Inskolning vid LVU?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tydligen så görs inskolning i ett familjehem vid SoL-placeringar, men hur är det vid LVU-placeringar, där inget omedelbart omhändertagande har skett? Har tänkt på detta en del.

I samband med omedelbara omhändertaganden verkar det inte finnas möjligheter till det oavsett. LVU kombinerat med omedelbart omhändertagande är rysligt komplicerat på alla sätt, och en åtgärd som oftast skapar sår i både barn och föräldrar för livet ut. I mitt barns fall gick det förhållandevis smärtfritt för barnet. Man hade förberett genom barnsamtal och så innan själva omhändertagandet skedde. Barnet var tvunget att komma bort från pappan. Umgänge uteblev fram till att Förvaltningsrättens dom blev klar, även med mig som till skillnad från pappan är en fungerande förälder, men som inte hade vårdnaden. Tänk om mitt barn hade blivit traumatiserat av flytten? Hade det inte varit bättre om barnet hade fått lära känna familjehemmet i sin takt, istället för att bli påtvingad det nu nu nu?

Det hade ju underlättat för alla parter.
 
Senast ändrad:
Vi jobbar som jourhem, dvs till oss kommer barnen pangbom utan inskolning. Antingen är barnet hos oss under hela utredningen eller så löser det sig med andra alternativ då kommunen fått lite tid att se helheten.
Ska barnet vara hos oss hela utredningstiden får vi hjälpa till så att förskola/skola fungerar och ibland innefattar det umgängen med bioföräldrar.
Skall barnet familjehemsplaceras gör vi en inskolningsplan beroende på avstånd, ålder och övriga förhållanden oavsett om det är via LVU eller via Sol.
Den tid barnet är hos oss gör vi ALLT som står i vår makt att göra för att det ska bli så bra som möjligt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp