständigheterna..........
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp