innan vi startar jour.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Alla

Ni som läser och följer tråden kanske minns att vi missade vår tilltänkta placering pga att vi inte jobbar för ett arvode på 5500 kr och inte tycker att ett barn ska bo hos oss utan att kunna delta i allt vi gör, pga en omkostnad på 3500 kr.

Nu får vi besök av en kommun som vi står i begrepp att serva med jourplatser 1-2 st. Min undran är hur man smidigast lägger upp det? ska man vara kontrakterad?? vad är fördelen med det?? Denna kommun har ett skriande behov av platser och jag blir lite skrämd av att kanske inte kunna säga nej. Någon med erfarenhet som vill dela med sig.

Sen är det de här med ekonomin, vi har ju faktiskt ingen aning om vad jourplacerade barn behöver av oss.Vi vill självklart göra en bra insats och vill ha ersättning för det, men hur mycket?? och om platserna står tomma??

Hjäälp
 
Om de inte har tillräckligt med kontrakterade familjer och du tror att behovet kommer att vara stort så tycker jag att du ska prova som löshäst åt dem till att börja med i a f. Arvodet måste då vara högt nog att täcka glappen mellan placeringarna. En "normallön" för 1 plats ca 24.000 och ett lägre arvode för ytterligare placeringar tex högsta rek enl Skf. Omkostnad MINST högsta rek.
Enda fördelen jag kan se att jobba som kontrakterad är just den ekonomiska tryggheten.

Har ni tex 2 platser och ni får en placering som kräver er fulla kapacitet måste kommunen betala för båda platserna.

Spännande planer :banan:
 
Tack Hjärtat

men hur ser det ut om man är kontrakterad??? Man har väl en uppsägningstid( om man nu får för sig att åka till Afrika)

jag är annars inne på att erbjuda 1:a platsen till en kostnad av 800 kr/dygn och omkostnad 200 kr/dygn.

Vet någon var i kostnaden för rummet ligger, är det i omkostnaden eller i arvodet???
eftersom vi bor i Stockholm så kostar det extremt mycket att bo och soc har en tendens att inte ta hänsyn till detta. jag har räknat ut att ett rum hos oss kostar 3300 då gör vi ingen vinst, men det blir ju inte så mycket kvar till barnets övriga kostnader. Hur gör ni andra med rummet boendet???

I princip skulle vi kunna sätta upp en lapp på ICA rum uthyres 5500 kr eller bed end brekfast 800 kr/dygnet. ja ja inget för mig just nu.
 
Jag är kontrakterat jourhem o har 3månaders uppsägning. De betalar 1723 kr för rummet varje månad som läggs på omkostnadsdelen. De säger att det har ingen betydelser vad du bor någonstans,de betalar samma hyra oavsett :?
 
ja och då är det väl inte konstigt att det är brist på familjhem i Stockholm. :roll: :roll:

Men har ni då en omkostnad på 200 kr dygn och barn och sedan läggs rumshyran på per månad eller????
 
Trygga Rekan sa:
ja och då är det väl inte konstigt att det är brist på familjhem i Stockholm. :roll: :roll:

Men har ni då en omkostnad på 200 kr dygn och barn och sedan läggs rumshyran på per månad eller????
162kr per dygn o hyran läggs till sedan. Ingen vidare bra betalning.....
 
men omkostnaden är Ok tycker jag, sen beror det ju på vad som ska skaffas till barnen och om de har baskläder med sig.

har ni fullt hele tiden eller står ni utan ibland? och vad får ni i arvode vid beläggning samt tomma platser?

ursäkta om jag är rättfram men tycker att era svar ger mer än vad soc säger att man "brukar betala". de vill bara ha jungfru hem. Vilket inte gynnar barnen,
 
rumshyran ska betalas som just en hyra vid sidan av arvodet och omkostnaden och sedan kanske du kan ha tex "hel omsorg" och "halv omsorg" beroende på vad placeringen behöver. 800kr per dygn måste du ta alla gånger om det är en placering som behöver dig på heltid. Som kontrakterad kan du ju både ta ut betald semester och obetald (och dra till Afrika) uppsägningstiden är något du själv kan välja vad du vill ha (som ska gälla åt båda hållen). Men 2 månader tycker jag är rimligt och bra :rollhappy:
 
Trygga Rekan sa:
men omkostnaden är Ok tycker jag, sen beror det ju på vad som ska skaffas till barnen och om de har baskläder med sig.

har ni fullt hele tiden eller står ni utan ibland? och vad får ni i arvode vid beläggning samt tomma platser?

ursäkta om jag är rättfram men tycker att era svar ger mer än vad soc säger att man "brukar betala". de vill bara ha jungfru hem. Vilket inte gynnar barnen,
Har det som är för 2 platser 16875 kr o1723kr för rummet varje månad oavsett om det är någon här eller inte. Det är vad kommuner brukar betala :smirk:
 
Mary sa:
Trygga Rekan sa:
men omkostnaden är Ok tycker jag, sen beror det ju på vad som ska skaffas till barnen och om de har baskläder med sig.

har ni fullt hele tiden eller står ni utan ibland? och vad får ni i arvode vid beläggning samt tomma platser?

ursäkta om jag är rättfram men tycker att era svar ger mer än vad soc säger att man "brukar betala". de vill bara ha jungfru hem. Vilket inte gynnar barnen,
Har det som är för 2 platser 16875 kr o1723kr för rummet varje månad oavsett om det är någon här eller inte. Det är vad kommuner brukar betala :smirk:

Under 17.000 för TVÅ jourplatser?
 
Hjärtat sa:
Mary sa:
Trygga Rekan sa:
men omkostnaden är Ok tycker jag, sen beror det ju på vad som ska skaffas till barnen och om de har baskläder med sig.

har ni fullt hele tiden eller står ni utan ibland? och vad får ni i arvode vid beläggning samt tomma platser?

ursäkta om jag är rättfram men tycker att era svar ger mer än vad soc säger att man "brukar betala". de vill bara ha jungfru hem. Vilket inte gynnar barnen,
Har det som är för 2 platser 16875 kr o1723kr för rummet varje månad oavsett om det är någon här eller inte. Det är vad kommuner brukar betala :smirk:

Under 17.000 för TVÅ jourplatser?
Vad brukar ni få? :bounce:
 
vi tar MINST 15.000 per jourplacering och så lågt är det bara om det är ett barn vi tidigare haft placerat så vi vet att det fungerar bra. För två fasta jourplatser skulle jag aldrig gå under ca 30.000/mån
 
Hjärtat sa:
vi tar MINST 15.000 per jourplacering och så lågt är det bara om det är ett barn vi tidigare haft placerat så vi vet att det fungerar bra. För två fasta jourplatser skulle jag aldrig gå under ca 30.000/mån
Tar ni det även om ni står tomma? :angel :wink:
 
Trygga Rekan sa:
Får ni 18528 kr när rummet står tomt Mary????? det låter otroligt bra tycker JAG.
Arvodet är på 16865 kr och på det är det skatt o betalning för rummet är 1723 kr som går på omkostnadsdelen Ja,det är vad jag får även om vi inte har någon placering :rollhappy:
 
Vi hade besök igår av en kommun. Det gick bra vi hade alla papper i ordning samt registerutdrag, he he blir imponerad av migsjälv. De vill gå vidare med oss och lämnade ett papper med vad DE ger i ersättning. jag kontrade med att VI vill först ha referenser på dem samt se om vi accepterar deras förslag.detta gäller då jourplacering 2 platser.

Denna kommun kör bara med löshästar. DVS inga arvoden eller omkostnader då det inte finns barn i sängarna.

Så här ser deras bud ut.vi har valt barn från 0-10 år

barn nr 1.
600 kr/dygn samt omkostnad 162 kr/dygn

barn nr 2.
400 kr/dygn samt omkostnad 162 kr

tycker att det ser dåligt ut. Eller äer jag girig??
 
600 x (snitt)30 = 18 000 kr
162 x 30 = 4 860 kr

Låter inte så illa i min värld även om det är mindre för den andra placeringen.
 
Kan någon skriva så man förstår??????
Alltså vad får ni i arvode som kontrakterat för tex 1,2 eller 3 platser
Vad får ni som löshästar motsvarande????
Bra att veta så vi kan stå enade och hjälps åt att få vettig ersättning
Arvodet självklart det högsta rekommenderade plus resor utöver förstår jag med men arvodet är det sådant mummel om
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp